Ga naar inhoud


Hoe dit radiator blok regelen/knijpen?


lujo

Aanbevolen berichten

Nog even terugkomend op het inregelen.

De volgorde: alle radiatorkranen open zetten, ook de keuken.

De badkamer op standje 1 zetten en de andere radiatoren

de instelling indraaien en dan een halve slag terug.

De thermostaat op de klemmen 11 en 12 losnemen.

Een draadbrug aanbrengen op de klemmen 6 en 7, zie schets.

Zet de ketel op 50°, daar hoort een retourtemperatuur bij van 37°C.

Bij de eerste radiator stel je de instelling zodat de retour 37° wordt.

*Doe dit bij de inwendige instellingen met een halve slag van de

instelsleutel. De badkamer in stapjes van een half.

En ga naar de volgende en de rest.

Vervolgens begin je opnieuw bij de eerste, de temperatuur is

immers gezakt door het instellen van de rest. Dit herhaal je

een paar keer totdat alles de goede retourtemperatuur heeft.

De draadbrug weer wegnemen, de Honeywell weer op de klemmen 11 en 12

en de ketel instellen op 65°C. 

 

*Draai voorzichtig de instelling omdat de temperatuur redelijk snel

oploopt. Ga je te snel duurt het best wel lang totdat de temperatuur

is gedaald.

 

Voor de instelsleutels kun je uiteraard ook een schroevendraaier

nemen en daar een sleufje in slijpen met de tol. Voor de Sar heb je

wel een "dunnetje" nodig.

 

 

image.png.6b74cc6960a85bd7755cc1054da49b75.png

 

 

image.png.a7f84b4c024bbeb8976512d8c341b77f.png

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 68
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Con, begrijp ik nu uit je grafiek en uit je tekst dat aanvoertemperatuur alleen bij -10 graden nodig is om het binnen goed op temperatuur te houden. Klopt, uiteraard indien 65gr voldoende is. En je mag het grafiek lineair extrapoleren, het immers wel eens -15gr.
vanuitgaande dat het niet kouder wordt dan 0 graden zou ik dan aanvoertemperatuur op 50 graden kunnen instellen? Klopt ook maar is niet relevant.

Kan je aub uitleggen waarom dit niet relevant is? Nu het bijvoorbeeld 10 graden buiten is als ik het warm krijg door aanvoertemperatuur op 50 graden te begrenzen = minder gas nodig (immers stoken tot 50 graden gaat sneller dan tot 65 graden)

 

Als ik naar verschillen tussen aan- en afvoertemperatuur kijk dan praten we over delta T van 25%~30% Hier ben je mij kwijt!

ΔT  verschil tussen de aanvoertemperatuur en afvoertemperatuur.  Veel youtubers hebben het over een ΔT van 25% als ideaal verschil.

Als ik naar de door jou geposte grafiek kijk zie ik dat ΔT tot 0 graden ongeveer 25% is. (33/43 = 77% (verschil van 23%)  of 37/50 =74% (verschil van 26%))

Onder 0 graden gaat  ΔT richting 30% (41/58 = 71% (verschil van 29%) of 45/60 = 69% (verschil van  31%))

 

 

Bij 9 0 graden buiten is delta T 26% Hier ben je mij ook kwijt!

Vandaar dat vele YouTubers het steeds over delta T van 25% Hier ook! hebben. In NL wordt het immers niet vaak kouder dan 0 graden. 

Ik werk niet met percentages bij temperaturen, laten we het houden op de temperaturen en niet op percentages.

 

Uiteraard is -10 het uitgangspunt (soms -7) bij een transmissieberekening en inderdaad, deze temperaturen komen

maar weinig voor. Daarom zou je kunnen overwegen om de retouren af te stellen op 50gr. Bij -5gr condenseert de

ketel dan nog steeds.

  Op 13-12-2021 om 01:34, lujo zei:

Ik ga het proberen met de volgende cijfers:

- minimaal vermogen 30% (6,39 kWh)(staat zo standaard ingesteld)
- minimaal pomp 50% (staat zo standaard ingesteld)

 

- maximaal vermogen 40% kan maar gaat ten koste van de opwarmtijd, zou deze iets hoger zetten maar je kunt het proberen(8,52 kWh)(stond standaard op 70 (14,91 kWh))

- maximaal pomp 50% (stond standaard op 80)

Met maximaal vermogen op 40% duurde het ongeveer 20 min. tot aanvoertemperatuur van  65 graden bereikt heeft.

Thermostaat stond vannacht op 17 graden en vanochtend verhoogd tot 20 graden. 

Het duurde ongeveer 45min. tot thermostaat 19 graden aangaf en ketel is toen gestopt met branden. 

Het is bij mij wel een irritatie puntje waarom ie niet blijft branden tot 20 graden en dan pas uitgaat. 

Zal dat te maken hebben met OpenTherm en zelflerende functie?

 

Dan stopt ie bij 19 graden, zie ik 1 (gewenste temperatuur bereikt) op de display van de ketel  staan en daarna 0 (nadraaien cv)

zodat ie paar minuten later weer begint te branden. Nu 60 min. later is 20 graden nog niet bereikt. Maar het is voor mij aangenaam warm zolang ketel blijft stoken.

