Ga naar inhoud


nefit ketel code 3L


Matchless

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Onze combiketel heeft een storing in de ventilator. Het gaat om een nefit smartline hrc24/cw4.

 

Verschillende keren gereset en aan/uit gezet..geen resultaat. Ketel start niet op.

 

Nu heb ik eens aan de fan gedraaid en de ketel gestart en nu werkt de ketel wel. Ik heb wel het gevoel dat de ventilaor herrie maakt maar dat kan ook inbeelding zijn.

 

Ketel heeft ondertussen wel onderhoud nodig maar die afspraak wil ik pas maken als deze fout er zeker uit is.

Een nieuwe ventilator kost immers nieuw 350 euro.

 

Dus ik heb enkele vragen aan de kenners.

Zou alleen schoonmaken van de ventilator genoeg zijn? Of moet ik de lagers erbij vervangen?

Kan ik dat zo maar doen zonder de afstelling te veranderen? Ik las ergens nl dat de WW kapot kan gaan als de ventilator niet op -5 pascal afgesteld staat.

 

Of zou een onderhoudsbeurt de fout vanzelf oplossen?

 

Alvast bedankt voor de input

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites


misschien de dP schakelaar voor de luchttoevoer (had ik een keer met de badgeiser)

misschien de doorstroom opnemer voor de pomp (had ik jaren terug bij Nefit ketel)

gevonden met google:

Subcode 214 van storingscode 3L, Oorzaak: Vergrendelende storing: Het stuursignaal of de voedingsspanning van de ventilator is tijdens de voorbereidingsfase niet aanwezig.

aangepast door wanderer

Samsung 40D6510WS

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dp is denk ik een differential pressure schakelaar, welke de luchtstroom meet.

 

Er kunnen 2 slangetjes aan zitten.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

delta P (verschil druk) schakelaar ventilator kan draaien, en dit wordt gecontroleerd door dP schakelaar, zit 1 van beide of allebei de inlaat van deze schakelaar verstopt zal hij niet aanspreken en geen vrijgave geven voor start ketel...

aangepast door wanderer

Samsung 40D6510WS

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik zal die schakelaar eens zoeken en reinigen.. maar waarom deed de ketell het wel toen ik aan de waaier van de ventilator draaide. Op dat moment stond de ketel uit .

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Matchless zei:

Ik zal die schakelaar eens zoeken en reinigen.. maar waarom deed de ketell het wel toen ik aan de waaier van de ventilator draaide. Op dat moment stond de ketel uit .

Of een slecht contact op de aansluiting van de ventilator ?

Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vooropgesteld ben in geen Nefit kenner maar...

 

De keteltechniek is zodanig uitgelegd dat het fale-safe moet en zal werken.

Er zijn enkele voorwaarden voordat de ketel in bedrijf komt.

 

Allereerst moet er flow zijn van de pomp, geen stroming, geen sein veilig en stopt de ketel.

Vervolgens moet er flow zijn van de rookgasventilator, de verbrandingskamer MOET

immers eerst altijd worden "gespoeld" teneinde eventueel achtergebleven gas af te voeren.

 

Dit wordt gedetecteerd en gemeten door drukverschil, als eerder genoemd een "drukverschilopnemer"

GEEN switch denk ik, immers het toerental moet kunnen variëren aan de hand van de op dat moment

benodigde belasting.

 

En nu mijn vraag. Bij het aanzetten van jouw ketel komt de pomp in bedrijf (wellicht draait deze

continue) en zoja, gaat dan de ventilator draaien? Immers, als de ventilator sowieso niet even

draait dan hoef je niet eens te kijken naar de luchtdrukopnemer. Logisch, een drukopnemer kan

alleen registreren als er rookgasflow is.

 

Edit: Krijg je geen foutcode?

 

@wanderer

een welgemeende raad:

heb je er geen verstand van, blijf er dan af en schakel een deskundige in....

En hier kan ik achter staan!!!

 
aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Overigens kan ik helemaal geen drukverschilopnemer/schakelaar

vinden in de installatievoorschriften, maar zoals ik eerder zij, ben

geen Nefit kenner.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier is maar 1 advies mogelijk wil je het veilig houden.

 

Afblijven en installateur inschakelen. Zonder apparatuur en de benodigde kennis kun je hier als leek zelf niet zomaar aan gaan sleutelen (prutsen). Het is een gesloten cv ketel er komt een gaslucht mengsel wat uiteindelijk ontsteekt (na een aantal fases te zijn doorlopen) er zal dus ergens in dat circuit wat fout gaan waardoor de branderautomaat de cv ketel in een vergrendelende storing zet. Een installateur bezit over rookgasanalyse apparatuur en zal e.e.a. moeten nakijken/meten zelfs als de cv ketel het weer doet, kans bestaat dat de ventilator niet meer de benodigde hoeveelheid lucht aanzuigt vanwege ouderdom/versleten, of rand apparatuur die niet meer de juiste waardes doorgeeft (luchtdrukverschil schakelaar o.a.) want er moet een druk worden opgebouwd alvorens de gasklep wordt vrijgegeven.

 

Ik weet niet hoe oud jouw Smartline is maar ga er niet teveel geld instoppen de Smartline is een budget versie van Nefit en ventilatoren van Nefift zijn absurd hoog geprijsd komt nog bij als je pech hebt is ook de branderautomaat defect. Ik ben zelf jaren lang servicemonteur geweest, Bij de Ecomline kwam het regelmatig voor dat de branderautomaat (zeg maar de besturing waarop ook het display zit) de ventilator niet meer uitschakelde waardoor deze continue bleef draaien en dus vroegtijdig defect raakte. Lagers in onbalans etc.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had de code 3L over het hoofd gezien.

Duidelijk is dat Nefit de stroom meet van de

ventilator ipv drukverschil.

 

Er staan veel aanwijzingen op internet, surf

maar eens op Nefit Smart code 3L.

 

Het is verstandig om hulptroepen in roepen

het kan immer de UBA zijn en de ventilator.

Laat de installateur dat risico nemen...

Er wordt weliswaar over slechte solderingen

gesproken maar lijkt mij niet verstandig om

daar zelf verder mee te gaan.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De installateur wil ik zowiezo laten komen omdat de ketel gereinigd moet worden.

 

Wat ik vreemd vind is dat de code na enkele keren reset en aan/uitzetten  bleef.

Maar toen ik aan de rotor van de ventilator draaide terwijl de spanning van het toestel af was en het apparaat weer aanzette de ketel weer werkt (en blijft werken).

De ventilator voelde niet alsof hij vastzat of speling heeft.

 

Morgen in ieder geval even de installateur bellen voor een afspraak.

 

Elektronika fouten is niet zo'n probleem voor me.

dat lukt wel maar alles waar gas, verbranding of afstelling inzit blijf ik zowiezo vanaf.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Matchless zei:

Morgen in ieder geval even de installateur bellen voor een afspraak.

 

Goed besluit, anders moeten we nog op zoek naar een nieuwe moderator 😢

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan ziet het er naar uit, als het een wisselstroommotor

is, dat de aanloopcondensator defect is.

 

Althans, motoren die alleen draaien met "een zetje",

staan daarom bekend.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...