Ga naar inhoud


Engelse zenders met vlakschotel en 1 kabel


kasperl

Aanbevolen berichten

Ik wil graag met de Engelse FTA kanalen ontvangen (Freesat, Astra28,2), en dat liefst met een vlakschotel met balkonbevestiging (vanwege woningbouwvereniging). Een flatcable als deurdoorvoer lijkt me ook wel wat. Tussen de schotel (zuidkant) en de TV (noordkant) zitten ook nogal wat muren, dus ik wil het liefst maar 1 kabel, maar toch een FBC ontvanger gebruiken. Eventueel kan ik ook vlak bij het balkon een ontvanger zetten en bij de TV via Kodi kijken (staat er al).

 

Ik zat te denken aan een Selfsat H50D4 en de meest simpele OpenPLI FBC ontvanger (weet nog niet precies welke).

 

Gaat dit allemaal werken? Ik weet niet helemaal zeker of ik vanaf zo'n vlakschotel naar een unicable oplossing kan, of dat ik dan naar 4 flatcables moet en dan de ontvanger maar dicht bij het balkon moet plaatsen. Kan ik ook met een kleinere schotel toe? Of moet ik juist een grotere hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste kasperl

 

Welkom op dit forum

 

Met een Selfsat H50D4 gaat het zeker werken. De Engelse zenders zijn zo sterk, dat het ook wel met een Selfsat H30D4 kan maar dat is afhankelijk van waar je in Nederland woont. Als je dat even aan geeft is daar meer over te vertellen.

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

42 minutes ago, Sprietje said:

Beste kasperl

 

Welkom op dit forum

 

Met een Selfsat H50D4 gaat het zeker werken. De Engelse zenders zijn zo sterk, dat het ook wel met een Selfsat H30D4 kan maar dat is afhankelijk van waar je in Nederland woont. Als je dat even aan geeft is daar meer over te vertellen.

 

Ik zit in Groningen, en heb redelijk zicht op het zuiden, maar er staan wel wat bomen. Weet niet helemaal welke hoek ik op moet letten, maar als ik kijk hoe de schotels om me heen staan heb ik van die bomen misschien wel een beetje last.

 

Over die flatcables heb ik wel mensen horen mopperen, maar het zou voor mij echt ideaal zijn. Is het wat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Selfsat H30 en de H50 zijn ook in Quattro-uitvoering te koop. Ze heten dan de Selfsat H30DQ en de Selfsat H50DQ. Ook hier zul je 4 coaxkabels op aan moeten sluiten die dan naar een Multiswitch of naar een eenkabelsysteem gaat bijv. de Unicable EN50494 of de JESS EN50607.
Je zult dan 4 raamdoorvoeren moeten gebruiken. Een andere mogelijkheid is om die Multiswitch of éénkabelsysteem buiten te plaatsen op je balkon maar alles moet wel waterdicht geplaatst worden. Heb je een inpandig balkon of uitpandig?
Dan kun je met 1 kabel naar binnen. Wel is het zo, dat die units ook een voeding nodig hebben en er dus ook een voedingsdraad naar buiten moet. Alleen bij JESS kan de voeding via de coax. Er moet dan wel naar een goede raamdoorvoer gekeken worden als ook de voeding er door moet.

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, kasperl zei:

en heb redelijk zicht op het zuiden, maar er staan wel wat bomen.

Redelijk zicht op het zuiden is niet goed genoeg. Je moet vrij zicht op het zuiden hebben. 

Bomen mogen niet in de weg staan. 

  • Like 1
  • Bedankt 1

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Groningen zou ik zeker voor de H50 gaan want daar is het signaal niet zo sterk.

Of je vrij uitzicht op de Astra 28,2 hebt, kun je met www.dishpointer.com zien.
Geef je adres in, straat, huisnummer en plaats en kies voor Astra 28,2.
Dan verder inzoomen en het ballonnetje precies op de plaats zetten waar je balkon is. Dan kun je zien of er bomen in de weg staan.

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, dat over die bomen is wel een dingetje... Ik zou er niet dwars doorheen gaan, maar in de zomer zie je best wat blad. Het is lastig in te schatten hoeveel je daarvan ziet als je 26 graden omhoog kijkt, maar ik denk dat je er overheen kijkt. Ik zit al 3 hoog. Nu willen bomen ook nog wel eens groeien, maargoed. Helpt een wat grotere schotel daarvoor? Die dishpointer is trouwens een hele fijne tool, dank je wel!

 

Heb ik bij een FBC tuner eigenlijk wel een quadro schotel nodig? Of kan ik met één LNB en een FBC tuner toch alles tegelijk opnemen? Het balkon is trouwens inpandig. Meer raamdoorvoeren is het probleem niet als het met een flatcable kan, daar kunnen er best 4 van naast elkaar. De optie om dan de tuner gewoon in de studeerkamer (naast het balkon) te zetten en de rest via ethernet te doen wordt dan ook erg aantrekkelijk. Dan hoef ik ook niet naar unicable.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Een grotere schotel helpt niet tegen bladgroei, signaal wat niet door de bladeren van de bomen komt kan niet versterkt worden.

 

Het zal tot uitval leiden wanneer in de zomer de bomen in het blad zitten.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

35 minuten geleden, kasperl zei:

Het is lastig in te schatten hoeveel je daarvan ziet als je 26 graden omhoog kijkt, maar ik denk dat je er overheen kijkt. Ik zit al 3 hoog. Nu willen bomen ook nog wel eens groeien, maargoed. Die dishpointer is trouwens een hele fijne tool, dank je wel!