 

 

temperatuur 65 Deze is belangrijk als uitgangspunt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, columbo zei:

vergeet niet de pomp op zijn normale inst.te zetten,anders krijg he het nooit warm

Normale instellingen van de pomp zijn: min. 50% max. 80%

Mijn instellingen op dit moment: min. 50% en max. 80%

 

Waarom denk je dat het nodig is dat de pomp op bijna maximale snelheid draait (80%)

aangepast door lujo
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
2 minuten geleden, lujo zei:

Het is bij mij wel een irritatie puntje waarom ie niet blijft branden tot 20 graden en dan pas uitgaat. 

Omdat de temperatuur dan doorschiet?

Wanneer de ketel stopt bij 19 graden zijn de radiatoren nog steeds 65 graden en zal de restwarmte de ruimte nog verder verwarmen tot 20 Graden.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, ceesv zei:

Omdat de temperatuur dan doorschiet?

Wanneer de ketel stopt bij 19 graden zijn de radiatoren nog steeds 65 graden en zal de restwarmte de ruimte nog verder verwarmen tot 20 Graden.

Daar zat ik ook aan te denken. Ik ben blijkbaar Vaillant ketel (15 jaar) met  aan/uit thermostaat gewend. Deze Intergas ketel heb ik sinds twee maanden met een nieuwe OpenTherm thermostaat. Maar blijkbaar leert die thermostaat niet zo snel, net als zijn eigenaar 🤪

 

Denken jullie dat het verstandig is om de  nadraaitijd van de pomp te verhogen of heeft dat geen enkel zin?

Standaard is nadraaitijd na CV-bedrijf 1 min. (parameter 8 kan aangepast worden van 0 tot en met 15 minuten) 

aangepast door lujo
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
11 minuten geleden, lujo zei:

Standaard is nadraaitijd na CV-bedrijf 1 min. (parameter 8 kan aangepast worden van 0 tot en met 15 minuten) 

Con zal daar een professionele mening over hebben, neem mijn antwoord niet als maatstaf, maar...

 

Op het moment dat de brander stopt zal er nog warmte energie in het blok zitten.

Die warmte energie wil je het liefst gebruiken om je huis mee te verwarmen, niet de schoorsteen.

Afhankelijk van je pompsnelheid en water temperatuur verschil wordt die warmte afgevoerd.

Je wilt niet te kort en niet te lang doordraaien, is de in en uittrede water temperatuur van de ketel gelijk, kan de pomp gestopt worden.

 

Wil je het precies weten zal je aan de ketel de uittredende water temperatuur moeten meten.

Met het veranderen van je stooklijn temperatuur zal ook die waarde aangepast moeten worden.

 

Maar of je het verschil in je gebruik gaat merken?

 

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij in mijn huis in Duitsland (toen het nog in mijn bezit was) stond de pomp altijd op 1. De verwaming schakelde geheel automatisch van winter om naar zomer. Ik had er geen omkijken naar.

Voor de warmwater circulatie was er een 2e pomp. Die heb ik op een gegeven moment helemaal uitgezet. En het water draaide vanzelf door.

Ik had op ieder warmwater punt gelijk warmwater zonder wachten.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:

Die heb ik op een gegeven moment helemaal uitgezet. En het water draaide vanzelf door.

 

Dan was je huis niet groot genoeg om een circulatie pomp te rechtvaardigen.

Waarschijnlijk heeft de installateur zijn rekening ermee opgefleurd.

 

Je kunt ook een timer schakelaar toepassen op zo'n pomp, als de gebruiksuren bekend zijn.

Dat heb ik in het verleden toegepast bij de plaatselijke sportvereniging in het kleedgebouw.

Aardig wat gas (=geld) bespaard daarmee.

 

Circulatiepompen worden ook vaak toegepast als maatregel tegen de veteranenziekte (Legionella).

Het is dus altijd verstandig die pomp aan te laten. Maar dat hoeft niet 24 uur per dag.

 

aangepast door Old Satterhand
toevoeging: gebruik circulatie pomp
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Old Satterhand zei:

Waarschijnlijk heeft de installateur zijn rekening ermee opgefleurd.

 

Nee ik wilde dat bij de bouw al zo hebben. 

Later bleek dat de zwaartekracht het werk deed. Warm water stijgt op, koud water gaat naar beneden. De pomp was ook met tijdschakelaar te programmeren. 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, lujo zei:

Con, begrijp ik nu uit je grafiek en uit je tekst dat aanvoertemperatuur alleen bij -10 graden nodig is om het binnen goed op temperatuur te houden. Klopt, uiteraard indien 65gr voldoende is. En je mag het grafiek lineair extrapoleren, het immers wel eens -15gr.
vanuitgaande dat het niet kouder wordt dan 0 graden zou ik dan aanvoertemperatuur op 50 graden kunnen instellen? Klopt ook maar is niet relevant.

