Ga naar inhoud


Starlink schotel uit elkaar gehaald


Zunigkyk

Aanbevolen berichten


Starlink is een onderneming voor satellietbreedband waarvan de eigenaar Elon Musk is. Door duizenden satellieten in een lage aardbaan te plaatsen hoopt het bedrijf wereldwijd breedbandinternet te kunnen leveren, tegen een prijs die vergelijkbaar is met huidige (bekabelde) internetverbindingen.
Starlinks satelliet vliegen op 550km hoogte. Dat geeft een veel kortere responstijd dan de geostationaire satellieten die op 36.000km hoogte staan en een responstijd van 0,6 sec. hebben.
Door zijn snelheid van meer dan 20.000km/uur kan hij slechts enkele minuten gevolgd worden. Daarom zijn er zoveel satellieten nodig. Dit betekent dat de antenne de snel bewegende satelliet moet volgen en zich telkens moet richten op een andere satelliet. Daarom beschikt de antenne over 2 motoren om op de satelliet gericht te kunnen blijven.
De starterskit van de Starlink kost $ 499 maar deskundigen zeggen dat de productiekosten van deze antenne tussen de $ 1.000 en $ 2.000 kosten. De abonnementskosten zijn $ 99 per maand en zal voor veel gezinnen buiten hun budget vallen.
Als je de video hebt bekeken, dan zie je dat de antenne vol met electronica zit.
De duizenden Starlink satellieten leveren een gevaar op voor andere satellieten, vooral voor satellieten die gelanceerd moeten worden.
Ook geven ze een enorme lichtvervuiling naar de ruimte, zie bijgevoegde foto waarbij de lichtsporen van de duizenden satellieten zichtbaar zijn naast de miljarden sterren. Het zal de bestudering van het heelal ernstig verstoren.

 

de banen van de Starlink satellieten.jpg

Starlink antenne.png

Starlink-phased-array-patent-US-figures-7.png

Starlink lichtsporen.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, Sprietje zei:

Ook geven ze een enorme lichtvervuiling naar de ruimte, zie bijgevoegde foto waarbij de lichtsporen van de duizenden satellieten zichtbaar zijn naast de miljarden sterren. Het zal de bestudering van het heelal ernstig verstoren.

Geen onwaarheden schrijven. Alleen de eerste batches geven lichtvervuiling.

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zeggen, lees het artikel "Astronomen maken zich grote zorgen over de vervuiling die dit soort satellietconstellaties veroorzaken".
https://www.scientias.nl/doen-spacex-starlink-satellieten-meer-kwaad-dan-goed/

 

Je hebt de kans laten lopen om zelf te reageren op het onderwerp van Zuinigkyk maar dat ben ik wel van je gewend.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Sprietje zei:

Ik zou zeggen, lees het artikel "Astronomen maken zich grote zorgen over de vervuiling die dit soort satellietconstellaties veroorzaken".
https://www.scientias.nl/doen-spacex-starlink-satellieten-meer-kwaad-dan-goed/

Heb je zelf het hele artikel wel gelezen?

Elon Musk heeft direct opdracht gegeven de satellieten minder reflecterend te maken met als einddoel dat astronomen geen last meer hebben van zijn satellieten.

 

Maar goed. Ik reageerde dan ook op jouw geschreven onwaarheid. En dat bevalt jou als vip natuurlijk niet want jij weet alles beter en probeer je een ander te kakken te zetten.

En zo ken ik jou dan weer.

 

  • Like 1

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Sprietje zei:

En die glimmende satellieten die al in de ruimte hangen gaan ze binnenkort met een kwast zwarte verf donker maken. :o

Nee hoor. Tenzij jij dat klusje wilt aannemen😛. Dat probleem lost zich vanzelf op als ze EOL zijn.

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sprietje

Je hebt je mooi uit de tent laten lokken :) wat ook de bedoeling was.

Bedankt voor je aanvullingen. Zoals prijzen.

Ik begrijp uit het Youtube filmpje dat er  per 8 microantennes een dikke chip zit die het signaal een beetje meer of minder vertraagt.

Op de foto zitten onder elk stukje alufolie 2 van die dikke chips, dus voor 2x8 antennetjes.

Die chips (van ST) zijn niet standaard, maar speciaal voor deze antenne ontworpen. Wat weegt is dat ze op een extreem hoge frequentie werken (iets van 35 GHz?).

Er schijnt een godsvermogen aan initiële kosten in te zitten. Wat de antennes 'per stuk' kosten wordt dus erg afhankelijk van hoeveel schotels er gemaakt worden.

