Ga naar inhoud


De mythos (en onzin) van hoge mate van afschermings-waarden van coaxkabels


Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten

Ja, ik weet het...hier heb ik een gevoelig punt getroffen, vooral bij Sprietje die hierop altijd in totale extase raakt, als het om de afscherming en kwaliteit van coaxkabels gaat.

Ik heb zijn enthousiasme altijd wat proberen te dempen en nu kwam ik door toeval een artikel tegen op het www dat mijn opinie tenminste enigzins bevestigt.

Lees, ik hoop met veel plezier, het artikel en hopelijk heeft het wat effect op de euphorie met betrekking tot afschermings waarden en ook vergulde F-stekkertjes en dat soort geneuzel.

 

https://www.buying-guide.de/elektronik-foto/satelliten-fernsehen-tv-anlage-schuessel/der-mythos-von-hohen-schirmungsmassen-und-vergoldeten-stecker/

aangepast door Drs. IJzerbout
schrijffout
  • Like 1

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites


Je plaats weer een totaal misplaatste opmerking over mij en daar heb je al eens een waarschuwing voor gekregen.
Ik heb nooit beweert dat coaxkabels een zo hoog mogelijke afscherming moeten hebben. Laat maar zien waar ik dat geschreven heb. Afschermingsklasse A+ is prima om te voorkomen dat je eventueel last zou kunnen krijgen van storing. Ik heb meerdere keren deze afbeelding op dit forum geplaatst van de totale onzin en bedrog van 4- of 5-voudige afscherming.
En bij A+ is de norm 85dB tussen 1-2 GHz en 95dB tussen 1-2 GHz.

Zie ook hier:

bedrog.png

aangepast door Sprietje
schrijffout
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nooit beweert dat coaxkabels een zo hoog mogelijke afscherming moeten hebben.

Laat maar zien waar ik dat geschreven heb

 

Hier misschien?

 

Tja, laat die 1-2 GHz-frequentie die die radar gebruikt nu net ook het frequentiegebied zijn die gebruikt wordt in de coaxkabel bij satellietontvangst. Die loopt van 0,95 tot 2,15 GHz.
Je zult enorm goed moeten opletten dat alle onderdelen optimaal zijn afgeschermd zoals coaxkabel met een minimale afscherming van 120dB, misschien nog wel een stuk meer.

 

In:

Het ging mij er eigenlijk om, duidelijk te maken dat de kwaliteit van de toegepaste coax vaak voor overdreven belangrijk gehouden wordt.
Het L band signaal heeft een dermate hoog niveau (zeker bij de LNC´s die nu op de markt zijn) en tergelijkertijd extreem robust wat betreft de modulatie/error correctie, dat storing van buitenaf in de praktijk eigenlijk uitgesloten kan worden.

 

En ik geef toe dat ik je wat uit de tent wilde lokken, waarvoor mijn excuses. 😀

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geloof niet dat die radar daar de bron is van de storing. Alleen al vanwege de hoogte/openingshoek van de radarstraal.

Mocht de radar een zo sterk signaal op die hoogte ten opzichte van het maaiveld afgeven, dan zouden de koeien daar in de buurt, dood omvallen in de wei.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb Koka van de zolder naar de huiskamer, en een prima dvb t2 ontvangst op mijn Mutant.

Met de doorgeluste Samsung tv tuner was ik veel minder tevreden.

Meerdere standaard coax kabeltjes geprobeerd, maar het signaal bleef hopeloos.

Toch maar eens een kabeltje in elkaar getimmerd van de Koka die ik nog had liggen.

En ja hoor, mijn tv tuner liet ogenblikkelijk een prima signaal zien.

Zou de afschermingswaarde van de kabel dan misschien toch van belang zijn?

 

Maak je geen zorgen, Sprietje.......het is alleen Drs. IJzerbout.

De rest van ons heeft gewoon waardering voor jouw kennis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht eigenlijk waar komt dit topic nu vandaan als vraag of als algemene wetenschap?

 

Destijds twee a~ drie jaar op het forum aangemeld lid, straalde iedereen over de uitlating van ToxiQ dat je ook prikkeldraad kan gebruiken.

Ik moet er toch wel enigszins om lachen retrospectief als je alle HDMI versies kent en dat wat ze ook doorlaten aan signaal, vooral nu met UHD signalen en HDR.

 

Beeldfouten door slechte apparaten en invloeden van buitenaf is overigens ook vaker aan de orde gekomen op sat4all.

 

Het is zoals ik ook zelf meen te hebben ervaren niet nodig om kabels te kopen die door elfjes met zilveren naalden zijn getwijnd maar Chinese rommel is ook niet alles.

 

Maar een duidelijk verschil constateren als gebruiker indien je een kabel vervangen hebt met een degelijk product moet toch wel gehonoreerd worden.

In dat verband had een vriendin heel slecht beeld op haar nieuwe Sony smartTV en met nieuwe Coax koka 9ts en juiste stekkers was het probleem verholpen.

 

 

 

 

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, Tonskidutch zei:

straalde iedereen over de uitlating van ToxiQ dat je ook prikkeldraad kan gebruiken.

 

Dat heb ik altijd gezegd en wel "een bos prikkeldraad in een bak vuil afwaswater doet het ook als transport".

