Ga naar inhoud


de ARD verhuist de ARD radio transponder op Astra 19° Oost


Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten

De ARD verhuist hun ARD radio transponder op Astra 19° Oost vanwege de hoge kosten en wel van transponder 39 (frequentie 11.053 GHz H, SR 22.000, FEC 2/3) naar transponder 61 (frequentie 10.891 GHz H, SR 22.000, FEC 2/3).

Om bandbreedte te sparen gaat de audio comprimering van MPEG1 - Layer 2 naar AAC-LC.

De omschakeling is op 20 juli. Op de oude transponder worden  de zenders tegen het einde van 2021 afgeschakeld.


Bron: Satellifax

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik las dit bericht ook op een Duits radioforum waarbij zelfs een petitie werd gestart voor behoud van het huidige signaal:

 

https://www.openpetition.de/petition/online/ard-radio-via-satellit-und-kabel-keine-entwertung-der-empfangsgeraete-durch-umstellung-auf-aac

 

Deze omzetting die als bandbreedte besparing is gedacht komt mij bijzonder vreemd voor. Duitse omroepen hebben naar mijn idee nog nooit moeite gedaan kosten te besparen op bandbreedte terwijl het hier voor alle radiozenders nog niet eens om 1 transponder gaat.

 

De reden van de petitie is verlies van luisteraars door niet compatibele hardware, heel bijzonder wanneer de ARD dit doorzet. Er is ook een enquête gehouden onder kabelbedrijven vooral vanwege omzetting naar FM. Zelf vraag ik mij af hoeveel TV toestellen AAC-LC ondersteunen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uit het artikel in InfoSat wordt duidelijk dat dit de eerste stap is om de (dure) SD/DVB-S uitzendingen af te bouwen:

 https://www.infosat.de/radio/astra-192-ost-ard-h-rfunkprogramme-ziehen-um

 

Ik vond die SD transponders al veel langer een luxe naast de FTA DVB-S2 simulcast.

Ooit moest ermee worden gestopt. 4K komt eraan. 

En gezien het slakkengangetje waarmee de ARD de afbouw inzet (ARD Alpha SD verdwijnt helemaal, en de transponder eind dit jaar) kun je de ARD moeilijk verwijten dat ze onnodig bezuinigen. Eerder dat ze te lang geld over de balk gooiden met die dubbele dekking.   

 

En die petitie loopt ook niet storm, zie ik nu. Eerder een bevestiging dat deze stap al veel eerder had kunnen worden genomen.

(Deze petitie doet me een beetje denken aan die die-hards bij Ziggo, die 2 jaar lang ondertekend kon worden om analoge kabelradio in stand te houden, en na die 2 jaar met moeite 1750 handtekeningen op heeft geleverd. Er zijn altijd wel mensen te vinden die die goede oude stoomradio in de lucht willen houden (maar dan wel gratis, en daar dan weer geen extra geld voor over hebben). 

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

4K is voor Netflix, Youtube en andere streaming diensten al het nieuwe normaal.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

31 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:

 

Nog lang en heel lang niet. 

https://praxistipps.chip.de/fernsehen-in-4k-diese-sender-koennen-sie-in-deutschland-empfangen_99488

https://www.satindex.de/uhd-sender.php

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bericht klopt niet, het is 12266H die afgestoten wordt. SR Südwest gaat naar 12422H, BR Alpha stopt in SD en de radiozenders worden verdeeld over 10891H en 11053H. Zenders zijn vanaf 20 juli beschikbaar op de nieuwe frequentie, maar blijven tot eind dit jaar op de oude frequentie aanwezig.

 

Bron: https://www.infosat.de/radio/astra-192-ost-ard-h-rfunkprogramme-ziehen-um

 

Het lijkt mij een hele logische stap. Waar voor televisie satelliet in Duitsland een primaire ontvangstvorm is, is voor radio FM-ether veruit dominant en is dit de dan ook de plek waar je het eerst bezuinigt op de uitzendkosten en bovendien wil je niet in het verleden blijven hangen: Ook al doen de Duitsers het in goede bitrate, MP2 is een dinosaurus van een codec, met AAC is meer mogelijk (het artikel op Infosat heeft het over meerkanaals geluid) en de overstap biedt zeker kansen voor de geluidskwaliteit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Eduard07 zei:

Uit het artikel in InfoSat wordt duidelijk dat dit de eerste stap is om de (dure) SD/DVB-S uitzendingen af te bouwen:

 https://www.infosat.de/radio/astra-192-ost-ard-h-rfunkprogramme-ziehen-um

 

Ik vond die SD transponders al veel langer een luxe naast de FTA DVB-S2 simulcast.

