Ga naar inhoud


Rai hd hotbird


RicardoBelli

Aanbevolen berichten


Hier geen ontvangstprobleem van RAI kanalen. 67% en 78% signaalkwaliteit…

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe heb je de signaalkwaliteit van 58% naar 66% kunnen verhogen?

Ik zie wel dat je nu de naam Hotbird 13E hebt i.p.v. Astra 19,2. Is dat alleen door de juiste satelliet in te voeren of heb je de schotel nog iets bijgesteld?

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja sprietje goed opgemerkt ,ik heb niks aan de installatie  gedaan hier alleen de naam erin gezet en nog meer Italiaanse hd   zenders erin gezet  . Heeft misschien  met de regenbui te maken gehad .  Ik zou wel een keer een cursus  schotelantenne  afstellen willen volgen  ,maar ik weet niet of dat bestaat mvg Ricardo 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, RicardoBelli zei:

 Ik zou wel een keer een cursus  schotelantenne  afstellen willen volgen  ,maar ik weet niet of dat bestaat mvg Ricardo 

 

Ik zal je even laten zien hoe ik de fijnafstelling van de schotel doe. Je hebt dus al redelijk signaal van de satelliet waar je op wilt uitrichten.

De elevatie optimaal afstellen:

Daarvoor heb is 2 stokjes van verschillende lengte zodat ik in bijna alle situaties met alle merken en formaten schotels kan werken.

De kopse kanten van de stokken (latjes) heb ik een radius gegeven en aan één zijde die ik tegen de schotel plaats, heb ik deze radius voorzien van een rubber bekleding voor een goede grip tegen de schotel. De kopzijde die tegen de mast aan ligt trek je voorzichtig omhoog of omlaag. Op deze manier kun je de elevatie ongelofelijk precies instellen voor een optimaal signaal.

 

1561571341_fijnafstellingschotelelevatie.png.3b7f3bb73c76ce35805c01b7a1a78171.png

 

De Azimuth (draairichting) fijn instellen:

Zet de bovenste klembeugel vast met een parker (zelftapper voor staal). Boor eerst een gat gelijk aan de kerndiameter van de zelftapper door de beugel en de pijp, boor daarna in de beugel het gat groter gelijk aan de buitendiameter van de zelftapper. Zet de bovenste beugel nu stevig vast en de onderste klembeugel net aan. Door nu de linker moer iets los te draaien en de rechter moer iets aan te draaien, stuur je de schotel naar rechts. Door de rechter moer iets los te draaien en de linker moer iets aan te draaien, stuur je de schotel naar links. Heb je de optimale richting van de schotel gevonden met maximale signaalkwaliteit, dan ga je in kleine stapjes links en rechts ook de onderste beugel vastzetten.

 

446141947_schotelsturen.jpg.5e6577aa6d4d2636c4eecd8dba848272.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Door het boren in het bestek van het schotelmateriaal is de verzinking/anodisatie beschadigd. 

De hele boel gaat binnen de kortste keren roesten. Vooral als de zelftapper van een ander metaal is.

Niet aan te bevelen Sprietje. 

Verder hebben kleine schotels geen "scherp" maximum. Binnen de "vlek" van het brandpunt maakt het allemaal niet veel uit. 

Gewoon op maximaal africhten 😂 en bij het vastzetten opletten dat de boel niet verdraaid.

 

Geen grote studie van maken. En moeilijk doen waar het ook makkelijk kan. 

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, RicardoBelli zei:

Ha ha het onderste gedeelte kende ik al ,het lijkt wel een gibertini . Maar ik prefereer  liever een satelliet meter ,meten is weten !!!!!!!  Bij de grotere familie  van de bovenstaande schotel  gebruiken ze een draadstang om elevatie piekfijn af te stellen . Dat is de beste oplossing mvg Ricardo 

 

Natuurlijk is een draadstang ideaal maar dat heeft slechts een paar procent van de schotels die hier gebruikt worden. Het gaat dus om die 98% die geen draadstang heeft.

En je prefereert een satellietmeter? Hoe dacht je anders dat je een schotel optimaal kan afstellen. Dat kan niet zonder meter eventueel de signaalbalken op je ontvanger. Dat is ook een soort van meter zij het wat simpeler dan een goede satellietmeter.

Maar je kunt de duurste satellietmeter hebben die er is, zonder de aangegeven hulpmiddelen krijg je de schotel in korte tijd toch niet optimaal afgesteld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...