Het PCB van 55cm diameter met die honderden (duizenden?) chips lijkt me sowieso ook bij grotere aantallen een peperduur dingetje.

Ze draaien je beslist geen poot uit als je de antenne krijgt voor $499.

 

Hier nog een filmpje over hoe de set (schotel, router, kabels) er van buiten  uit ziet en hoe je hem moet opzetten.

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites

Pas op met sneeuw. Die smelt omdat de schotel warm wordt. Maar de druppels vormen ijspegels zodat hij vast kan vriezen. Bij deze was het direct einde verhaal...

 

I Froze My Brand New Starlink

 

Hij wordt dus warm en dat kost je stroom, 24h/dag... The Starlink system (dishy, power supply, and router) uses 85W-145W, averaging about 110W.

aangepast door Zunigkyk
Stroomverbruik
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan me niet voorstellen dat die motoren niet beveiligd zijn tegen overbelasting. Misschien zijn er een paar zekeringen gesmolten die vervangen moeten worden.

 

Door de signalen per groep te vertragen, kunnen ze de ontvangsthoek ook elektronisch sturen. Dit principe bestaat al langer en wordt ook op vliegtuigen, schepen en auto's gebruikt en ook voor radarsystemen, zie de laatste afbeelding.

 

arralis-1.jpg

 

Illustration-of-the-system-considered-in-this-work-In-order-to-provide-airplane.png

 

 

png-clipart-conformal-antenna-aerials-metamaterial-antenna-array-beamforming-others-wideband-wave.png

 

330px-Phased_array_animation_with_arrow_10frames_371x400px_100ms.gif

 

kymeta3.jpg

 

 

kymeta-.png

 

 

kymeta-2.jpg

 

Kymeta.jpg

 

 

overlapped-phased-array-antenna-for-avalanche-radar-17-638.jpg

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Phased array-technologie is ontwikkeld voor militaire toepassingen. De steeds toenemende snelheid van vliegtuigen en munitie na de Tweede Wereldoorlog duwde de eis van antennevrijtijd van seconden naar milliseconden.

Het eerste fasegestuurde radarsysteem op volledige schaal was de FPS-85, die al in 1969 werd gebruikt in Florida voor het detecteren en volgen van ruimteobjecten die door hun aard snel bewegen. De antenne stond onder een hoek van 45 graden opgesteld. Hij heeft een piekvermogen van 32 megawatt en kan een object ter grootte van een basketbal volgen tot 40.000 km van de aarde.

 

AN-FPS-85_radar_aerial_view.jpg

 

2008_Eglin_AFB_Site_C-6_phased_array_building.jpg

aangepast door Sprietje
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat mij niet duidelijk is of die Starlinkschotel eenmaal gericht vast staat, of dat hij voortdurend meebeweegt met die satellieten.

In het laatste geval vraag ik me af hoe lang die schotel mee gaat.

Hij lijkt me van buitenaf gezien mechanisch tamelijk licht uitgevoerd.

 

Heb je details over het mechaniek?

Link naar reactie
Delen op andere sites

In welke mate de schotel bewogen wordt door de 2 motoren en in welke mate door de elektronische hoekbesturing die door faseverschuiving van de groepen antennes wordt verkregen weet ik ook niet maar uit het filmpje met de flinke sneeuwval waarbij de sneeuw op de antenne smelt maar er wel ijspegels aan de antenne komen die het bewegen van de schotel hebben verhinderd en daardoor niet meer werkte, blijkt dat hij dus ook tijdens het volgen van de satelliet op enig moment beweegt.

Hij maakt gebruik van motoren voor een optimaal zicht op satellieten. Daarna werkt hij gewoon als een phased array-antenne. Hij kan gedurende de dag een beetje bewegen om op één lijn te blijven, maar dat is alles. De plek aan de hemel met de best bereikbare satellieten gedurende de dag, wordt bepaald door de orbitale helling van 53° voor alle Starlink-satellieten.

 

Ik vind de tandwielen toch niet zo klein en denk dat die wel op hun taak berekend zijn. Ze zijn in ieder geval makkelijk te vervangen.

 

Voor mensen die aan de hand van deze afbeelding niet snappen hoe je met deze 3 tandwielen de elevatie van de antenne kunt veranderen en hoe je de antenne kunt laten draaien.
- draaien beide motoren dezelfde kant uit, dan wordt de elevatie van de antenne versteld
- draaien de motoren een verschillende kant uit, dan zal de antenne draaien

 

 

aandrijving  antenne.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...