Ga naar inhoud


Radio Caroline eind van het jaar naar 25kw


jellesbode

Aanbevolen berichten

10 uren geleden, kees321 zei:

 

( "stiekem" mee met de tender )

Met de hoge mast toen nog.

 

Dat was de gouden tijd van de Ross Revenge. Zoals ik hierboven al aangaf: de zender kwam op 963 kHz 's avonds tot in zuid Duitsland, zo niet verder.

  • Like 1

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites


11 uren geleden, RaCafan zei:

Volgens deejay Andre van Oss in een bericht aan mij gaat het signaal ook in Nederland verder reiken dan

nu. Hoeveel vermogen mag hij niet zeggen, dus dat weet ik ook niet.

Zijn er al proefuitzendingen geweest met de nieuwe zender? Daar valt natuurlijk ook wat uit af te leiden.

 

De zender is nog maar net aangekocht, dus moet nog geïnstalleerd worden. Zoals je wellicht weet, is de plek waar de zender staat zeer moeilijk toegankelijk. Ikzelf verwacht (een gissing) dat de zender eerste helft november in bedrijf gaat, exact 4 jaar nadat Caroline op 648 kHz begon. Ik zou trouwens al blij zijn met 5 kW, maar het zou best wat meer kunnen worden. 10 kW zou in Nederland een vrijwel volledige dekking ten gevolg hebben, er vanuit gaand dat de zender gewoon omni-directioneel  gaat uitzenden.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

30 minuten geleden, Eduard07 zei:

10 kW zou in Nederland een vrijwel volledige dekking ten gevolg hebben

 

Mooi niet dus. De 747 kHz met z'n 400/600 kW had zelfs een steunzender nodig in Zuid Nederland/Limburg. (Hulsberg 1251 kHz)

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:

 

Mooi niet dus. De 747 kHz met z'n 400/600 kW had zelfs een steunzender nodig in Zuid Nederland/Limburg. (Hulsberg 1251 kHz)

Mooi wel! 😉

Eigen waarneming. 

Caroline 558 vanaf de Ross met de hoge mast kwam ooit tot aan Winschoten op nog geen 10 Kw. (7, geloof ik).

En Caroline 648 komt met 1 kW nu al tot de stad Groningen.

 

En die 747 kwam tot ver BUITEN Nederland goed beluisterbaar door. Maar dat was niet de strekking van mijn opmerking.

Dat de steunzender Hulsberg 1251 kHz "nodig was", is m.i. een andere vraag dan of het signaal van Caroline 648 met 10 kW in heel Nederland beluisterbaar is.

 

Veronica 192 in de jaren 60 was in Noord Nederland tot voorbij Buitenpost goed beluisterbaar. En die zonder alleen op papier met 10 kW uit vanaf de Norderney. 

Het verhaal is natuurlijk anders, als je de eis stelt dat de zender er te allen tijde uit moet knallen.

aangepast door Eduard07
  • Like 1

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt het dat die Sloveense zender ook in de tijd dat de BBC op 648 met 500 kw uitzond op de zelfde frequentie

uitzond als nu het het geval is? ( Met 10 kw op de 648)

Dit las ik in een reactie op de side van radio trefpunt. Dit lijkt mij onwaarschijnlijk vanwege ernstige storing van

hun signaal bij duisternis. Dit kan wel het geval geweest zijn voor de instorting van communistisch Rusland

omdat er toen volop gestoord werd met fluit en bromtonen.

Ik geloof ook niet dat volgens internationale verdragen 25 kw toegestaan is op de 648. 10 kw is bovendien 

voldoende om de problemen met de ontvangst in de U.K. op te lossen. Dat is waar Ofcom naar kijkt.

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan vraag ik mij af waarom die zender in Hulsberg er stond. 

 

8 minuten geleden, Eduard07 zei:

En Caroline 648 komt met 1 kW nu al tot de stad Groningen.

 

 

Hij zal daar in Groningen zeker te ontvangen zijn op een autoradio als je in een weiland tussen de koeien gaat staan. 

Echter voor een dekking in een grote stad met al de welvaartsstoring kun je het echt vergeten. 

Er is een flinke veldsterkte nodig om tot een acceptabele signaal-ruisverhouding te komen. 

Ik heb het over daglicht-ontvangst. 

Na zonsondergang is een ander verhaal. 

Alhoewel de 648 kHz 's avonds volkomen naadje is als ik via SDR Twenthe luister. 

  • Like 1

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Drs. IJzerbout zei:

Dan vraag ik mij af waarom die zender in Hulsberg er stond. 

 

 

Hij zal daar in Groningen zeker te ontvangen zijn op een autoradio als je in een weiland tussen de koeien gaat staan. 

Echter voor een dekking in een grote stad met al de welvaartsstoring kun je het echt vergeten. 

