Ga naar inhoud


Gigabit ethernet over cat5 (zonder e dus) mogelijk?


kwetal

Aanbevolen berichten

19 uren geleden, kwetal zei:

Probleem: Ik krijg met geen mogelijkheid de oude cat5 uit de installatiebuizen. Muurvast. Ik kan het hooguit kapot trekken en dan zijn we nog verder van huis....

heel jammer natuurlijk maar dat komt wel eens voor, al geprobeerd in de andere richting het eruit te trekken....

(dat had ik bij het vernieuwen van een coax kabel hier ook en toen zei ik dat tegen de monteurs om van de andere zijde te proberen, gelukt)

 

p.s.

als je het er wel uit krijgt dan lees deze nog eens

 

Pleasant Street

Tim Buckley

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 12-6-2021 om 10:02, Tonskidutch zei:

heel jammer natuurlijk maar dat komt wel eens voor, al geprobeerd in de andere richting het eruit te trekken....

(dat had ik bij het vernieuwen van een coax kabel hier ook en toen zei ik dat tegen de monteurs om van de andere zijde te proberen, gelukt)

 

p.s.

als je het er wel uit krijgt dan lees deze nog eens

Helaas, het zit te vast. Heel hard trekken aan UTP kabel kan ook de optimale "twist" van de aderparen verstoren. En daarmee de signaalkwaliteit nadelig beïnvloeden. Heb ik ooit eens gehoord.....

 

Voor het overige is je link naar het oudere topic heel nuttige gebleken. Ik was, na twintig jaar, eigenlijk al vergeten dat er ook nog zoiets als switches bestaan. Zelfs gigabit switches kosten maar relatief weinig en indien ik die inzet op de plekken van de beoogde "lassen" geeft dat een riante verruiming van mijn mogelijkheden. Dus mijn dank!

T90 met 5W, 4, 9, 13, 16, 19, 28E. 2x EMP Centauri 17/8. 6xSUR420.
W10 PC, Ryzen7-3700, TBS6590 dual met CI - DVBDream - LG Oled 55"

VU Ultimo; 2xtwin FBC, VU Uno met twin FBC - Samsung QLED 75"

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Kabels muurvast? Aan de ene kant even stofzuiger op de buis en aan de andere kant siliconenspray inblazen. Daarna grote kans dat je kabels zonder enige moeite uit de buizen te trekken is. Niet zuinig zijn met de spray.

VU+ Ultimo OpenPli  en een Vu+ Solo als vervanger van een kapotte duo ongerepareerd in een doosmet een Visiosat 4 LNB's. Beide met Pli.

Vu+ > Philips AVR9900 > Panasonic TH-42PZ8E Plasma full HD en Solo > Samsung LCD 32"
(en een museum Dreambox 7000 met HD/CF/USB/NAS ongebruikt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij het trekken van nieuwe kabels gebruik je een kabel glijmiddel. Geen groene zeep of andere middeltjes.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, boaz zei:

Kabels muurvast? Aan de ene kant even stofzuiger op de buis en aan de andere kant siliconenspray inblazen. Daarna grote kans dat je kabels zonder enige moeite uit de buizen te trekken is. Niet zuinig zijn met de spray.

En dan ontploft de stofzuiger🤣

Groeten Willy

 

 

Luister naar ieders kritiek maar behoud je eigen oordeel (William Shakespeare)

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, mereltje zei:

En dan ontploft de stofzuiger🤣

Nou, ik gebruik medische siliconenspray die ook gebruikt wordt in de luchtpijp bij het intuberen, die ontploft echt niet, maar als je daar bang voor bent je kunt de spray ook inspuiten en tegelijk met een compressor lucht in te blazen aan dezelfde kant, maar dan moet je even een aansluiting maken.

VU+ Ultimo OpenPli  en een Vu+ Solo als vervanger van een kapotte duo ongerepareerd in een doosmet een Visiosat 4 LNB's. Beide met Pli.

Vu+ > Philips AVR9900 > Panasonic TH-42PZ8E Plasma full HD en Solo > Samsung LCD 32"
(en een museum Dreambox 7000 met HD/CF/USB/NAS ongebruikt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
1 uur terug, mereltje zei:

En dan ontploft de stofzuiger🤣

Bij niet medicinale siliconenspray heb ik het vermoeden dat je gezondheid gevaar kan lopen door al die siliconen partikels die de lucht in geslingerd worden.

Inademen lijkt mij niet gezond.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

siliconen spray, wtf is dat?

PFAS van de 3M fabriek misschien?

 

Het gaat over kabels trekken van a naar b voor een vervanging van oude kabels die niet meer voldoen.

Indien je het niet zelf voor elkaar krijgt een nieuwe kabel te trekken door een loze leiding buis laat iemand anders aan het werk~!

Pleasant Street

Tim Buckley

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Update 10 oktober: Het is gelukt een gigabit netwerk aan te leggen over de oude bekabeling. Tenminste, ik haal probleemloos iets meer dan 400/400 over internet. Hetgeen overeenkomt met de snelheid van mijn abonnement. Over het lokale netwerk tot zo'n 80 MiB/s met FileZilla. Mijn dank voor de hulp en suggesties. Nu kan ik een nieuw topic openen maar net zo goed hier even doorvragen.

 

Centrale router is een Fritzbox 5530. Zowel in de huiskamer als mijn hobbykamer heb ik een unmanaged gigabit switch met ruim voldoende ethernet poorten. Nu kan ik in de Fritzbox per apparaat via ouderlijk toezicht internet toegang aan of uit zetten. Mijn vraag is hoe zeker dit is. Biedt dit voldoende bescherming tegen "malware snuffelaars" en/of de Windows update service?

 

1. Ik heb nog een voortreffelijk functionerende W7 PC die ik graag wil behouden omdat ik er nog regelmatig een aantal zelf ontwikkelde VB6.0 tools op wil onderhouden. Veiligheidshalve is die W7 PC helemaal losgekoppeld van internet. Maar het zou handig zijn gegevens uit te wisselen over het lokale netwerk i.p.v. gedoe met USB sticks/dockingstations met HDD.

 

2. Ik heb onlangs een reserve PC geassembleerd en de W10 installatie voorzien van een oude aangekochte W7 retail licentie. Geheel zonder internet toegang. Werkt perfect. Geen geouwehoer met Microsoft accounts enzo.  En die update cycli kan ik, voor wat deze PC betreft, ook missen als kiespijn. Maar ook hier zou het handig zijn bestanden op het lokale netwerk uit te wisselen zonder dat MS er een vinger achter krijgt.

 

 

T90 met 5W, 4, 9, 13, 16, 19, 28E. 2x EMP Centauri 17/8. 6xSUR420.
W10 PC, Ryzen7-3700, TBS6590 dual met CI - DVBDream - LG Oled 55"

VU Ultimo; 2xtwin FBC, VU Uno met twin FBC - Samsung QLED 75"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...