 

Heb ik bij een FBC tuner eigenlijk wel een quadro schotel nodig? Of kan ik met één LNB en een FBC tuner toch alles tegelijk opnemen? Het balkon is trouwens inpandig. Meer raamdoorvoeren is het probleem niet als het met een flatcable kan, daar kunnen er best 4 van naast elkaar. De optie om dan de tuner gewoon in de studeerkamer (naast het balkon) te zetten en de rest via ethernet te doen wordt dan ook erg aantrekkelijk. Dan hoef ik ook niet naar unicable.

Om te kijken of je over de boom heen kijkt, moet je op Dishpointer rechts boven even "show obstacle (line of sight checker)" aanvinken. Dan krijg je een rood ballonnetje en dat versleep je naar de positie waar de boom staat. Dan zie je de afstand staan tot de boom en hoeveel hoger de boom mag zijn dan de vlakantenne.

 

Met een enkele lnb kun je nooit naar alle kwadranten tegelijk kijken om alle transponders tegelijk te kunnen ontvangen, zie de bijlage hoe de 4 kwadranten worden aangestuurd.

 

 

_kwadranten lnb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK, dan was ik even in de war met hoe die FBC echt werkt. Als ik dus arbitraire zenders tegelijk wil opnemen heb ik een quattro LNB en zoveel tuners als ik wil opnemen, of een FBC tuner en een unicable converter.

 

Die knop op dishpointer had ik niet gezien. Denk dat het net goed gaat, worst case hang ik de schotel aan het 'plafond' van het inpandige balkon, dan zit ik weer een meter hoger dan aan het balkonhekje.

 

EDIT: Als ik zo rondklik bij de webwinkels ben ik ook nog in de war tussen de Selfsat D4 en de Selfsat DQ modellen. Maakt dat in dit geval nog uit?

aangepast door kasperl
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Tonskidutch said:

effe lezen => hier

https://www.meintechblog.de/2015/12/vu-plus-solo-4k-und-jess-multischalter-acht-unabhaengige-sat-tuner-ueber-ein-kabel/

 

is een ander formaat antenne maar bestaat ook als Selfsat H30DQ Flachantenne Quattro

Dank je wel! Nu is mijn Duits niet al te best, maar als ik het goed begrijp moet ik dus

Quad LNB --> Unicable Switch --> FBC decoder -->TV

doen.

 

Als ik het goed gelezen heb (of in elk geval de plaatjes bekeken) heb ik met 4 'gewone' tuners altijd de kans 4 verschillende programma's op te nemen. Met 2 FBC tuners kán ik 8 programma's opnemen, maar als ik pech heb en de 4 dingen die ik wil opnemen zitten elk in een ander quadrant, heb ik stiekem toch 4 tuners nodig. Klopt dat?

 

[EDIT]

OK, dat heb ik met nog een keer kijken denk ik verkeerd. Dan is de vraag, met een FBC tuner, kan ik dan 8 kanalen opnemen compleet onafhankelijk van waar ze zitten, zolang het maar op 1 satelliet is?

[/EDIT]

 

Hoe vergelijkt die FBC oplossing zich in gebruik en prijs met:

Quad LNB --> Decoder met 4/8 tuners en ethernet --> Kodi -->TV

?

 

Die ethernetkabel ligt er al, dus dan zou ik zonder boren klaar zijn.

aangepast door kasperl
Link naar reactie
Delen op andere sites

Met de moderne DUAL FBC tuner kan je indien je de juiste LNB aansluit (in het voorbeeld die selfsat quattro flat panel) meerdere zenders kijken en / of opnemen tegelijkertijd. Let op de DUR-line unicable2 matrix is niet goedkoop. En die Selfsat H30DQ ook niet.

 

Een decoder / satelliet receiver met die DUAL FCB tuners heb je altijd nodig als front-end voor je kodi back-end naar de TV's.

Prijzen variëren sterk voor de satelliet receivers die een Kodi ondersteunen. Dat is op zich al een eigen topic waard.

 

 

 

La Grange

ZZ TOP

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minutes ago, Tonskidutch said:

Met de moderne DUAL FBC tuner kan je indien je de juiste LNB aansluit (in het voorbeeld die selfsat quattro flat panel) meerdere zenders kijken en / of opnemen tegelijkertijd. Let op de DUR-line unicable2 matrix is niet goedkoop. En die Selfsat H30DQ ook niet.

 

Daar begon ik al achter te komen met wat rondklikken. En eigenlijk wel wat veel van het goede als ik nog niet weet hoeveel ik alles ga gebruiken (en we maar met 2 mensen in huis zijn).

4 minutes ago, Tonskidutch said:

Een decoder / satelliet receiver met die DUAL FCB tuners heb je altijd nodig als front-end voor je kodi back-end naar de TV's.

Prijzen variëren sterk voor de satelliet receivers die een Kodi ondersteunen. Dat is op zich al een eigen topic waard.

 

 

 

Zal ik daar een losse thread voor aanmaken of is dat teveel crossposting?

Link naar reactie
Delen op andere sites

p.s. ik zag ook dat er een Selfsat H50D4 platte antenne is voor meer ontvangst kwaliteit.

 

als je een normale schotel met quad LNB zou kunnen nemen ben je voor 75€ klaar

maar je mag immers geen schotel antenne plaatsen............ hetgeen ik ter discussie stel als alles binnen de loggia plattegrond geprojecteerd is

La Grange

ZZ TOP

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...