En ik zou eigenlijk best wel een weddenschap aan willen gaan om te bewijzen dat ik gelijk heb.

 

Waarom heb ik deze posting geplaats? Niet om Sprietje in de maling te nemen maar om de volgende situatie:

 

Ik werd om hulp gevraagd bij een kennis . Die woont in een huis met 5 partijen. Gemeenschappelijke schotel met een Technisat UniCable Router. Alles netjes aangelegd door een firma een jaar geleden.

Het werkte goed tot een maand geleden en daar begon de ellende. De ontvangst was gestoort ieder weekend op alle transponders van Nilesat bij iedere deelnemer en wel op hetzelfde tijdstip van vrijdagmorgen een uur of 7 tot zaterdagmiddag 18 uur. Je kon de klok erop gelijk zetten. Gedurende de weekdagen geen enkel probleem, alles OK.

Dus ik ben gaan nadenken. Dacht natuurlijk aan storing van buitenaf. De gebruikte coaxkabel was van onbekende oorsprong maar leek me niet echt slecht...maar alles wel achter putz. Was een oude flat.

300 meter verderop zag ik een flat met een zendantenne op het dak en heb daar aangebeld en gevraagd van wie die antenne was.

De antenne leek me iets in het gebied van 144 mHz maar helemaal zeker was ik er niet van.

Er werd mij gezegd dat de eigenaar van die antenne een zendamateur was maar er al lang niet meer woonde en de antenne was niet meer in gebruik.

Goed. Ik heb toen een paar dagen later een logger (Fluke 345) van mijn werk gehaald, die meet de zuiverheid van de netspanning en registreert iedere onzuiverheid op het net. Aangesloten en daar gelaten. Tijdens het weekend gekeken en ja hoor precies ten tijde van de storing was er op het net een zware ruis te zien met pieken van 5-10 volt met hoge flanken.

Zo, dacht ik het ligt aan het net. Dus een netfilter gehaald voor de UniCable Router en voor de zekerheid een aardkabel van 2,5 mm² naar de centrale aardstrip in het basement en het probleem was onmiddelijk verholpen.

Het lag dus niet aan de coax die Sprietje zeker niet goedgekeurd zou hebben. Het was niet eens dubbel afgeschermd. Oude kabel uit vroegere installatie.

Alle bewoners dolblij. En een prachtige fles whiskey eraan over gehouden van mijn kennis.

 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ IJzerbout

Ik heb nooit beweert dat tweevoudig afgeschermde coax problemen zou geven met satellietontvangst. Ik adviseer wel als een installatie nog aangelegd moet worden om fatsoenlijke coax te nemen zoals bijv. Koka 9 ECA of andere goede coax. Je wilt voor die 20 cent per meter toch niet het risico nemen dat je ontvangstproblemen krijgt als je alles hebt aangesloten of misschien een jaar later als de situatie in de omgeving veranderd. Onder fatsoenlijke coax valt ook coax met een koperen middenader en geen CCS-coax met een ijzeren kern met een super dun laagje koper er overheen. Daarvan is de kans dat je ontvangstproblemen krijg (zeker op termijn) nog vele malen groter dan inferieure kwaliteit coax met koperen kern.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

52 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:

Waarom heb ik deze posting geplaats? Niet om Sprietje in de maling te nemen maar om de volgende situatie:

Prachtig verhaal, maar waar in dit verhaal vind ik het bewijs dat een goede kwaliteit coax niet van belang is?

Het geeft slechts aan dat een gestoorde ontvangst meerdere oorzaken kan hebben.

Welnu, dat wist ik al en ik weet zeker dat Sprietje dat ook al heel lang weet.

 

Overigens is de weergegeven passage uit jouw bijdrage niet in overeenstemming met wat je eerder zei.

Quote

En ik geef toe dat ik je wat uit de tent wilde lokken, waarvoor mijn excuses.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, johnno zei:

Welnu, dat wist ik al en ik weet zeker dat Sprietje dat ook al heel lang weet.

 

Ik weet nu al langer dat jij een grote fan van Sprietje bent. En andere meningen, zeker die van mij, op iedere manier torpedeerd.

Doe eens wat opbouwend en lever zelf ook eens iets aan dat interessant is.

Discussieren is prima en onderhoudend en je leert er misschien nog wat van.

Afbrekende kritiek heeft niemand wat aan en veroorzaakt alleen maar irretaties.

  • Like 2

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Drs. IJzerbout zei:

Zo, dacht ik het ligt aan het net. Dus een netfilter gehaald voor de UniCable Router en voor de zekerheid een aardkabel van 2,5 mm² naar de centrale aardstrip in het basement en het probleem was onmiddelijk verholpen.

Oké, dus je moet niet enkel naar die kabel kijken maar ook naar de context en met welke middelen je aan de slag gaat of aan het werk bent.

Logisch eigenlijk.

Dus je moet naast de soort prikkeldraad ook andere kwesties bezien en/of meten met de Fluke

 

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Philips had al heel lang geleden in de gaten dat storing van buitenaf tot problemen kan raken en brachten iets op de markt dat zeker gezien de jaren 50 zijn tijd ver vooruit was. De foto ervan hieronder:

 

20210323211847605a5b3724627.jpg

20210323215713605a6439b859b.jpg

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...