Ga naar inhoud


Afstellen / uitrichten Cahors Bisat G3C.


Edward

Aanbevolen berichten

Beste leden,

 

Bovengenoemde nieuwe schotel met 3 Alps (twin) lnb’s voor Astra 1, 3 en 2 heb ik afgesteld met behulp van een  HD-line SF 700 satfinder en een iPhone met de Cahors Quicksat app.

 

Resultaat: Astra 3, transponder 10758 V 22000 7/8, sterkte: 94%, kwaliteit: 99% !

Astra 1, transponder 10729 V 22000 2/3, sterkte: 91%, kwaliteit: 0,0 !

Astra 2, transponder 10714 H 22000 5/6, sterkte: 89%, kwaliteit : 0,0 !

 

Volgens de Cahors gegevens zou ik na afstelling van Astra 3 ook ”automatisch” Astra 1 en 2 ontvangen, maar helaas. Hoogte en skew aanpassen van de lnb’s levert geen resultaat voor de Astra 1 en 2.

 

Hoe ik de Bisat ook verdraai of verstel; ik krijg  alleen maar signaal- en kwaliteitsverlies op Astra 3 en niets op Astra 1 of 2.

 

De schotel staat opgesteld in Zuid-Frankrijk, ca. 40 km  ten noorden van Fréjus, met vrij uitzicht op het zuiden, geen obstakels etc.

 

De positie gegevens voor de schotel heb ik gecheckt op de satfinder SF 700, de Cahors Quicksat app en op de site dishpointer.com en deze gegevens komen met elkaar overeen.

De Quicksat app heb ik ook op een iPad geïnstalleerd om te vergelijken met de iPhone (en andersom) maar met  het afstellen van de Elevatie en de Azimuth geven ze geen afwijkingen.

Om te controleren of er mogelijk een lnb defect is heb de lnb’s met elkaar verwisseld, maar geeft geen verbetering of alle 3 (nieuwe) zouden defect moeten zijn.

 

Als ik via mijn CD abo NL zenders wil zien, dan kan ik alleen maar een handmatige scan uitvoeren op Astra 3 ( 12515 H 22000 5/6) en dan ontvang ik NPO 1,2,3 -  RTL 4,5,7 -SBS6 - NET5 - CD/TVV info en BVN TV (op 11185 V 22000 5/6) allemaal SD, zenders in HD kwaliteit krijg ik niet.

 

Heeft iemand een idee waaraan dit kan liggen?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Als ik via mijn CD abo NL zenders wil zien, dan kan ik alleen maar een handmatige scan uitvoeren op Astra 3 ( 12515 H 22000 5/6) en dan ontvang ik NPO 1,2,3 -  RTL 4,5,7 -SBS6 - NET5 - CD/TVV info en BVN TV (op 11185 V 22000 5/6) allemaal SD, zenders in HD kwaliteit krijg ik niet.

 

Heeft iemand een idee waaraan dit kan liggen?

Dat is de Astra 1 op 19.2 graden oost waar de SD zenders en BVN op zitten.... Daar zitten ook de normale FTA zenders op als Das Erste en ZDF e.a.

Je kijkt dus op de 'verkeerde' satelliet met je scan...

 

post-39968-0-66483600-1457705614_thumb.jpg

aangepast door Sverige

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Edward

Welkom op dit forum

Maak eens een foto van de lnb's genomen vanaf de schotel naar de voorzijde van de lnb's toe.
Heb je de ontvanger al ingesteld op diseqc-1.0 en de lnb's in dezelfde volgorde aangesloten als je in het menu hebt ingesteld?

Het beste is eerst de schotel en de lnb's uit te richten zonder diseqc-switch. Daarna de diseqc-switch er pas tussen plaatsen.

Zou je iets nauwkeuriger aan willen geven waar je schotel staat. Als het kan de coördinaten tot twee cijfers achter de komma, meer is niet nodig.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Edward

Je hebt me je coördinaten gegeven en een foto toegestuurd.
Helaas moet ik constateren dat er van de afstelling van de lnb's maar weinig van klopt ondanks dat je die met een HD-Line Satfinder SF 700 hebt afgesteld.
Ik zal je uitleggen hoe je het wel moet doen.
Als je op de Satlex-calculator je coördinaten invoert samen met de Astra 1, 2 en 3, dan zie je dat de lnb's op een schuine lijn moeten staan van 14 graden.
Verder is het zo dat de satellieten op de Clarkebelt staan. Dat is een gebogen bolle lijn aan de hemel. Via de weerkaatsing van de schotel vinden we die gebogen lijn weer terug in de hoogte afstelling van de lnb's, echter dan in een holle lijn (zie blauwe lijn op de foto).

Als je de lnb's op een Visiosat Bisat gaat afstellen, dan begin je altijd bij de middelste lnb. Die moet op "nul" ingesteld worden, zie afbeelding.
De twee buitenste lnb's moeten 1mm hoger staan. Het is dan het gemakkelijkste om de middelste lnb eerst 1mm hoger in te stellen dan de "nul" positie.
Nu pak je een stukje papier wat onder een hoek van 14 graden is uitgeknipt (zie bijlage) en dat hou je aan de voorzijde tegen de middelste lnb. Nu stel je de twee buitenste lnb's precies op hoogte zodat ze op die schuine lijn van 14 graden staan (met geel aangegeven op de foto). Als laatste stel je de middelste lnb nu weer 1mm omlaag zodat die precies weer op de "nul" markering komt te staan. Ze staan nu dus op de blauwe lijn in de foto.

