Ga naar inhoud


Plotseling 2 verschillende icons voor Kladblok


Zunigkyk

Aanbevolen berichten

Ik houd met een paar tekstbestandjes in Kladblok mijn energieverbruik bij.

Ik merk vandaag dat daar niet meer het Kladblok icon aan hangt, maar een heel andere.  Zou iets van Wordpad txt kunnen zijn? Maar dat gebruik ik nooit.

 

Dat heeft tot gevolg dat ik het niet meer kon terugvinden.

Als ik bij het nieuwe icon kijk naar "eigenschappen" staat daar toch duidelijk "openenen met" kladblok inclusief het originele kladblok icon.

 

Het rare is dat sommige tekst documenten het Kladblok icon hebben, en andere het nieuwe vreemde icon.

Hoe kan dat?

Hoe krijg ik die vreemde weg?

 

EDIT/extra: het valt me nu ook op dat ik in "Documenten" directories heb welke in "lijst"weergave allemaal het zelfde icon hebben, maar als ik "tegels" of normale/grote "pictogrammen" als weergave kies verschijnen er een stuk of 7 varianten op de standaard. Voor mij is het volstrekt onduidelijk op basis waarvan Windows die verschillende pictogrammen toekent.

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 30
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

  • Moderator

Wel, in Windows kan je file extenties koppelen aan een applicatie.

Op dit moment zijn je kladblok bestanden met de extentie .txt gekoppeld aan een andere applicatie als kladblok.

 

Je zal bij jezelf te rade moeten gaan wanneer je dat veranderd hebt.

 

Wanneer je op het .txt bestand klikt met de rechter muistoets kan je zelf bepalen met welke toepassing je het bestand opent.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, ceesv zei:

Wanneer je op het .txt bestand klikt met de rechter muistoets kan je zelf bepalen met welke toepassing je het bestand opent.

 

Ja .txt wordt altijd met Kladblok geopend.

Het gekke is dat de ene  tov de andere .txt met dezelfde Kladblok verschillende icons hebben gekregen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Zonder dat je het icoon toont is het gissen, maar de betreffende bestanden zijn door Windows aan een andere applicatie gekoppeld.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie dat ik sinds 9-9-2020 12:41 een toepassing C:/Windows heb staan: Notepad, met als beschrijving "Kladblok".

In "C:\WINDOWS\system32\notepad.exe" staat Kladblok welke op dezelfde tijd gemaakt is.

Heb ik nu 2 verschillende Notepad/Kladblok?

 

Vermoedelijk is er een update geweest.

(EDIT:)

Ik vind als enige update vandaag Stuurprogramma-updates van HP en Logitech waarvan de installatie op 9-10-2020 is voltooid.

De softwarecomponenten van HP stammen  uit 2018 en 2019. Die zijn kennelijk opnieuw geïnstalleerd.

 

@boudeman

Dat is een goede tip, maar tlijkt me bewerkelijk.

Voorlopig hou ik het er op dat Windowsupdate half werk heeft geleverd, en dat het later nog goed komt.

(Ik had ook een soort setup scherm waar ik Cortana en nog wat spullen kon selecteren, daar heb ik "kies later"gekozen.)

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet bij mijn Windows 10 wekelijks mijn struktuur in de Explorer veranderen, ik moet het elke keer groep op none zetten en sort op type en 2 dagen later heeft Windows dit zelf weer aanpast naar wat Windows denkt beter te weten dan ik :) Deze fout zit er al 2 jaar in wordt ook iedere keer doorgegeven enkel wordt er niets mee gedaan. Kijk er niet gek van op dat er nu een dergelijke gebeurd met de kladblok icoontjes.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, Penthe zei:

Ik moet bij mijn Windows 10 wekelijks mijn struktuur in de Explorer veranderen, ik moet het elke keer groep op none zetten en sort op type en 2 dagen later heeft Windows dit zelf weer aanpast naar wat Windows denkt beter te weten dan ik :) Deze fout zit er al 2 jaar in wordt ook iedere keer doorgegeven enkel wordt er niets mee gedaan. Kijk er niet gek van op dat er nu een dergelijke gebeurd met de kladblok icoontjes.

 

Misschien een oplossing: https://www.askvg.com/how-to-fix-annoying-folder-view-type-problem-in-windows-vista/

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik merk vandaag dat daar niet meer het Kladblok icon aan hangt, maar een heel andere. 

Je kunt altijd nog via een system restore proberen of je de oude situatie kunt herstellen.

 

Als je geen probleem hebt dat alle *txt bestanden eenzelfde, door jou gekozen icon krijgen, is dit mogelijk de oplossing:

https://www.howtogeek.com/howto/12383/change-a-file-types-icon-in-windows-7/

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik breek me er nog steeds m'n hoofd over waardoor die icon veranderd is.

Sinds Windows 2004 heb ik een vreemde gebruiker defaultuser100000, via welke (volgens mij) oude en ongewenste  HPmeuk binnen komt.

Heb recentelijk alleen wat stuurprogramma-updates HP, Logitech-HIDclas  en Intel gehad.

Op 3-10-2020 vaag WindowsUpdate programma  met KB4576945 welke viavia van/voor Microsoft antivirus komt, en welke ik kon verwijderen. Heb ik gedaan, moet nu herstarten.

 

Edit: heeft niet geholpen. Heb nog steeds die lelijke (rechter) icon. Bah! Op mijn werkbalk en in het Kladblokprogramma krijg ik wel het goeie icon. Het zijn de .txt files die een andere jurk hebben aangetrokken, hoewel ze steeds met Kladblok worden geopend.

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites

How to Fix Notepad Miss­ing Issue in Win­dows 10

Mehvish

22 Aug 2020

 

Volgens bovenstaand lijkt het er op dat MS van Kladblok af wil, al lijkt het er op dat ze er (gedeeltelijk) op teruggekomen zijn.

Het icon wat aan .txt hangt lijkt erg op een Wordpad-document.

Heb ook ergens gelezen dat ze naar eenvoudige rechttoe-rechtaan icons willen. Misschien is dit een van de "ideeën". Een heel slecht exemplaar dan, wat mij betreft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net een oudere versie van W10 gestart en alle tekstbestanden hebben dat 'generic' icon. Ik kon zo ook geen manier vinden om het veranderen zonder het register.

 

Kladblok/notepad is overigens een simpel bestandje notepad.exe in je Windows map. Je zou het voor de zekerheid kunnen kopiëren en ergens opslaan, dan kun je het naar behoefte altijd weer gebruiken mocht het uit je Windows installatie verdwijnen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...