Ga naar inhoud


Ik krijg de Eutelsat 9B niet ??


Arturo

Aanbevolen berichten

Wie kan me aub helpen met de instalatie van de Eutelsat 9B (9 graden oost) satelliet? Ik keek voor jaren naar BVN op de hotbird (13 graden oost). Ik woon in Spanje.

 

Nu vanaf 30 september BVN naar de astra (19,2 graden oost) is verhuisd dacht ik laat ik een decoder aanschaffen voor de ontvangst van de nederlandse FTA kanalen van Joyne.

 

Ik heb een decoder gekocht die door Joyne was geadviseerd de; AMIK HD8155. Daar kan ik ook later een kaart voor aanschaffen om de betaalde zenders te zien.

 

Voordat ik mijn nieuwe AMIK decoder kreeg had ik nog met mijn oude decodertje de schotel iets gedraaid (deze stond op de Hotbird 13 graden oost) en op de Eutelsat 9 graden oost gezet. Ik kreeg toen te zien in mijn TV scherm “ontvangst 100% Eutelsat 9A” maar niet Eutelsat 9B??

 

Toen ik mijn nieuwe AMIK decoder kreeg deze had aangesloten en naar de satelliet lijst ging stond de Eutelsat 9B nog de Eutelsat 9A niet in de satelliet lijst? (wel staat er de Eurobird 9 graden oost in?)

 

In de provider lijst staat; TV vlaanderen, Canal digitaal een paar anderen en Joyne. Toen ik probeerde de kanalen van Joyne te uploaden kreeg ik na een tijdje de mededeling te zien; “geen satelliet gevonden” ??

 

Mijn vraag is nu; hoe krijg ik de Eutelsat 9B in mijn satatiel lijst? En is de uitrichting van de schotel het zelfde voor de Eutelsat 9A en 9B?? (of Eurobird 9 graden oost??).

 

Waar zit het probleem?

aangepast door Arturo
andere kop tekst
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Goedenavond, welkom op dit forum.

 

Allereerst, er zijn niet veel FTA zenders op Eutelsat 9b.

De Nederlandse zenders zijn bijna allemaal gecodeerd in het Joyne pakket.

https://nl.kingofsat.net/pack-joyne.php

 

Eutelsat 9a is een Ka band satelliet, voor data vebindingen.

Eutelsat 9b is een Ku band satelliet voor Sat Tv distributie.

Voor de uitrichting maakt het niet uit, 9 graden oost is de positie waar de satellieten hangen.

 

Ik denk dat je schotel niet is uitgericht op de juiste satelliet positie.

 

BVN zit fta op 19 graden oost, niet op de Joyne satelliet.

 

Op Eutelsat 9 zal je voor Nederlandse tv een abonnement moeten afsluiten.

 

Je kan de uitrichting van je schotel controleren door op de volgende transponder af te stemmen,

Eutelsat 9B 12073.00 V E19 Europe DVB-S2 8PSK 30000 3/4

Na een zoekopdracht zou je daar TV oranje moeten ontvangen.

 

Door de gekozen parameters heeft Joyne een hogere signaalsterkte nodig voor beeld t.o.v. andere providers.

Een goed uitgerichte schotel is een voorwaarde.

 

Tenslotte, de AMIKO HD8155 is niet geschikt voor Joyne, hij heeft geen CI slot.

 

De ontvanger heeft wel een ingebouwde kaartlezer, geschikt voor Canaldigitaal.

Je dient dan wel een 2e hands kaart over te nemen van een ex abonnee, voor nieuwe klanten levert Canaldigitaal, net als Joyne een CI module met ingebakken kaart.

 

Wil je BVN ontvangen en heel veel Duitse FTA zenders, draai dan je antenne naar Astra 1.

19.2°E action_collapse.gif1Astra 1M 11778.00 V 68 Astra 1M DVB-S2 QPSK 29500 9/10 ASTRA 1, 52.8 Mb/s  1 1068 KingOfSat charts update form

https://nl.kingofsat.net/detail-bvn.php

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals cees al schrijft heeft de Amiko HD 8155 geen CI-slot en wordt ook niet door Joyne geadviseerd, zie deze lijst: https://www.joyne.nl/satellietontvangers.html

 

Er zijn best wel wat zenders van Joyne vrij te ontvangen maar de meeste zijn de regionale zenders die in carrousel (om de beurt) worden uitgezonden, zie bijlage en ook flink wat vrij te ontvangen Nederlandse en Belgische radiozenders.

Maar misschien is je schotel te klein voor de plaats waar je zit in Spanje.
Waar zit je ongeveer en welke schotel heb je?

 

Joyne vrij te ontvangen zenders.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie help. Ik zit in Alicante en heb een 80cm schotel. Wel is deze 7 – 8 jaar oud, dus het kan goed zijn dat de (universele) LNB 10 jaar geleden (of langer) is gemaakt. Misschien moet ik deze ook vervangen? Als dit zo is welke LNB adviseer je om te kopen?

 

Nogmaals bedankt!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Alicante voldoet een schotel van 60cm dus je schotel is groot genoeg.

In Alicante moet de lnb met een skew staan van -8 graden, d.w.z. als je achter tegen de lnb aan kijkt 8 graden met de wijzers van de klok meegedraaid, zie bijgevoegde hoek.

