Ga naar inhoud


Vraag over Big Sur


Noordzee
Ga naar oplossing Opgelost door Jürgen,

Aanbevolen berichten

@Jürgen @winwiz en anderen

 

Morgen komt Big Sur uit voor de Mac. Op Appletips lees ik dit

 

Stap 1: Ondersteunt mijn Mac macOS Big Sur?

macOS Big Sur wordt ondersteund op de MacBook 12" 2015 of nieuwer, MacBook Air 2013 of nieuwer, MacBook Pro eind 2013 of nieuwer, iMac eind 2014 of nieuwer, Mac Mini 2014 of nieuwer, iMac Pro 2017 of nieuwer en de Mac Pro eind 2013 of nieuwer. Weet je niet over welke Mac je precies beschikt? Controleer dit dan via  ▸ Over deze Mac ▸ Meer info ▸ Overzicht.

 

Nu staat er bij mijn iMac

iMac (21.5-inch, Mid 2014)

Geheugen 8 GB 1600 MHz DDR3

 

 

Maar Mid 2014 is dus niet eind 2014. Kan ik nu morgen geen Big Sur downloaden ? 

 

aangepast door Noordzee

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Tja, het enige betrouwbare antwoord?

Morgen weet je het.

 

De rest is gissen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Oplossing

Voor wat betreft de Release Date zijn de informaties verschillend maar ik ga ervan uit dat die Release vandaag in de USA uitkomt, dit volgens de meeste aan Apple gerelateerde informatiebronnen.

 

Volgens mij moet het hele jaar 2014 voor de update geschikt zijn, zie onderstaande info, bron macworld.co.uk maar ook icreatemagazine.nl en global.techradar.com.

 

Compatibility

These Macs will be able to run Big Sur:

  • MacBook models from early 2015 or later
  • MacBook Air models from 2013 or later
  • MacBook Pro models from 2013 or later
  • Mac mini models from 2014 or later
  • iMac models from 2014 or later
  • iMac Pro (all models)
  • Mac Pro models from 2013 or later

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is vooral een kwestie wanneer andere spullen drivers hebben gemaakt voor de nieuwe variant. Leuk een nieuwe blitse, maar als je printer en een aantal progjes het niet of nooit meer doen kun je beter bij een oudere versie blijven m.i.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klopt helemaal maar voordat je een Major upgrade uitvoert maak je natuurlijk eerst even een goede Time Machine backup of nog beter een Carbon Copy Cloner backup zodat je eventueel terug kunt naar de vorige OS.

De CCC backup heeft de voorkeur omdat daarmee een bootable backup gemaakt wordt.

 

Overigens vermoed ik dat het met de drivers nog wel mee zou kunnen vallen want ik heb de indruk dat veel voorzieningen die in Big Sur aanwezig zijn al deels in Catalina 10.15.7 zijn geïntegreerd dus wellicht de meeste apparaten wel zullen functioneren.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteravond om 22.00 stond er nog geen update klaar. Maar vanochtend wel. Inmiddels is de computer al ruim een uur bezig met de update. Ik ben benieuwd! 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 12-11-2020 om 10:09, Jürgen zei:

Voor wat betreft de Release Date zijn de informaties verschillend maar ik ga ervan uit dat die Release vandaag in de USA uitkomt, dit volgens de meeste aan Apple gerelateerde informatiebronnen.

 

Volgens mij moet het hele jaar 2014 voor de update geschikt zijn, zie onderstaande info, bron macworld.co.uk maar ook icreatemagazine.nl en global.techradar.com.

 

Compatibility

These Macs will be able to run Big Sur:

  • MacBook models from early 2015 or later
  • MacBook Air models from 2013 or later
  • MacBook Pro models from 2013 or later
  • Mac mini models from 2014 or later
  • iMac models from 2014 or later
  • iMac Pro (all models)
  • Mac Pro models from 2013 or later

 

@Jürgen Jouw bron klopt, ook op mijn Mac van Mid 2014 is de upgrade gelukt. Het duurde wel maar liefst drie uur. Pffffffff........

 

Het eerste wat ik gedaan heb, was het wijzigen van de achtergrondscherm. Er is een mooie Big Sur kustlijn beschikbaar als alternatief van dat vreselijke paarse en roze kleurenpalet. Nu verder uitzoeken wat er verder allemaal mogelijk is met Big Sur.    

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Tonskidutch zei:

Ja Upgrades (niet een update) duren lang, ook bij Apple. 😜


Dit is afhankelijk wanneer de upgrade wordt gedownload.

Doe je dit binnen enkele dagen na het beschikbaar stellen en dan ook nog gewoon overdag, ja dan duurt het uren. Dit heeft natuurlijk te maken met het feit dat dan wellicht half USA aan het downloaden is.

Vroeg in de ochtend of weken na het beschikbaar stellen gaat het best enen.

Dat je natuurlijk ook nog over een snelle Internet verbinding moet beschikken is evident.

Ik gebruik 250 up / 250 Mbps doen en dan gaat het best snel.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn schoonbroer zit al vanaf half acht achter de iMac. Ik heb hem aangeraden een lekker ontbijt te gaan nemen.

het apparaat download natuurlijk eerst en dan pas begint hij de (interne upgrade) zaak uit te pakken en stuk voor stuk op te starten

En na een bepaalde tijd merkt hij dat z'n upgrade niet voor deze oude iMac bedoeld was en dan gaat het nog even duren voor hij weer kan werken

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan dus verschillen.

Zo voorspelde ik mijn schoonbroer al dat ie voor niks zit te wachten want, uiteindelijk kwam de melding op het scherm dat deze Upgrade niet voor zijn oude iMac bedoeld is.

 

Nu lijkt het me wel interessant of je op je Apple met Intel CPU chip ook echt iets gaat ervaren met deze Big Sur?

 

 

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmmm, wat zal je m.b.t. de Intel chip op de MacBook moeten ervaren?

 

Voorlopig zie en ervaar ik geen noemenswaardige verschillen t.o.v. Catalina.

Maar ja, ik ben op de toekomst voorbereid.

 

Er moeten een paar verder onbeduidende Apps nog worden ge-upgraded maar dat komt binnenkort vanzelf wel.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...