 

Je ziet dat vooral de rechtse lnb die voor de Astra 28,2 is flink omhoog moet.

Je hebt de drie lnb's nu afgesteld zoals ik op de foto heb aangegeven.
De skew van de lnb's moeten als volgt worden afgesteld:
Astra 19,2 op 6 graden
Astra 23,5 op 10 graden
Astra 28,2 op 14 graden
Zorg dat de ALPS-lnb's midden op de axiale ruimte van de hals zijn ingesteld.

Stel de elevatie van de schotel in op 37 graden om de Astra 23,5 te vinden.
Nu ga je de schotel uitrichten op de Astra 23,5 zodat je maximale signaalkwaliteit hebt. De lnb's van de Astra 19,2 en 28,2 hoef je niet meer bij te stellen want die staat precies goed.
 

post-60869-0-06687400-1457783196_thumb.png

post-60869-0-60601300-1457783334_thumb.jpg

post-60869-0-84674800-1457783355_thumb.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je de lnb's volgens de beschrijving goed hebt gezet, dan kun je als je dat wilt de schotel m.b.v. de zon uitrichten. Dan heb je 100% zeker de juiste satelliet te pakken. Geef tegen die tijd maar aan wanneer je dat wilt doen op een dag dat de zon schijnt, dan leg ik wel uit hoe je dat moet doen. De tijd van uitrichten met de zon verschilt dagelijks een beetje vandaar dat ik je nu geen tijd kan opgeven.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Edward, doe eerst wat Sprietje je uitgelegd heeft... dan staan de lnb's in principe gewoon goed.

 

Dat je receiver zegt dat hij die signalen op de Astra 23 graden ontvangt terwijl het in werkelijkheid de signalen van de Astra op 19 graden is,ligt er aan dat er iets fout zal staan met de diseqc instellingen in je receiver. Je moet de boel zó instellen op de receiver als dat je de lnb's op je diseqc switch aangesloten hebt... anders 'denkt' de receiver dat je naar een andere satelliet zit te kijken.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sprietje en Sverige,

 

Problemen zijn opgelost ! 

 

Ontvangst Astra 1, 2 en 3: sterkte/ kwaliteit ca. 90-99% !

 

Jullie aanwijzingen gaven mij weer een houvast om gewoon weer op nieuw te beginnen en met veel geduld (vooral  achter de schotel met het uitrichten) en door alle aansluitingen opnieuw te controleren heeft een prima resultaat opgeleverd.

 Nogmaals hartelijk dank voor jullie bijdrage en het meedenken, vriendelijke groet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Edward

Wat heeft nu tot de oplossing geleidt dat je nu alle drie de Astra's wel goed kunt ontvangen?
Is dat het uitrichten van de schotel op de Astra 23,5?
Is dat het afstellen van de lnb's zoals ik had aangegeven?
Is dat het controleren van de aansluitingen?
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sprietje,

 

Ik denk dat de combinatie van: lnb’s afstellen, schotel uitrichten en aansluitingen checken tot dit goede resultaat heeft geleid.

 

Allereerst heb ik de lnb’s zo afgesteld zoals je had aangegeven, vervolgens heb ik de kabels tussen de lnb’s en de 2 Spaun-diseqc’s opnieuw gemonteerd, alsmede de 2 uitgaande kabels naar de receiver nog wat steviger aangedraaid. 

 

Toen heb ik de Bisat (met behulp van de Quicksat app op mijn iPhone) opnieuw gericht en met tiendes van millimeters gecorrigeerd, elevatie en Azimuth.

Daarna had ik gelijk goede ontvangst van alle drie de Astra’s (ca. 80%/84%) de skews nog een heel klein beetje aangepast met een nog iets beter resultaat! Een nieuwe zender scan was nog niet eens nodig.

 

Ik heb wel het idee dat als je de hoogte van de lnb’s weet(?) en  gelijk goed instelt (zoals jij had gezegd) het inderdaad veel makkelijker is om de juiste satelliet te vinden. In tegenstelling tot wat de Cahors montage handleiding zegt, door eerst alles op 0 te zetten.

 

Overigens ik had ook voor ik op het forum ging de Satlex-calculator geraadpleegd, maar verder niet gebruikt omdat na ingave van de schoteldiameter (hoogte) = 64 cm, deze steeds na berekening terug kwam met de hoogte van 80 cm, de breedte bleef wel goed op 75 cm.

aangepast door Edward
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, als Cahors zou willen, dan zouden ze voor de BigSat ook een rekentool kunnen maken net zoals voor de Big BiSat maar dat hebben ze niet gedaan.
En de berekende skew van een lnb is altijd maar een benadering. Bij sommige lnb's klopt de berekende skew exact en bij anderen wijkt die weer wat af van de optimale afstelling. Dit heeft met de stand van de antenne te maken in de lnb. Daar kunnen kleine afwijkingen in zitten. Maar als je de skew van de lnb al volgens de berekening goed hebt gezet, dan vergemakkelijkt het wel de schotel af te stellen.
Kijk, als je een schotelmonteur bent met goede meetapparatuur en veel ervaring, dan is zo'n schotel ook wel zonder berekening af te stellen maar voor veel hobbyisten zonder meetapparatuur en weinig ervaring is een afstelbeschrijving een hele uitkomst.

Fijn dat het nu naar wens werkt.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...