Ga naar inhoud


Plotseling 2 verschillende icons voor Kladblok


Zunigkyk

Aanbevolen berichten

@vansloneker

Inmiddels heb ik dit gevonden. Wat jij zegt (en ik niet wist): Windows heeft inderdaad een generic default icon wat erg op "die lelijke" lijkt.

Zie de plaatjes hier:

https://docs.microsoft.com/en-us/windows/win32/shell/how-to-assign-a-custom-icon-to-a-file-type

 

Er zou een custom icon toegekend moeten worden aan .txt files: die van Notepad.

Ik snap niet hoe die verdwenen kan zijn.

Volgens mij staat daar beschreven hoe het op te lossen is. Echter ik ben totaal niet vertrouwd met registry....

 

(Het Notepad (Kladblok) programma heeft zelf wel de vertrouwde icon, ook in de 'eigenschappen' menu's die er betrekking op hebben.)

 

Voor alle duidelijkheid, Kladblok werkt verder prima. Alleen het icon voor  Kladblok files is veranderd. Ook oudere bij files van 2 jaar oud

Het originele Kladblok-icon wat 'nog werkt'  hangt aan een zeldzaam .omc bestand, wat wel in txt te lezen is.

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 30
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

3 uren geleden, vansloneker zei:

Vroeger in Windows XP kon je het via de verkenner aanpassen, hoewel dat voor Windows eigen programma's ook weer een crime was. Microsoft heeft zo zijn eigen ideeën over wat goed is voor de Windows gebruiker.

 

 

 

Nog steeds XP-gebruiker zeker ?

Windows 10 Home 64bits / VU+Duo4KSE / OpenPLi 8.3 /  TVVlaanderen / Fiber Optics Internet / Citroën C5 II BlueHDi 180PK Hydractive III+ / Samsung Galaxy S21+

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst zorg dat de bestands extensies zichtbaar worden in explorer, je kunt dit gewoon aanzetten (al sinds win 2000) dan kun je zien welke extensie het bestand heeft.  de .TXT  bestanden zijn gewoon gekoppeld aan het juiste icoontje (het platte blad icoon)   Dat andere mooiere icoon is normaal het icoon wat aan het notepad.exe bestandje hangt maar die kun je ook gebruiken voor bepaalde documenten als je dat wilt. 

 

Kladblok is gewoon de nederlandse  naam voor notepad, je hebt er dus geen 2 maar op schijf heet dat gewoon notepad.exe zoals iemand al eerder aangaf.  Er is wel nog een wordpad.exe, dat is wel een andere programma. 

 

Maar wat is nu het probleem? Je kunt elk type bestand op basis van die bestands extensie een bepaald icoon meegeven en/of koppelen aan welk programma het mee geopend moet worden, daar is helemaal geen registry voor nodig  (kan wel) maar je kunt het ook gewoon via de interface doen. 

 

pc instellingen > apps >  standaard apps >  standaard apps per bestandstype kiezen

 

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Codx zei:

 

pc instellingen > apps >  standaard apps >  standaard apps per bestandstype kiezen

 

 

Bij mij staat (en stond) .txt gekoppeld aan Kladblok (met het mooie standaard icoontje). De .txt bestanden hadden dus ook een Kladblok icoon.

Maar .txt bestanden hebben nu allemaal dat lelijke platte icoon. Hoewel ze nog steeds standaard met Kladblok worden geöpend.

 

Voor alle duidelijkheid: ik heb Windows10 2004, en heb recent (1 a 2 weken) nog wat updates binnen gehad waardoor ik mijn printerdrivers moest aanpassen.

Onderhuids zit Microsoft dus op dit moment te rommelen aan versie 2004.

 

Ik heb de indruk dat Kladblok nu dieper in het syteem verankerd is, als een standaard(-dos utility)element. De mogelijkheid om de icon ervan toe te kennen aan .txt (en andere tekst bestanden) is er dan uitgestript. Er zijn massa's dos utilities die zelf niet eens een icon hebben.

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee je vergist je. .TXT bestanden hebben altijd hetzelfde platte lelijke icoon gehad als sinds windows 2000 .  Als dit bij jou anders is betekend dit dat je zelf hebt lopen rommelen of dit door een programma van derden is aangepast. 

 

ik heb ook Windows 10  2004 en er is helemaal geen probleem, je kunt die koppelingen gewoon aanpassen hoor. 

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Codx

 

Kun jij een .txt file (ook) niet van het Kladblok icon voorzien?

Bij mij was dat altijd wel zo. Als Kladblok mijn standaard applicatie daar voor is.

