Ga naar inhoud


Radio Caroline eind van het jaar naar 25kw


jellesbode

Aanbevolen berichten

Op 22-9-2021 om 17:20, cookie monster zei:

Destijds onze BRT radio's (540 & 927) die kwamen altijd licht gestoord binnen !!

 

Dit had dan weer vooral met de uitgezonden programma's te maken.

ontvangers: Dreambox 7000 - Dreambox 8000 (openPLi)

schotels: 1m draaibaar - Visiosat G4+1:(19E/13E/1E/5E/5W) - 54cm:(10E) - 60cm:(23E/28E)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Quote
Op 22-9-2021 om 17:20, cookie monster zei:

Destijds onze BRT radio's (540 & 927) die kwamen altijd licht gestoord binnen !!

 

 

Daarom zijn we beiden er ook "prettig gestoord" van geworden. 🤓

 

 

  • Like 1
  • Haha 1

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 22-9-2021 om 17:20, cookie monster zei:

Destijds onze BRT radio's (540 & 927) die kwamen altijd licht gestoord binnen !!

Ook 1512 was geen echte vette ontvangst alhier , en 1188 heeeel zwak !!

Die 540 en 927 waren anders hele mooie frequenties. De 540 kwam ook overdag prima binnen in noord Nederland, en 927 ooit ook, maar volgens mij heeft de BRT op een gegeven moment het vermogen naar beneden geschroefd om een bepaalde reden. 

45 minuten geleden, TVguy zei:

Dit had dan weer vooral met de uitgezonden programma's te maken.

Nou, leg maar even uit welke programma's en waarom. 😁

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Eduard07 zei:

maar volgens mij heeft de BRT op een gegeven moment het vermogen naar beneden geschroefd om een bepaalde reden.

Dat vermoed ik ook , want de 540 kwam 's avonds alhier niet perfekt door ,

zelfs lichtjes gestoord !! En de 927 , daar luisterde ik nooit naar !!

7 uren geleden, Crazy Sat zei:

 

Daarom zijn we beiden er ook "prettig gestoord" van geworden. 🤓

 

 

🤭

  • Like 1

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, TVguy zei:

 

Dit had dan weer vooral met de uitgezonden programma's te maken.

Niet enkel dat , maar zwakker vermogen , en een andere zender ,

die op dezelfde frequentie zat , op de 540 kon ik dit lichtjes horen ,

zeker bij stilte op de zender !!

  • Like 1

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Licht gestoord, en ik kan het weten... sorry, kon het niet laten.

 

540 was perfect zo lang de 300 meter mast in gebruik was en dan nog enkel overdag. Zodra de zon onderging was het uit met de pret. Dan kwam de 2000kw zender uit Hongarije er doorheen. Toegewezen vermogen door de ITU/EBU was 150kw, maar de zender zelf was een Telefunken 100kw met PWM modulatie die stond te draaien op 80kw. Midden jaren 80 wordt de 300m mast omver geblazen en werd lange tijd op een backup antenne van 90m uitgezonden. Het signaal werd dus al iets minder. Pas begin jaren 90 wordt er gekozen om de diplexer te bouwen waarmee 540 en 621 samen op de 246m mast uitzenden. Geen makkelijke opdracht omdat de frequentieafstand redelijk klein is. Het signaal wordt beter maar de modulatie gaat door de jaren gaandeweg meer en meer achteruit. Op het einde was er eigenlijk alleen nog een krakkemikkig telefoongeluid op te horen. Geen geld voor onderhoud, geen personeel om het deftig af te regelen.

 

927 was een 300kw Marconi zender (De Hilda), van het zelfde type die ook voor Radio 4 van de BBC gebruikt wordt. Deze stond oorspronkelijk in Waver opgesteld en is later met samen met de mast naar Wolvertem verplaatst. Door een gebrek aan onderhoud raakten de zendbuizen uitgeput en was men verplicht het vermogen terug te draaien om de zender nog enigszins in de lucht te houden. Daar bleef op het einde dus ook weinig van over.

