Ga naar inhoud


Satfinder huren


Clemens

Aanbevolen berichten

58 minuten geleden, Clemens zei:

Ik vind de 19,2 en de 28,2 nu wel. Dus simpel daar tussen moet ik de 23,5 vangen. Maar toch lukt me dat niet om een of andere reden. 

 

Of je dan 23E met een andere (duurdere) satfinder zou kunnen vinden, is zeer de vraag.

Als je de 19E en 28E al hebt, moet de 23E daar inderdaad ergens tussenin zitten.

Het mooie van zo'n satbeeper is nou juist, dat je 'm op heel gevoelig kunt zetten, zodat je bij een beetje signaal al wat uitslag van de wijzer krijgt.

Als je eerst wat strepen op de mast zet, om de 19-28-stand later eventueel terug te kunnen vinden, zou je toch met wat links/rechts draaien moeten kunnen kijken waar de tussenliggende satelliet zit. En dan de LNB beugel wat hoger of lager zetten, en dan opnieuw links/rechts proberen.

Als je al zo dichtbij zit, zie ik niet het nut van een duurdere 'finder'; want bij jou gaat het echt om het vinden (niet om het identificeren en meteen een spectrumanalyse) lijkt me.

 

Ik snap niet, waardoor dat niet lukt met je 'analoge' satfinder. Waar loop je tegenop?

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 33
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Beste Clemens

 

Heb je de basisinstelling van de lnb's wel goed staan?
Eerst moet de klem van de Astra 23,5-lnb op de nulpositie gezet worden, zie afbeelding. Als die niet op nul stond, zul je de elevatie van de schotel aan moeten passen zodat je optimaal signaal hebt op de Astra 23,5.
Vervolgens moeten de 3 lnb's op een schuine lijn komen te staan onder een hoek van 12 graden. Knip deze hoek uit en plaats die tegen de voorzijde van de lnb's. De kuiltjes in de kap moeten nu op de hoogte van de schuine lijn staan.
De skew van de lnb's moeten als volgt staan:
- Astra 19,2 op -2°
- Astra 23,5 op -5°
- Astra 28,2 op -8°
d.w.z. met de wijzers van de klok meegedraaid als je achter tegen de lnb's aan kijkt.

 

nul-positie lnb-houder 23,5.jpg

schuinte  instelling.JPG

Hoek van 12 graden.png

hoek van 5 graden.png

hoek van 8 graden.PNG

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het ! (contact met 23,5º satelliet)
Het probleem zat m.i. bij mijn sat-finder (cheapo wijzertje. er staat op SRT-SF10)
of de combinatie mijn sat-finder mijn nieuwe LNB.
Ik kon de 19,2º satelliet goed vinden. Ik kon de 28,2º satelliet goed vinden. Maar de 23,5º niet. 
Ik heb uiteindelijk tabel gemaakt en de afstand gemeten tussen rand van de satelliet en mijn balkonspijl. Dan berekend dat ik daar precies tussen in zou moeten zitten.
Meter weggehaald, en zender ingeladen. Prima!. Met SWR meter valt alle signaal direct weg en kan ik niets zien op TV en niet of de meter dat ik goed op de satelliet uitgericht ben.  

Wat een ellende en tijd heeft me het gekost omdat de meter 23,5º niet wilde meten (terwijl de 13,19 en 28 prima er mee kon vinden)  

Dat scheelt weer€70 uitgaven aan sat-finder ; die je na instellen toch 10 a 20 jaar niet meer gebruikt. 
123.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had dit draadje op dit forum al eerder gevonden, waarin Sprietje gedegen uitlegt hoe de LNB in te stellen 

Signaal kwaliteit 100% en signaalsterkte 95% (voor de 23,5º). Overigens de Alu stang bevestiging zat bij mij (te veel) speling in. Daarom beide kanten vastgekit + originele bout.

En hier de gevraagde foto's. Klopt het ? 

IMG-8025.jpg

IMG-8021.jpg

IMG-8022.jpg

 

 

aangepast door Clemens
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Clemens zei:

Het probleem zat m.i. bij mijn sat-finder (cheapo wijzertje. er staat op SRT-SF10)

 

Ik heb ook nog ergens een goedkope satfinder/satbeeper, met LEDjes voor sterkteaanduiding, die ook zulke rare kuren had.

Die deed eerst eigenlijk niets, maar toen ik 'm een half jaar of zo later weer probeerde, toen deed-ie het wel.

Ik heb (nog) niet kunnen ontdekken, waar dat aan ligt/lag.