Er is een flinke veldsterkte nodig om tot een acceptabele signaal-ruisverhouding te komen. 

Ik heb het over daglicht-ontvangst. 

Na zonsondergang is een ander verhaal. 

Alhoewel de 648 kHz 's avonds volkomen naadje is als ik via SDR Twenthe luister. 

Op zich komt het signaal inderdaad in een "grijs gebied" terecht waarbij de locatie een grote rol speelt.

Radio Waddenzee op 1602 kHz (Harlingen/Pietersburen- 1 kW) vanaf de Jenni Baynton was voorbij Drachten al slecht te beluisteren, maar kwam nota bene in Emden (Duitsland) redelijk hard door.    

 

Caroline is in de stad Groningen nog steeds goed te beluisteren op een Panasonic transistorradio (wederom eigen waarneming 😉 )

En ik stond NIET tussen de koeien  (😁 ), maar gewoon midden op een parkeerterrein bij een nota bene winkelcentrum. 

Autoradio's met een goede AM (bv. in een VW/Skoda/Seat - wederom eigen waarneming)  zijn natuurlijk een pre!

En dit is dus midden op de dag!

 

Natuurlijk zitten we heden ten dage met allerlei pc-achtige storingen die we "vroeger" niet hadden. Dat is o.a. ook de achtergrond van het verzoek van Caroline te mogen versterken, zo heb ik begrepen.

  • Like 1

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, astro iris zei:

Maar toen zat de AM nog bomvol, nu hoor ik 's avonds grotendeels  Spaanse zenders.

Als ik me het goed herinner, zat die 747 (net als de 1008) op een internationaal hele schone frequentie. Ook 's avonds.

Dat de 747 ondanks het hoge vermogen (400 kW) in zuid Limburg nog een steunzender nodig had, was volgens mij eerder doordat de antennes van de zender(s) (747 en 1008) directional naar het westen uitzonden. 's Avonds waren beide zenders tot ver in Europa te horen. "Met het Oog op Morgen" werd door Nederlandse kampeerders in het buitenland via deze AM zenders beluisterd. (Daarvoor was de Nederlandse nieuwsbron in het buitenland de Wereldomroep via de kortegolf.) 

 

Ik vermoed dat Caroline "gewoon" non-directional gaat versterken, en dat zal absoluut in Nederland en Vlaanderen te merken zijn op de relatief schone frequentie 648. Al met 5 kW, laat staan met 10.  

  • Like 1

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Eduard07 zei:

relatief schone frequentie 648

's Avonds vrees ik voor toch een prachtige mix met die Murski Val ,

weliswaar minder erg , maar toch ....

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou dat niet eens best mee kunnen vallen als de zender versterkt naar 5 of misschien wel 10 kW?

Jij woont per slot van rekening een stuk dichter bij Caroline dan bij de zender Murski Val.

 

De eerlijkheid gebiedt me trouwens wel te vermelden dat Murski Val in noord Nederland amper hoorbaar is. 

Maar van 1 naar 5 kW is al een hele sprong. 

 

In december zullen we het weten, verwacht ik.

 

  • Like 1

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, Eduard07 zei:

In december zullen we het weten, verwacht ik.

Het klopt dat ik dichter bij Caroline zit , maar ik vermoed dat Caroline

hier 's avonds nog steeds gemixt gaat binnenkomt , minder erg , maar ....

af & toe toch nog net te gemixt met die Murski Val !!

Overdag zal het beter gaan !! Maar nu 's avonds .... werkelijk niet te doen !!

  • Like 1

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, cookie monster zei:

Overdag zal het beter gaan !! Maar nu 's avonds .... werkelijk niet te doen !!

In de hoogtijdagen van de zeezenders kwamen de noordoostelijke provincies er altijd maar bekaaid af: Veronica, Noordzee, Atlantis, Mi Amigo, de ontvangst was ook overdag behelpen of zelfs bijna niet. In de jaren zestig haalden bepaalde Britse zeezenders (London, Caroline, 270, 355) makkelijk de Duitse grens hier.

 

En nu blijkt Murski Val hier amper hoorbaar 's avonds, en we hebben dus 's avonds Caroline met 1 kW op de AM 648 zoals we die tijdens de zeezenderperiode met 50 kW op de Mi Amigo nooit hadden! 😁 

 

Het kan verkeren.

Jammer dat die glorietijd van de zeezenderperiode en de MW definitief voorbij is. Wou wat dat betreft zo wel weer even teug naar die jaren 60.

Inclusief de muziek en de dj's en mijn ontvangstgevoelige Grundig transistorradio (reeds lang overleden).

 

  

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Eduard07 zei:

Mi Amigo

Daar luisterde ik geregeld naar , goede ontvangst alhier , radio op de fiets 🙂

Caroline & Laser 558 gingen hier met gemak !!

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...