Ooit moest ermee worden gestopt. 4K komt eraan. 

En gezien het slakkengangetje waarmee de ARD de afbouw inzet (ARD Alpha SD verdwijnt helemaal, en de transponder eind dit jaar) kun je de ARD moeilijk verwijten dat ze onnodig bezuinigen. Eerder dat ze te lang geld over de balk gooiden met die dubbele dekking.   

 

En die petitie loopt ook niet storm, zie ik nu. Eerder een bevestiging dat deze stap al veel eerder had kunnen worden genomen.

(Deze petitie doet me een beetje denken aan die die-hards bij Ziggo, die 2 jaar lang ondertekend kon worden om analoge kabelradio in stand te houden, en na die 2 jaar met moeite 1750 handtekeningen op heeft geleverd. Er zijn altijd wel mensen te vinden die die goede oude stoomradio in de lucht willen houden (maar dan wel gratis, en daar dan weer geen extra geld voor over hebben). 

Natuurlijk is afbouw van SD TV zinvol, daar is ook heel veel bandbreedte mee te besparen, en HD is een grote vooruitgang. Het overzetten van radiozenders naar een hoge compressie levert, als ik de reacties moet geloven, eerder een geluidskwaliteit verlaging dan verhoging op. Ik kan dit niet beoordelen.

 

Daarnaast ontstaan problemen bij kleine kabelsystemen die een omzetter toepassen naar FM. Daar zou geen vervanging voor te bestaan dus dit betekent einde FM voor deze klanten lijkt me. Dat vind ik weinig passen bij de Duitse publieke omroep maar je kunt dat vergelijken met die hard FM luisteraars.  Feit is wel dat veelal oudere gebruikers de klos zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Eduard07 zei:

 

Ik heb het over normale lineaire TV 📺 zenders als ARD/ZDF en niet de verkoop-rotzooi-kanalen en ook niet over pay-TV. Die calculeren heel anders. 

Ook een F1 overdracht in 4K is voor mij niet doorslaggevend evenals een vaag Astra UHD demo kanaal voor winkels die TV 📺 schermen verkopen. 

  • Like 1

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, Eduard07 zei:

4K komt eraan.  

Ik zeg hier toch niks te veel? 

9 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:

 

Ik heb het over normale lineaire TV 📺 zenders als ARD/ZDF en niet de verkoop-rotzooi-kanalen en ook niet over pay-TV. Die calculeren heel anders. 

Ook een F1 overdracht in 4K is voor mij niet doorslaggevend evenals een vaag Astra UHD demo kanaal voor winkels die TV 📺 schermen verkopen. 

Ik zie ook al een paar lineaire commerciële zenders in de lijst staan.

HD is toch op dezelfde aarzelende manier begonnen?

 

 

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Eduard07 zei:

HD is toch op dezelfde aarzelende manier begonnen?

 

Dat wil niet zeggen dat UHD dan op dezelfde manier zich doorzet.

Dat zouden sommige misschien wel willen maar dan mag het niks kosten.

 

De "logistiek" en infrastructuur om te bouwen naar UHD is een enorme investering. Wij kijken daar als lineaire zender heel kritisch naar. En vragen ons of of we een RoI (Return on Investment) krijgen van de reklame inkomsten.

De kabel providers in het Midden Oosten staan ook niet met hun portemonnee open en hebben via coax nauwelijks nog bandbreedte vrij. Internet Providers wel...maar die streamen en dat is niet hetzelfde.

De meeste kijkers hier die via satelliet kijken zijn tevreden met SD. Voor HD moeten ze betalen en dat wil niet iedereen. Tenzij we SD afschakelen en dat gaat niet vanwege het "Must Carry" principe.

Zouden we SD afschakelen dan moeten we HD gratis aanbieden.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...