 

Gelukkig heb ik inmiddels wel vier van die satbeepers (van vlooienmarkten), dus ik kan makkelijk een andere pakken....

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie 2 zaken waar ik opmerkingen bij zet.
1- de middelste lnb staat schuin, zie de strepen die ik op de foto's heb aangebracht. De middelste lnb moet recht naar voren gericht zijn. Zo te zien zit de verloopring niet in het midden van de klem. Het midden van de klem is hol. De lnb klemt alleen op de rand aan voor- en achterzijde. De ring zit te ver van de schotel af en daarom wordt hij aan de zijde van de schotel niet gecentreerd en geklemd. Maar ook de gehele lnb-klem staat wat scheef. Het lijkt wel of die niet vlak tegen de metalen plaat zit.

2- verder heb ik de indruk dat de 28,2-lnb te laag staat.
De rode lijn die ik getekend heb staat onder een hoek van 12 graden zoals dat in Groningen moet zijn. De Clarkebelt is een bolle lijn aan de horizon die zich via de spiegeling op de schotel als een holle lijn projecteert, de blauwe lijn. De 28,2-lnb staat volgens mij te laag. Een signaalmeting kan daar uitsluitsel over geven.

 

9911.jpg

 

9922.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie analyse . Door de week lukt met het niet, het is al donker als ik thuis kom. Maar van het weekend check ik nog eens  de 12 graden lijn en m.n. de hoogte van de 28,2º LNB. 

Als de foto niet perfect van voren is genomen, lijkt het schever dan het is. Ik moet even goed licht hebben en mijn timmerman's oog goed zijn beste laten doen. Plus mijn kartonnen mal er nog eens langs leggen. In 2D foto is die 12 graden lijn stuk makkelijker strak te tekenenen dan in werkelijkheid met 3D bolling.   

Tja overal it een beetje spelling. En de plastic klemmen zijn niet op de mm goed, er is een vrij ruime productie marge. En dingen met 1 schroef vast zetten staat mij ook altijd al tegen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De lijntjes die forumlid Sprietje had getekend in de foto, waren vrij overtuigend voor mij. Vandaag had ik vrije dag en het was goed weer om even op balkon bezig te gaan met de schotel.   

Ik heb de LNB nu beter uitgelijnd, en dat had effect m.n. op de 28,2º want de ontvanger laad nu veel meer zenders in. Bedankt voor de goede uitleg ! 

 

Mijn BiSat hangt nu 17 jaar aan de gevel. Dat heeft wel wat invloed op de speling tussen schotel/Alu-staaf en kop. De kop ging echt wat heen en weer op de Aluminium staaf. 

Maar ik heb alles schoongemaakt en met siliconenkit weer vast gezet, wat verschuiven voorkomt. Wel heel goed uitlijnen voor de kit hard wordt n.l. 

De beslissing om bij aankoop zoveel mogelijk alle bouten te vervangen door RVS heb ik nu veel plezier van gehad. 

  

beter.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou kijk eens aan. Mooi dat het signaal van de Astra 28,2 een stuk beter is geworden. De middelste lnb staat ook een stuk rechter.

Alleen de skew van de 28,2-lnb staat onwaarschijnlijk veel scheef. Zo te zien ongeveer 35 graden terwijl het 8 graden moet zijn. Het je met deze skew de beste signaalkwaliteit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja stom van mij, die 28,2º toen ik de foto bekeek dacht ik ook al: wel heel erg scheef. Klopt inderdaad niet moet -8 graden zijn is nu 35 a 40 graden. De slecht leesbare cijfers (en ik heb leesbril nodig) hebben mij tegengewerkt zie ik. 

Maar merk op dat het waarschijnlijk komt omdat ik te veel gekeken heb naar of ik de gewenste zenders kon inladen, en dat was OK.  Daarom dacht , nou dat is prima. Mijn ervaring is wel dat paar graden meer of minder skew niet zichtbaar is op mijn ontvanger. Die ontvangst 'ledbar' is eigenlijk veel te grof, of ik heb ontvangst of niet. Daar zit weinig tussen in.   

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
38 minuten geleden, Clemens zei:

Mijn ervaring is wel dat paar graden meer of minder skew niet zichtbaar is op mijn ontvanger.

Je merkt het aan het beelduitval bij de eerste regenbui.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Clemens zei:

 Mijn ervaring is wel dat paar graden meer of minder skew niet zichtbaar is op mijn ontvanger.

 

Nou, als de skew 27 graden verkeerd staat, merk je dat wel degelijk, vooral bij transponders die in 8psk uitzenden. Qpsk heeft er minder snel last van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...