Ga naar inhoud


HDD 4TB vervangen door 14TB


stevenvc19
Ga naar oplossing Opgelost door Psychosammie,

Aanbevolen berichten

Beste forumleden, 

 

Ik heb even door het forum gesnuffeld en kwam bij dit topic terecht; 

 

Echter zit ik in een iets andere situatie en wil ik graag jullie expertise inroepen; 

 

Ik heb momenteel in mijn ds216play slechts 1 schijf geinstalleerd (4TB) deze schijf zit na 4 - 5 jaar voor 89% gevuld (3.2 van de 3.6TB) 

Ik heb nu een 14TB NAS schijf besteld en zou graag alle gegevens op deze 14TB schijf plaatsen om nadien de 4TB uit de NAS te halen en ergens op een andere locatie te bewaren. Bedoeling is om op termijn een tweede 14TB schijf te kopen om dan een RAID opstelling te verkrijgen. 

Hoe kan ik best te werk gaan om mijn gegevens te kopiëren? 

 

Wanneer ik de schijf in de 2e bay van de NAS plaats, ga ik er van uit dat de NAS mij een RAID 1 opstelling wil laten maken, echter zal de NAS dan een foutmelding geven wanneer ik na het copy-proces de 4TB schijf verwijder... 

Hoe zouden jullie dit aanpakken? 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Oplossing

Waarschijnlijk RAID 1 of JBOD.

RAID 1 is sowieso niet handig want van je 14TB wordt dan maar 4TB gebruikt.

 

Ik zou een Backup maken van mijn bestanden. Dan 4TB eruit en 14TB erin. Dan opnieuw DSM erop. Wel wat werk, ben je effe van de straat.

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Psychosammie zei:

Waarschijnlijk RAID 1 of JBOD.

RAID 1 is sowieso niet handig want van je 14TB wordt dan maar 4TB gebruikt.

 

Ik zou een Backup maken van mijn bestanden. Dan 4TB eruit en 14TB erin. Dan opnieuw DSM erop. Wel wat werk, ben je effe van de straat.

 

Daar had ik ook aan gedacht, alleen heb ik geen extra HDD waar ik die 4TB gegevens nu op kwijt kan... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat betekent dat je nu dus geen backup hebt. Had je dan niet gewoon een externe harddisk kunnen kopen ipv een NAS met 1 schijf?

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Psychosammie zei:

Dat betekent dat je nu dus geen backup hebt. Had je dan niet gewoon een externe harddisk kunnen kopen ipv een NAS met 1 schijf?

Ik heb enkel een back up van de allerbelangrijkste gegevens zoals foto's en belangrijke documenten. Wat niet wil zeggen dat ik nu de minder belangrijke data wil kwijtraken. 

De NAS wordt gebruikt om overal toegang te hebben tot mijn bestanden en om mee te streamen. 
Daarnaast is een NAS met twee schijven ook geen volwaardig back-up alternatief in mijn ogen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dezelfde NAS.

Volgens mij staat er in de handleiding hoe je dit kan oplossen.

Maar een NAS met maar één schijf is niet echt verstandig.

Zeker niet met die grote capaciteiten.

 

Mvg

  • Like 1

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij heb je zoiets als Synology Hybrid Raid. (SHR) schijven met verschillende grootte kun je dan prima combineren. 

aangepast door Codx

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Codx zei:

Volgens mij heb je zoiets als Synology Hybrid Raid. (SHR) schijven met verschillende grootte kun je dan prima combineren. 

SHR gaat volgens mij de disks aan elkaar verbinden waardoor ik uiteindelijk de 4TB schijf niet kan wegnemen. 

Ik heb me alleszins een externe HDD gekocht waarop ik mijn data nu ga back-uppen. Daarna start ik met een propere lei op de 14TB schijf en komt er op korte termijn een tweede 14TB schijf ingebouwd. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minuten geleden, stevenvc19 zei:

Synology Hybrid Raid. (SHR)

we hebben het niet zo lang geleden nog over gehad en er waren toen ook een paar informatieve youtube filmpjes voor in de reacties

 

40 minuten geleden, stevenvc19 zei:

Daarna start ik met een propere lei

vind het eerder een schone dakpan ipv lei

wegens het volgende

21 uren geleden, stevenvc19 zei:

in mijn ds216play slechts 1 schijf

16TB (2 x 8TB hard drives) dus 4+14 is 18 en wordt daarmee niet ondersteund

je zou voor aankoop van nieuwe hdd 's eerst eens de manual en het DSM moeten lezen.

 

Kun je die 14 niet gewoon omruilen?

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, stevenvc19 zei:

SHR gaat volgens mij de disks aan elkaar verbinden waardoor ik uiteindelijk de 4TB schijf niet kan wegnemen. 

 

Nee, dat is juist niet het geval, alleen als jij JBOD instelt.  Ik meen maar je kunt het bij Synology vinden, is de werkwijze als volgt.

 

Je haalt de 2e 4 TB schijf er uit 

Je stopt de 14 TB schijf er in 

Je geeft zelf aan je deze wilt toevoegen en de storagepool wilt repareren  en je laat deze volledig synchroniseren.

En dan vervang je de laatste 4 TB ook voor een 14 TB schijf.  (kan ook later blijft echter 4 TB redundante opslag)

En die laat je ook weer repareren en synchroniseren.

 

Dan hoef je niet opnieuw te beginnen. 

 

EDIT:  Ik zie zojuist dat je maar een enkele 4 TB schijf hebt, dan is de werkwijze hetzelfde alleen je kunt beter zo snel mogelijk die 2e  14 TB schijf kopen.  Tuurlijk je kunt helemaal opnieuw beginnen alles op een enkele 14 TB schijf dumpen maar dan heb je geen redundantie en moet je alles eerst backuppen. 

 

 

 

 

aangepast door Codx

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier kan je wat vinden over de verschillende RAID instellingen die Synology ondersteunt.

https://kb.synology.com/nl-nl/DSM/help/DSM/StorageManager/storage_pool_what_is_raid?version=6

 

1 uur terug, Codx zei:

Tuurlijk je kunt helemaal opnieuw beginnen alles op een enkele 14 TB schijf dumpen maar dan heb je geen redundantie en moet je alles eerst backuppen

 

Dat is wat ik al zei. Bedenk dat het opbouwen van een RAID uren en soms dagen kan duren met een niet al te snelle NAS.

  • Like 1
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...