Ga naar inhoud


Schotel draaibaar maken nog zinvol?


Sat-Ghost

Aanbevolen berichten

Ik ontvang hier van 70.5 Oost tot aan 45 west 3100 tv kanalen en 2800 radiozenders . Alleen na 34.5 west heb ik geen tv kanalen meer want volgens mij is dat c-band. De verste sateliet naar het westen is 45 west waar ik nog 4 chinese radiozenders op ontvang.

 

Dat alles wordt hier ontvangen met een amikorotor 3800 en een sab 120 schotel. met een inverto black LNB Op een rebox 4000.

Link naar reactie
Delen op andere sites


1 uur geleden, Skoopy zei:

Ik gebruik ook een Mutant HD51, en heb er 2 schotels op staan:

Een big-bisat voor de satellieten die ik dag dagelijks gebuik   (5W-39E)

En een draaibare van 120 cm om de zwakker satellieten te ontvangen, en de de satellieten verder naar het westen of oosten.  (30W-63E)

 

Ik heb een vraagje: naarmate in verder naar het weten of oosten draai nemen de ontvangswaarden gevoelig af.  In het oosten zitten volgens Lyngsat een aantal satellieten die je met een 70 of 80 cm schotel kan ontvangen. 
Bij mij, lukt het maar net om deze binnen te halen me de 120cm schotel. 

Verzwakt bij jou de ontvangst ook als je verder naar het oosten gaat?   Of heb ik mijn schotel niet goed afgesteld?

 

Denk dat laatste, mogelijk net niet de optimale curve hoewel ik over de laatste 10 graden niets kan zeggen.

Ik heb naast de Bigbisat de draaibare 90cm Gregorian en gebruik die momenteel probleemloos van 30 west tot 46 oost (eerder tot 53 oost maar die laatste vond ik niet meer zo interessant)

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Skoopy zei:

Of heb ik mijn schotel niet goed afgesteld?

Dit kan je best wel eens checken !! Als je gemakkelijk bij je schotel kan ,

een satellietmeter ertussen zetten , en zet je schotel op 7°W zetten ,

dan lichtjes tegen de antenne duwen of trekken , dan zie je het direct op de meter !!

En ook bv op 30°W & 53°O !! Een heel simpele test , maar je ziet het meteen !!

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dat bij het afstellen gedaan in de range 26E tot 7W of 8W. 

Ik ontvang Badr en Nilesat, zelfs bij regen.  Dan moet die schotel toch goed staan?

Ik zal volgend weekend ook op de uiterste posities eens tegen de schotel duwen.


Wat me verbaast, is dat ik naar allebeide uitersten (Oost en West) een afname van ontvangst heb. 

De paal staat loodrecht.  Ik snap niet hoe ik dat kan veranderen door de schotel af te stellen.

Of zou er dan in de ene richting een lichte afwijking boven de clarckbelt zitten, en in de andere richting lichtjes onder?

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden, Skoopy zei:

Of zou er dan in de ene richting een lichte afwijking boven de clarckbelt zitten, en in de andere richting lichtjes onder?

 

Of in beide richtingen boven de clarke belt, of in beide richtingen onder de clarke belt?

Waarom dacht je alleen aan die éne variant (die bij gebruik van USALS volgens mij alleen optreedt, als motor-schotel-LNB niet goed met elkaar uitgelijnd zijn)?

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt waarschijnlijk gelijk.  Hieronder mijn redeneringen....

 

Ik heb het volgende gedaan:

- afregelen op 5E tot ik de best mogelijke ontvangst heb.  

- check op naburige zwakke satellieten ten Oosten(26E)  en Westen van 5E  (check= aan de schotel duwen en trekken om te zien of de ontvangst optimaal is)

- een dagje later bij het inscannen, van nog verder uit het nulpunt gelegen satellieten, stel ik vast dat de ontvangst belabberd is.

 

Dus dan denk ik dat dit fenomen moet komen doordat de schotel niet 100% recht op de rotor buis staat.

Niet recht wil zeggen de enekant boven en de andere kant onder de Clarckbelt.

Moest het volledig erboven of eronder zitten: dan had ik dat opgemerkt op naburge satellieten.

Een ander piste die ik heb: de LNB staat niet 100% in het centrum vd schotel, en door het volledig draaien vd schotel op de motor komt dit naar boven.

 

Ik weet niet: houden bovenstaande redeneringen steek?

 

In elk geval: volgend weekend wordt er uitstekend weer aangekondigd.   Dan ga ik weer de ladder op.

image.png.e9f2f54ab72873b9cc26ed3dadfe3595.png

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Skoopy zei:

Dus dan denk ik dat dit fenomen moet komen doordat de schotel niet 100% recht op de rotor buis staat.

 

Ik denk eerder dat de combinatie 'elevatie van de motoras' en 'declinatie van de schotel' nog ver van optimaal is.

Immers in het midden volg je nu al wel de clarkebelt, aan de uiteinden nog niet.

 

Groet,

A33

  • Bedankt 1

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Op 16-2-2021 om 18:37, D-box zei:

Hoi @Altobelli

Kan je je schotel ècht niet naar 52E draaien, daar zit een muziekzender genaamd "Turkmen Owazie, ze zenden de meest merkwaardige en mooie muziek uit.

 

Het scheelt maar een klein beetje naar links gezien vanaf de 42E; ff de sat toevoegen en de parameters die ik je hieronder ga geven:

52.0°E action_collapse.gif1TurkmenÄlem/MonacoSat 12304.00 V 31 West DVB-S2 QPSK 27500 2/3 36.4 Mb/s  1 1 KingOfSat charts update form
  zap.gif Owazy TV   General Turkmenistan FTA 206 106 hd.gif 133 tuk  1006  106    2015-06-27 +

 

Sorry voor het late bericht.

Ik kan mijn schotel wel draaien naar 52E, maar geen interessante kanalen voor mij.

Het meest interessante zijn de sats 28.2 E 23 E, 19.2 E, 13 E, 9 E, 5 E, 0.8 W, 5 W en 30 W.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...