 

1188 was een allocatie van 150kw, standplaats Kuurne. De zender zelf kon maximum 5kw leveren. Via skywave was deze 's nachts toch over een verre afstand te horen.

 

1512 was een TELEFUNKEN 600kw zender. Zelfde type als de BBC Worldservice in Orfordness. De antenne was een opgehangen dipool. Eén van de weinige met dit type antenne in Europa, om de skywave maximaal te benutten. Het maximum vermogen van deze antenne was echter "maar" 300kw meteen ook het maximum vermogen dat de zender ooit heeft kunnen draaien. Overdag werd er uitgezonden met een solid state zender van Nautel van 30kw op een vertikale mast. Die kwam inderdaad nooit verder dan 20 - 30 km. O.a. Studio Brussel heeft hier in de beginjaren nog gebruik van gemaakt.

 

AM, hier bij ons voorbijgestreefd maar de grote installaties blijven fascineren merk ik. De 540 in Hongarije is overigens nog niet zo lang geleden vernieuwd. De oude Sovjet-zender is daar vervangen door 5 x 400kw solid state units van Nautel. Zowel op de site van Nautel als op YouTube zijn daar nog wel filmpjes over te vinden. Die 2000kw zorgt er voor dat Orban aan elke grasspriet in de Balkan de "blijde" boodschap kan verkondigen.

 

Fijn dat ze ook bij Caroline deze oude techniek blijven gebruiken. Hopelijk is er iemand die de elektriciteitsrekening kan blijven betalen.

  • Like 2
  • Bedankt 1

ontvangers: Dreambox 7000 - Dreambox 8000 (openPLi)

schotels: 1m draaibaar - Visiosat G4+1:(19E/13E/1E/5E/5W) - 54cm:(10E) - 60cm:(23E/28E)

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, TVguy zei:

927 was een 300kw Marconi zender (De Hilda)

Die kon ik bij ons thuis platleggen met een andere AM radio (iets ivm de oscillator) ,

wanneer dan pa het nieuws wou horen , hoorde ik hem vloeken !! 🤭

 

Maar in elk geval , ik ben wel benieuwd ivm radio Caroline !!

  • Like 1

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan ik mij goed voorstellen. Ik heb de zender nu al zo'n drie weken continu aanstaan. Echt zo'n fijne playlist en weinig gezeur tussendoor. En wel ieder uur die heerlijke scheepsbel....🔔  

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Noordzee zei:

 ieder uur die heerlijke scheepsbel....🔔  

Als er iets iconisch is geworden bij Caroline, is het die scheepsbel wel.

(Veronica had natuurlijk de krijsende zeemeeuwen... )

 

 

 

  • Like 1

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Quote

De enige echte; yes

Vandaag met het mooie weer naar Radio Caroline geluisterd in de wagen omgeving West- Vlaanderen. 

Schitterend dat deze Radio Caroline er terug is!

De ontvangst is matig, maar geen storingen erin.

 

Ja heb die ook gevonden op mijn auto radio . Pure nostalgie , heerlijk !

  • Like 1

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gistermiddag ten noord/oosten buiten de stad Groningen knalde Caroline 648 er nog uit op mijn kleine Sony transistorradio. Kreeg bijna de indruk dat de zender al versterkt had, maar dat bleek thuis op mijn vaste radio met signaalmeter niet het geval.

 

Caroline 648 komt in Groningen beter door dan de Mi Amigo of de Ross ooit voor elkaar kregen. 

  • Like 1

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Quote

Caroline 648 komt in Groningen beter door dan de Mi Amigo of de Ross ooit voor elkaar kregen. 

 

Klopt , heb ook die indruk . Als ik eventjes ga uitwaaien aan de Noordzee in Nieuwpoort , het ganse traject heerlijke radio. 😊

  • Like 1

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...