 

Als ik een .txt koppel aan Wordpad krijg ik er keurig Wordpad icon bij:

Wordpadiconbijtxt.PNG.2c2a2e0543ac6614e42a6ddf58223a33.PNG

 

Maar koppel ik hem aan Notepad, dan zie ik die lelijke, geen Notepad icon. [Notepad = Kladblok]

Deze is dus die lelijke:

Notepadgekoppeldaantxt.PNG.ac62a971f2bbc3a4570d83d2c177ad6b.PNG

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Die onderste is dus het standaard icoon, wat ik hier ook  op mijn scherm zie.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat probeer ik hem ook te vertellen. Overigens kun je het icoon/pictrogram zelf kiezen dus ik zie het probleem niet.  

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Zunigkyk zei:

@Codx

Maar koppel ik hem aan Notepad, dan zie ik die lelijke, geen Notepad icon. [Notepad = Kladblok]

Deze is dus die lelijke:

Notepadgekoppeldaantxt.PNG.ac62a971f2bbc3a4570d83d2c177ad6b.PNG

 

Ik HEB gekoppeld aan Notepad en wil dan dat dit Notepad-icon er komt:

NotepadKnipsel.PNG.ef875a7f0ec4fd53736217fa6e7ddd47.PNG

En dat lukt NIET! Ik krijg die lelijke, en dat is bij mij niet(!) te wijzigen. Let even op dat het bij koppelen met Wordpad WEL het Wordpad-icon krijgt!!!

 

Als het bij jullie wel lukt dan heb ik een andere Windows10, dit zijn m'n Windows-specificaties.

Editie: Windows 10 Home

Versie: 2004

Installatiedatum: 18-7-2020

Build van besturingssysteem: 19041.508

Ervaring: Windows Feature Experience Pack 120.2212.31.0

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dat lelijke ding, dat is de originele notepad icon.

Verder staat er op internet stap voor stap instructies om dit te veranderen.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, ceesv zei:

Dat lelijke ding, dat is de originele notepad icon.

 

Neen. Dat is slechts de generic default icon voor .txt file. Lees nog eens mijn bericht geplaatst op zondag om 23:26.

 

Maar wellicht zit jij al heel lang in hetzelfde schuitje als waar ik nu in beland ben...

Mijn .txt files kregen tot 2 weken geleden altijd dat mooie icon van Notepad als ik instelde dat het daarmee geöpend moet worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien is er wel een windows update geweest die notepad.exe heeft vervangen want ook daar komen wel eens nieuwe versies van uit en daarmee de standaard instellingen heeft terug gezet.  De betere vraag is hoe kwam jij aan dat andere icoon voor je .txt files?   Daar moet toch iets door jou zijn aangepast of door een programma wat je misschien gebruikte. 

 

Google maar is hoe je hoe iconen/pictogrammen aanpast voor file-types. En als je daar geen zin in hebt, ja dan houd het een beetje op denk ik.  Je zit nu heel moeilijk te doen om niks. 

aangepast door Codx

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

33 minuten geleden, Codx zei:

Misschien is er wel een windows update geweest die notepad.exe heeft vervangen want ook daar komen wel eens nieuwe versies van uit en daarmee de standaard instellingen heeft terug gezet.  De betere vraag is hoe kwam jij aan dat andere icoon voor je .txt files?   Daar moet toch iets door jou zijn aangepast of door een programma wat je misschien gebruikte. 

 

Google maar is hoe je hoe iconen/pictogrammen aanpast voor file-types. En als je daar geen zin in hebt, ja dan houd het een beetje op denk ik.  Je zit nu heel moeilijk te doen om niks. 

 

Wat denk je dat ik gedaan heb gedurende dit topic? Heb me suf gezocht.

Jouw wijsheid betreffende het aanpassen van iconen/pictogrammen voor file types gaat sinds 2 weken niet meer op in het geval van Kladblok, c.q. Notepad. Dat is mijn probleem juist.

 

De generic default (die lelijke) voor .txt valt niet op. Het Notepad icon wel. Dat is belangrijk omdat juist .txt files makkelijk te snappen en te wijzigen zijn. Die wil je snel kunnen vinden, en daarom blijf ik zoeken naar een oplossing. Mogelijk moet ik over op een andere standaard .txt editor die wel zijn eigen icon kan geven aan .txt files, bijvoorbeeld Wordpad.

 

Zie ook: https://www.windowslatest.com/2020/02/03/notepad-optional-feature-windows-10/

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...