Ga naar inhoud


Mogelijkheid plaatsen schotel t.b.v. Astra 1-2-3-HB in Little UK.


John van Dreumel

Aanbevolen berichten


Maar schoren heeft ook zo zijn nadelen. Je gaat op 2 plaatsen aan de schotel trekken waardoor je de zuivere vorm van de schotel kwijt raakt en het signaal minder goed focust. Je ziet dan ook dat bij een professionele schotel zoals Kathrein de schoren niet aan de schotel zijn bevestigd maar aan stevige armen die achter de schotel zitten. Zo behoudt de schotel zijn zuivere parabolische vorm.

Kathrein CAS 180 achterzijde kl.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

@Sprietje

Inmiddels is er, uitgaande van de datum van plaatsing van het eerste bericht nogal wat veranderd en zeker voor wat betreft de uiteindelijke locatie. Als gevolg van allerhande omstandigheden is er niets meer gedaan aan de satellietontvangst op zijn nieuwe locatie. Nu hij eindelijk enigszins op orde is gekomen, is zijn wens om, naast Astra 2 via satelliet, nu kijkt hij Engels via terrestrial als ik mij niet vergis, ook weer Astra 1-2-3 en eventueel Hotbird te ontvangen. Hij heeft daarvoor ergens in 2022 een Bisat met een G4B beugel uit Nederland meegenomen in de hoop dat deze kwalitatief goede schotel ook op zijn nieuwe locatie voldoende ontvangst zou geven. Op de oorspronkelijke locatie (Almere) heeft deze super goede waardes gehad. Hoe anders zou dat uiteindelijk blijken. Wat wel gezegd moet worden is dat hij geen echte middelen heeft om een schotel optimaal af te stellen. De vraag is dan nu ook of een dergelijke schotel überhaupt voldoende signaal kan genereren voor ontvangst van Astra 1-2-3. Hotbird is van minder belang. Zo ja, zou jij dan de waardes op basis van deze Bisat met G4B beugel willen berekenen.


Zijn huidige locatie is de volgende. 55°26'21.5"N 4°27'42.8"W.

Momenteel heeft hij maximaal 10 dB en 12 dB op respectievelijk Astra 3 en Astra 2. Met name de waarde voor de laatste zou toch wel hoger moeten kunnen zijn. Mocht dit helemaal niet lukken op basis van de huidige schotel dan zit er inderdaad niets anders op om een schotel te kiezen welke hier eerder geopperd is die ik voor hem kan bestellen zodat hij dit materiaal t.z.t. bij een bezoek aan NL een keer kan meenemen. Ik heb wat foto’s van hem gekregen zoals het nu (voorlopig) opgehangen is.

 

 

IMG_3266.jpeg

IMG_3267.jpeg

Er is zoveel te vragen dat ik het tóch eerst zelf probeer uit te zoeken. Dat is ook verrekte leerzaam.

 

Mijn boxen zijn allemaal powered by PLi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Almere moeten de 4 lnb's onder een schuine lijn van 10 graden staan. Op zijn locatie in Engeland moeten de 4 lnb's onder een schuine lijn staan van 15 graden, zie de rode lijn die ik onder 15 graden getekend heb.
De houder van de Astra 19,2 moet op nul afgesteld worden. Als ik mag aannemen dat hij dat ook in Engeland gedaan heeft, dan moeten de lnb's van de 23,5 en 28,2 een stuk hoger afgesteld worden.
De skew van de lnb'  moet als volgt afgesteld worden:
28,2e op 13°
23,5e op 10°  
19,2e op  8°
13e    op  8°
Verder komen de signalen van de Hotbird ongeveer parallel aan de zijgevel waar de schotel hangt. Door de overstek van het dak zou het kunnen dat de signalen maar een deel van de schotel bereiken. De overige satellieten hebben geen last van de overstek.
Verder lopen er niet zo ver van zijn huis hoogspanningsdraden waar de satellietsignalen vandaan komen. Die kunnen het satellietsignaal ook verstoren en zou het zwakkere signaal kunnen verklaren.

 

Bisat Engeland 15.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sprietje

Ik heb de details doorgestuurd en hij gaat ermee aan de slag. Hotbird is het minst belangrijk van de 4.

Zou die het niet doen, dan is het zo.

Bedankt namens hem en ik laat het resultaat weten zodra dit er is.

Er is zoveel te vragen dat ik het tóch eerst zelf probeer uit te zoeken. Dat is ook verrekte leerzaam.

 

Mijn boxen zijn allemaal powered by PLi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk zou ik nooit vlakbij hoogspanningskabels gaan wonen. Niemand hoort mij zeggen dat dit een negatief gevolg heeft voor iemands lijf en leden maar iets in mij zegt tóch dat daar absoluut gevolgen aan kúnnen zitten. Niet gebaseerd op kennis van zaken, maar puur op gevoel. Ik heb jaren gewerkt pal onder hoogspanningskabels en gedurende de vochtige herfst- en winterse dagen was het geknetter duidelijk hoorbaar. Niet dat ik thuiskomend lichtgevend op de bank zat 😉, maar mijn gevoel zegt nu eenmaal dat dit niet heel gezond is. 

  • Like 1

Er is zoveel te vragen dat ik het tóch eerst zelf probeer uit te zoeken. Dat is ook verrekte leerzaam.

 

Mijn boxen zijn allemaal powered by PLi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 16-9-2023 om 18:07, Sprietje zei:

Maar stonden je haren soms wel overeind?


Absoluut. Maar alleen op mijn armen en op mijn borst. De laatste sprietjes op mijn hoofd bleken er minder gevoelig voor. 🤭😉

Er is zoveel te vragen dat ik het tóch eerst zelf probeer uit te zoeken. Dat is ook verrekte leerzaam.

 

Mijn boxen zijn allemaal powered by PLi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...