Ga naar inhoud


Gigabit ethernet over cat5 (zonder e dus) mogelijk?


kwetal

Aanbevolen berichten

Pakweg 20 jaar geleden heb ik in de woning ethernet en ISDN bussen over cat 5 aangelegd. Voor beide netwerken met 2 i.p.v. 4 twisted pairs per verbinding. ISDN is inmiddels vervallen. Het bestaande ethernet voldoet prima voor de huidige snelheden.

 

Met de komst van glasvezel zou ik naar een gigabit netwerk willen ombouwen. Probleem: Ik krijg met geen mogelijkheid de oude cat5 uit de installatiebuizen. Muurvast. Ik kan het hooguit kapot trekken en dan zijn we nog verder van huis.... Ik zal het dus moeten blijven doen met de huidige Cat5.

 

Er ligt voldoende bekabeling (met vier twisted pairs) om alle gewenste verbindingen te realiseren. De maximum lengte tussen apparaten en de Fritzbox zal de 20 meter niet te boven gaan. Vraag: Is er nog hoop of ik kan me de moeite bij voorbaat besparen?

T90 met 5W, 4, 9, 13, 16, 19, 28E. 2x EMP Centauri 17/8. 6xSUR420.
W10 PC, Ryzen7-3700, TBS6590 dual met CI - DVBDream - LG Oled 55"

VU Ultimo; 2xtwin FBC, VU Uno met twin FBC - Samsung QLED 75"

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Gewoon proberen.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi! Dat gaan we dan proberen. Dan is er nog een ander probleempje... Ik zal op een paar punten een las moeten maken in de bestaande (en helaas niet te vervangen) UTP kabels. Dat kan ik doen via geknepen RJ 45 connectoren en UTP aansluitdozen. Maar is er nog een andere eenvoudige en betrouwbare methode? Bijvoorbeeld op de manier waarop de KPN breuken in het koperdraad netwerk repareert? Is er ook zoiets voor de relatief dunne UTP kabels?

T90 met 5W, 4, 9, 13, 16, 19, 28E. 2x EMP Centauri 17/8. 6xSUR420.
W10 PC, Ryzen7-3700, TBS6590 dual met CI - DVBDream - LG Oled 55"

VU Ultimo; 2xtwin FBC, VU Uno met twin FBC - Samsung QLED 75"

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Solderen?

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

scotch lock.Zo doen wij het bij de klanten en nijpen met de voorziene tang.In elk gaatje een draad want anders is het miserie.

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn dank voor de suggesties. Zo had ik nog nooit van Scotch Lock gehoord. Het vergt wel een bepaalde investering indien ik het goed begrepen heb.

 

Een los zittende netvoeding connector kan ik wel weer op de printplaat solderen, maar dit dunne draadje wordt me te priegelig...

 

Zoveel mensen, zoveel meningen: Ethernet Cable Repair

 

 

T90 met 5W, 4, 9, 13, 16, 19, 28E. 2x EMP Centauri 17/8. 6xSUR420.
W10 PC, Ryzen7-3700, TBS6590 dual met CI - DVBDream - LG Oled 55"

VU Ultimo; 2xtwin FBC, VU Uno met twin FBC - Samsung QLED 75"

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee hoor.Bijhorende tang in DHZ winkel kost bijna niks en die locks ook.

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik gewoon rj-bussen, dat is een klein blokje waar je 2 rj-tjes indrukt.

Kijk uit je hebt Strait en cross. Ik weet ik heb Strait niet goed gespeld.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@bellejt In mijn buurt zijn goede DHZ zaken maar dun gezaaid. Of ik heb niet goed gezocht. Op internet kom ik veel tegen maar niet iets wat de zeer dunne UTP draadjes van toepassing lijkt.

 

@Con Een praktische suggestie. Ook flexibeler in eventueel fout zoeken. Ga ik proberen. Dank!

 

Off-topic: Dan de spelling. Daar lig ik ook regelmatig mee overhoop :) Bij twijfel even invullen in google-search of google translate. Ook in je webbrowser kan je meerdere woordenboeken laden. Standaard Nederlandse spelling. Bij een vreemde taal even switchen. Helpt erg goed. Officieel is het crossover versus straight-through. Ik ga er van uit de de blokjes straight-through zijn tenzij uitdrukkelijk anders vermeld.

 

@henkvd1 100 meter? Dan moet het zeker gaan lukken ondanks een paar extra koppelingen in de kabel.

T90 met 5W, 4, 9, 13, 16, 19, 28E. 2x EMP Centauri 17/8. 6xSUR420.
W10 PC, Ryzen7-3700, TBS6590 dual met CI - DVBDream - LG Oled 55"

VU Ultimo; 2xtwin FBC, VU Uno met twin FBC - Samsung QLED 75"

Link naar reactie
Delen op andere sites

58 minuten geleden, henkvd1 zei:

CAT 5 waar je 4 ader paren gebruikt  kan gewoon Gigabit aan tot 100 meter.

in jouw geval zal nu alleen oranje  en groene paar in gebruik zijn voeg daar blauw en bruin paren  bij en klaar.

 

Wel de juiste kleurtjes op de juiste pennen. ISDN (S0 bus) gebruikt alleen de middelste pennen.

Ik gebruik altijd de rechtse bezetting ( 568B)

 

RJ45.jpg.fed6bf12227e376f7191fcf3fa787425.jpg

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

50 minuten geleden, Old Satterhand zei:

 

Wel de juiste kleurtjes op de juiste pennen. ISDN (S0 bus) gebruikt alleen de middelste pennen.

Ik gebruik altijd de rechtse bezetting ( 568B)

 

Dan zal ik die ook gaan gebruiken. Zonder de logica proberen te doorgronden waarom twee verschillende pinbezettingen beiden kennelijk tot een werkend (?) resultaat kunnen leiden.

T90 met 5W, 4, 9, 13, 16, 19, 28E. 2x EMP Centauri 17/8. 6xSUR420.
W10 PC, Ryzen7-3700, TBS6590 dual met CI - DVBDream - LG Oled 55"

VU Ultimo; 2xtwin FBC, VU Uno met twin FBC - Samsung QLED 75"

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, kwetal zei:

Dan zal ik die ook gaan gebruiken. Zonder de logica proberen te doorgronden waarom twee verschillende pinbezettingen beiden kennelijk tot een werkend (?) resultaat kunnen leiden.

 

Je gebruikt bij zowel de S0 Bus als Ethernet getwiste aderparen. Daarmee wordt storing en overspraak tot een minimum beperkt.

Het probleem is dat bij de S0 bus de aderparen anders verdeeld zijn. 3/4 is een paar en 5/6 is een paar.

Daarmee ontstaat een enorme overspraak en is ook het onderdrukken van storing niet meer mogelijk.

Het kan wel werken, maar er zullen vele pakketjes verloren gaan.

Wil je die beoogde gigabit snelheid gaan halen moet je de aderparen verdelen zoals op de tekening.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier nog ff een foto;

 

rj45.jpg

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...