Kan je aub uitleggen waarom dit niet relevant is? Nu het bijvoorbeeld 10 graden buiten is als ik het warm krijg door aanvoertemperatuur op 50 graden te begrenzen = minder gas nodig (immers stoken tot 50 graden gaat sneller dan tot 65 graden)

Tuurlijk kun je handmatig de aanvoertemperatuur handmatig in de ketel aanpassen afhankelijk van de buitentemperatuur maar dat is erg Germaans. Knoop een buitenvoeler, jouw ketel is daarop ingericht

 

Als ik naar verschillen tussen aan- en afvoertemperatuur kijk dan praten we over delta T van 25%~30% Hier ben je mij kwijt!

ΔT  verschil tussen de aanvoertemperatuur en afvoertemperatuur.  Veel youtubers hebben het over een ΔT van 25% als ideaal verschil.

Als ik naar de door jou geposte grafiek kijk zie ik dat ΔT tot 0 graden ongeveer 25% is. (33/43 = 77% (verschil van 23%)  of 37/50 =74% (verschil van 26%))

Onder 0 graden gaat  ΔT richting 30% (41/58 = 71% (verschil van 29%) of 45/60 = 69% (verschil van  31%))

Nogmaals, ik (verwarmingsboer) werk niet met percentages als het over temperaturen gaat. Ik ga dan ook hierop verder niet in. Youtube is voor mij niet heilig. Ik zie het als onnozelen die wellicht een punt proberen te maken maar percentages wat betreft temperaturen noem ik onzin. Sorry.

Hou alsjeblieft vast aan dit onderwerp en laat je niet verleiden.

 

 

Bij 9 0 graden buiten is delta T 26% Hier ben je mij ook kwijt!

Vandaar dat vele YouTubers het steeds over delta T van 25% Hier ook! hebben. In NL wordt het immers niet vaak kouder dan 0 graden. 

Ik werk niet met percentages bij temperaturen, laten we het houden op de temperaturen en niet op percentages.

 

Uiteraard is -10 het uitgangspunt (soms -7) bij een transmissieberekening en inderdaad, deze temperaturen komen

maar weinig voor. Daarom zou je kunnen overwegen om de retouren af te stellen op 50gr. Bij -5gr condenseert de

ketel dan nog steeds.

  Op 13-12-2021 om 01:34, lujo zei:

Ik ga het proberen met de volgende cijfers:

- minimaal vermogen 30% (6,39 kWh)(staat zo standaard ingesteld) Niet verstandig, laat het vermogen even los, de maximale temeratuur is nu even voldoende. Anders gaat de ketel terug moduleren op basis van vermogen. Niet doen voorlopig.
- minimaal pomp 50% (staat zo standaard ingesteld)

 

- maximaal vermogen 40% kan maar gaat ten koste van de opwarmtijd, zou deze iets hoger zetten maar je kunt het proberen(8,52 kWh)(stond standaard op 70 (14,91 kWh))

- maximaal pomp 50% (stond standaard op 80)

Met maximaal vermogen op 40% duurde het ongeveer 20 min. tot aanvoertemperatuur van  65 graden bereikt heeft.

Thermostaat stond vannacht op 17 graden en vanochtend verhoogd tot 20 graden. 

Het duurde ongeveer 45min. tot thermostaat 19 graden aangaf en ketel is toen gestopt met branden. 

Het is bij mij wel een irritatie puntje waarom ie niet blijft branden tot 20 graden en dan pas uitgaat. 

Zal dat te maken hebben met OpenTherm en zelflerende functie? Eerst inregelen zoals ik heb genoemd.

 

Dan stopt ie bij 19 graden, zie ik 1 (gewenste temperatuur bereikt) op de display van de ketel  staan en daarna 0 (nadraaien cv)

zodat ie paar minuten later weer begint te branden. Nu 60 min. later is 20 graden nog niet bereikt. Maar het is voor mij aangenaam warm zolang ketel blijft stoken.

Volg gewoon mijn inregeladvies, dan is de installatie ingeregeld, dan is alles in verhouding. Daarna pas "pielen". En vooral NIET andersom.

4 uren geleden, lujo zei:

 

 

temperatuur 65 Deze is belangrijk als uitgangspunt.

 

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Drs. IJzerbout zei:

Later bleek dat de zwaartekracht het werk deed.

 

Een logische verklaring.

 

Nog even on-topic

 

@lujoJe probleem met die te koude radiator is ontstaan omdat je mooie HR ketel die pompregeling te zuinig heeft ingesteld. Het is mij ook overkomen.

Je oude Vaillant had waarschijnlijk geen pompregeling, zodat die wel voor voldoende flow zorgde.

 

Ik zou die pompregeling op minimaal 80 zetten om het probleem voorlopig op te lossen en dan doen dat onze expert Con heeft aanbevolen.

Ik doel op het waterzijdig inregelen. Ik zou dat overigens zelf aan een expert overlaten.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alle mensen, laten we niet afdwalen. Eerst een hydraulisch goed systeem.

Zoals ik al eerder geschetst heb, modulerende thermostaat ontkoppelen

en met de doorverbinding zorgen dat de ketel blijft branden.

 

Eventueel daarna freewheelen. Maar liever niet.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...