Ga naar inhoud


Luchtbevochtigers en onthard water


TangoBravo

Aanbevolen berichten

Bij het zoeken naar een luchtbevochtiger kwam ik een eis tegen die mij wat vreemd overkomt: Luchtbevochtigers zouden niet met onthard water kunnen werken.

 

Ik ontdekte het voor het eerst in de handleiding van een stoomluchtbevochtiger, en toen ik navraag deed vertelde de betreffende leverancier dat er geen enkele stoomluchtbevochter is die met onthard water kan werken. Toen ik daar de vraag stelde wat de reden daarvan is kreeg ik als antwoord: “Het aanwezige en noodzakelijke kalk dient als een soort 'transportmiddel' van het water. Als er geen kalk inzit, doet de stoombevochtiger het niet.” en “Ditzelfde geldt ook voor zogenaamde 'ultrasoon' bevochtigers.”

 

Daarna heb ik navraag gedaan bij de leverancier van de ontharder, en de verkoper vertelde mij dat hijzelf thuis een ultrasoon bevochtiger gebruikt, met onthard water, en zonder probleem.

Hij heeft inderdaad vaker gehoord dat het volgens de leveranciers van luchtbevochtigers niet zou kunnen, maar daar volgens hem nog nooit een goede onderbouwing voor gekregen.

Volgens hem zou het misschien te maken kunnen hebben met bepaalde sensoren, hij wist van één type wasmachine (een topmodel van Samsung) die problemen had met onthard water omdat sommige sensoren kennelijk kalkdeeltjes nodig hadden voor hun signaal. Verder kunnen alle keukenmachines, zelfs stoomovens, en kokendwater kranen, gewoon werken met onthard water, met het voordeel dat er geen kalkaanslag ontstaat.

 

En dat laatste is ook weer het vreemde, de diverse luchtbevochtigers gebruiken allemaal patronen en filters om kalk op te vangen, en hebben soms ook een speciaal ontkalkingsmiddel nodig, samen met een ontkalkingsprogramma.

 

Wat zou dan de reden zijn dat er geen onthard water in een luchtbevochtiger mag??

 

T B

Link naar reactie
Delen op andere sites


Misschien meten ze op basis van geleiding van het water,

"vervuild" water geleidt beter dan onthard "schoon" water?

 

Maar ook voor mij geldt dat idd stoom- en US bevochtigers

eigenlijk altijd aangesloten moeten worden op onthard water.

De nozzles (stoom) gaan anders dichtzitten en de trilplaatjes (US)

trillen steeds minder met afzetting

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dat is ook mijn ervaring, ik heb vroeger in een bedrijf voor een cleanroom een grote luchtbehandeling installatie gehad, daar werd de luchtvochtigheid met stoom geregeld welke met onthard water gevoed moest worden.

 

Verder zou inderdaad een niveau sensor problemen kunnen hebben met onthard water.

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, ceesv zei:

Verder zou inderdaad een niveau sensor problemen kunnen hebben met onthard water.

 

Dat is inderdaad tot nu toe het enige argument wat ik kon bedenken. 

 

In de handleiding van een Stadler bevochtiger staat letterlijk: "Het apparaat functioneert enkel correct met onbehandeld water. Niet gebruiken bij onthardingsinstallatie/ionenwisselaars."

 

En de handleiding van een Vapac Stoomluchtbevochtiger, die in heteluchtverwarming installaties wordt ingebouwd staat: "Gebruik geen water dat onthard is met een zoutwisselsysteem (soms basiswisselaar of ionenwisselaar genoemd). Gebruik geen demi-water."  Verderop in die handleiding staat in een tabel de vereiste waterhardheid: 50-500 ppm, en een geleidingsvermogen van 80-1000 µS/cm. 

 

Dat laatste zal dan wel de kern van het probleem zijn. Een sensor die de gebruik maakt van het geleidingsvermogen van water. Maar ik heb me laten vertellen dat onthard water net zo goed zou geleiden...  Maar ja, ik ben geen wetenschapper.

 

T B

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja daar heb je hem, geleidingsvermogen in Siemens.

 

Dan moet je dus accepteren dat het apparaat sneller vervuild raakt door kalk maar ook blaas je de kalk de ruimte in en dat kan/zal sporen achterlaten. Deze kalk zal neerslaan op alles wat horizontaal is in de ruimte.

 

 

Even geplukt van internet;

"De zuiverheid van water wordt veelal bepaald door de elektrische geleidbaarheid van het water. Het idee hierachter is dat zuiver water geen stroom geleid en dat opgeloste mineralen in water ervoor zorgen dat het geleidend wordt. ... Onthard water thuis: 50 µS. Accuwater: 8 µS."

 

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

In plaats van dure aroma therapie ben ik zelf meer een aanhanger van de zoetstof therapie van Dr. Jacobi.

 

 

  • Haha 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bier, goedkoper dan therapie!

 

Wij vinden bier geweldig. En goedkoper dan dure therapiesessies, drink gewoon een paar goudgele rakkers en je problemen verdwijnen als sneeuw voor de zon!

Groeten Willy

 

 

Luister naar ieders kritiek maar behoud je eigen oordeel (William Shakespeare)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Nu er volgens sommige wetenschappers een verband is tussen droge lucht en corona lijkt het mij handig mijn ervaring hier te delen met een luchtbevochtiger op onthard water.

 

Zoals ik eerder schreef zocht ik een stoombevochtiger, die geven de minste kans op bacterievorming in het water. De Boneco S450 leek mij wel wat, maar de leverancier schreef mij dat die niet kon werken met onthard water. Later heb ik hetzelfde gevraagd aan een andere leverancier. Zijn antwoord was dat de Boneco met alle soorten water overweg kon, met een verwijzing naar de website van Boneco en hun advertentie waar hetzelfde stond. 

 

Die dealer was overigens een paar tientjes duurder dan de eerste. Ik heb hem gekocht bij deze laatste dealer, ten eerste omdat ik een goed advies wel een paar tientjes waard vind, en ten tweede omdat als hij uiteindelijk niet goed zou werken, ik bij deze dealer geen problemen verwachtte als hij retour moest.

 

De Boneco S450 luchtbevochtiger werkt echter perfect samen met het ontharde water, dus ik hoefde hem niet retour te sturen. 

 

En wat betreft het verband tussen droge lucht en corona, het verhaal van die wetenschappers klinkt logisch, ik ben geen wetenschapper en ga daar dus geen oordeel over geven. Voor degenen die op grond daarvan een goede luchtbevochtiger zoeken weten nu in ieder geval wat mijn ervaring daarmee is.

 

T B

Link naar reactie
Delen op andere sites

En dit artikel beschrijft men dat de kleinere druppels juist verder komen bij een hoge vochtigheid...> https://phys.org/news/2020-08-humid-air-lifetime-virus-laden-aerosol.html

Als je niet besmet bent is vochtige lucht goed voor je ogen, huid, luchtwegen en slijmvlies, dat is bekend dus een luchtbevochtiger voor in de woonkamer heeft voordelen.

aangepast door Tonskidutch
men

Space Cowboy

Jamiroquai

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...