 

Ik denk dat je de schotel niet goed op de Eutelsat 9 oost hebt uitgericht. Doe dat morgen als volgt:

- span schilderstape of een touwtje van precies midden boven de schotel tot midden over de lnb, zie bijlage.

- zet de elevatie van de schotel op 44,5 graden

- draai de schotel om 13:53 uur zodat de schaduw van het plakband of touwtje precies midden over de lnb-arm loopt

- zet de schotel vast en verdraai hem niet meer

- hoogstwaarschijnlijk ontvang je nu de Eutelsat 9 oost, zo niet dan de elevatie iets bijstellen (iets hoger of lager) totdat je de satelliet ontvangt

- nu kun je eventueel de draairichting nog een heel klein beetje bijstellen zodat de signaalkwaliteit het beste is.

 

De sterkste transponder om de satelliet te zoeken is 11996V met de zender CCTV 4 Europe.

De transponderspecificatie hiervan zijn DVB-S, QPSK, SR 27.500, fec 3/4

schotel met de zon uitrichten.jpg

hoek van 8 graden.PNG

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de tip, zal het morgen direct doen.

 

Het vreemde is dat er meer dan 30 satellieten in de satelliet lijst staan voorgeprogrammeerd van mijn AMIKO HD8155 decoder maar de Eutelsat 9B staat er niet bij?

 

Wat wel in de satelliet lijst staat is de Eurobird 9 oost. Hier kan ik ook kanalen van uploaden, dit zal betekenen dat ik de schotel un op de Eurobird 9 oost heb staan?

 

Toch raar want in de voorgeprogrammeerde providers van mijn AMIKO HD8155 decoder staat Canal digitaal , TV vlaandren en Joyne. Deze zijn te ontvangen op de Eutelsat 9B. Waarom staat deze satelliet dan niet in de satelliet lijst in de decoder voorgeprogrammeerd?

 

De AMIKO HD8155 heeft ook een “satelliet uitricht hulp optie”. Maar om deze te gebruiken moet ik gegevens invoeren. Weet iemand de gegevens voor de Eutelsat 9B ?

 

Er moet worden ingevoerd drie dingen:

 

Breedte: 000,00

Lengte: 000,00

satelliet positie: 000,00

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
1 minuut geleden, Arturo zei:

Toch raar want in de voorgeprogrammeerde providers van mijn AMIKO HD8155 decoder staat Canal digitaal , TV vlaandren en Joyne.

Dat betekent, dat wanneer je de betreffende satelliet ontvangt, de actuele Joyne fastscan lijst via de satelliet kan worden ingelezen.

 

Wanneer je de satelliet niet ontvangt zal je geen zenders in de lijst zien.

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach, of er nu 9A of 9B in de lijst staat maakt niets uit. Meestal zit er toch de actuele transponderlijst in, anders kun je altijd nieuwe transponders bijvoegen. Als je morgen met de zon uitricht gaat het vanzelf.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later...

En heb je daar beeld op?

Heb nog nooit gehoord van eutelsat  9 9.oe

Spanje: TVV abo. basic+ / schotel 64cm / VU+ Zero 4K  DVBS2X (open Pli 7.2) 19.2  / 23.5 / 13 /   LG 49inch 4K

Belgie : TVV abo. AIO met basic+  / VU+ Zero 4K  DVBS2X / ( open Pli 7.3) TDS 88  /19.2 / 23.5 / 13  /  LG 55LA6908

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er wordt altijd gezocht naar satellietpositie, niet naar satellietnamen want die wisselen regelmatig, dus wel naar 28,2 oost maar niet naar Astra 2 E, 2F en 2G die op ongeveer 28,2 oost hangen. Dat is dus ook zo bij de satellietnamen Eutelsat 9A en 9B, dat heet gewoon Eutelsat 9 oost of op z'n Engels 9 east (9e).
Het kan bijna niet anders dan dat  je automatische schotel naar de 9e zoekt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Eutelsat 9A is verplaatst naar 13°E en van naam veranderd in Hotbird 13E.

De satelliet met Ka band op 9°E is de Eutelsat KA-SAT 9A.

 

Dat er in satellietontvangers stokoude namen staan zoals Eurobird 9, is omdat er of oudere software in staat en/of de fabrikanten vinden het allemaal onbelangrijk om dat up to date te houden.

 

Maar zoals al gezegd What's in a name? 9E of 9 oost is juist.

 

Ik zou nog overwegen een tweede LNB (+switch) te installeren die op 19,2°E te richten zodat je weer BVN (en een hoop andere zenders) ook nog kan ontvangen.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Alex1970 zei:

Ik zou nog overwegen een tweede LNB (+switch) te installeren die op 19,2°E te richten zodat je weer BVN (en een hoop andere zenders) ook nog kan ontvangen.

Tja, Blondje heeft niet aangegeven wat voor soort schotel hij heeft maar schrijft dat hij met zijn Knaus camper ook aan t zoeken is naar de Eutelsat 9A of 9 B. Ik ga er van uit dat het een automatische schotel is en dan heb je geer tweede lnb nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, maar dat sloeg ook op de topicstarter @Arturo die aangaf voorheen via Hotbird naar BVN te kijken.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...