Ga naar inhoud


Elke Belg gelijk voor de wet ??


Edwin

Aanbevolen berichten

Een iets wat simpele vraag. Maar in België bestaat er een gigantisch verschil in pensioenen naargelang je baas. Is de baas de Belgische staat krijg je veel meer pensioen, zelfs indien je evenveel verdiend en afdraagt als iemand in de privé sector. Is je baas de Belgische staat kan jij bij een zwaar beroep ook veel vroeger op pensioen. In de private sector bestaan zware beroepen niet meer. Kortom een leraar wordt hier beschouwd als een zwaar beroep, en een havenarbeider die steeds in volcontinue, of nachten gedaan heeft niet. Dus de leraar kan twee jaar vroeger op pensioen. Is hier eigenlijk geen mogelijkheid om dit via de rechtbank recht te trekken via voldoende grote groep te vormen om de kosten te dragen van zo een geding. De grondwet zegt toch elke Belg gelijk voor de wet ?  Iemand uit de privé sector krijgt gemiddeld een kleine 1300€, pensioen ene die voor de staat werkt 2000+€.. want voor een ambtenaar berekend men het pensioen op de laatste 10 jaar van zijn loopbaan. Voor iemand uit de privé sector berekend men dit op het gemiddelde van de laatste 20 jaar. Ik hoop op wat redelijke reacties. Niet in de trend van; ging daar maar aan de staat werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites


9 uren geleden, Edwin zei:

Is hier eigenlijk geen mogelijkheid om dit via de rechtbank recht te trekken via voldoende grote groep

Ik vrees ervoor. Hiervoor bestaan vakbonden die in de groep van sociale partners tot een overeenkomst proberen komen, maar veel is daar de laatste jaren niet uit voortgekomen.

Een drukkingsmiddel zijn protesten en stakingen die er de voorbije jaren wel geweest zijn, maar die door de regering vakkundig ontmijnd werden door hier en daar een sector wat toegevingen te doen waardoor het protest wordt ontkracht.

Er is geen enkele partij of minister die het debat eens ten gronde wil voeren want iedereen is bang om er zijn vingers aan te verbranden alhoewel onkunde ook wel eens de reden kan zijn. Kijk maar hoe ernstig Daerden dit in het verleden heeft aangepakt met als dieptepunt zijn zatte vertoning in de senaat: 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die Daerden kon er inderdaad wat van !! LOL 😵

29 minuten geleden, Zilverhippie zei:

Daerden

😎

aangepast door cookie monster

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

🤭

10 minuten geleden, Tonskidutch zei:

amai het woord bestaat zelfs

Het Vloms is zelfs een zeer complexe uitgebreide taal 🙂

De Strangers - Ba de rijkswacht - tekst - Antwerps.be 😁

Heel (re)laxerend 🥳

  • Haha 1

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Edwin,

 

Ik heb er niet veel verstand van.

 

Quote

 Iemand uit de privé sector krijgt gemiddeld een kleine 1300€, pensioen ene die voor de staat werkt 2000+€.. want voor een ambtenaar berekend men het pensioen op de laatste 10 jaar van zijn loopbaan.

 

Wij hebben AOW en als je bij een baas werkt(e) die OK is bouwt die pensioen voor je op, er zijn veel werkgevers die NIET OK zijn o.a. uitzend bureaus.

 

Waar mijn vrouw werkte was altijd van de overheid, die is later over genomen onder de zelfde CAO, dus die zat goed, pensioen opbouw is altijd gelijk gebleven.

 

Er zullen meer mensen op Sat4all zitten die er meer over kunnen vertellen, gr.

 

Zilverster.

You are "The last in line" - Ronnie James Dio R.I.P.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wel te verstaan dat bij een ambtenaar het pensioen een uitgestelde wedde is want die beginnen lager in loon dan een prive werknemer.Zo is het reeds vele jaren in Belgie

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, bellejt zei:

wel te verstaan dat bij een ambtenaar het pensioen een uitgestelde wedde is want die beginnen lager in loon dan een prive werknemer.Zo is het reeds vele jaren in Bel

Hmmm, mijn ex was ambtenaar. Veel uitgestelde wedde was er niet te zien tussen onze lonen. Ik was toen ploeg chef voor een 30 tal mensen en deed nachten, zij gaf les in het kleuter onderwijs. Ze waren dan zelfs nog verplicht om elk jaar een maand ziek te zijn. Waren ze niet ziek geweest: het jaar nadien twee maand... Enz... Mensen die weinig ziek geweest waren in hun loopbaan mochten dan voor hun pensioen een paar jaar betaald thuis blijven; om hun ziektedagen op te nemen. Geen doktersattest vereist. Ter info: ik ben van opleiding elektronicus. Ik stel cnc machines in en robots voor de automobiel industrie.

Het verbaasd me gewoon dat dit in een land als België kan. 

 

Een beetje leesvoer van een deftige krant : http://acties.trends.knack.be/acties/trends/publicsector/archief/2018-01/index.jsp

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, bellejt zei:

wel te verstaan dat bij een ambtenaar het pensioen een uitgestelde wedde is want die beginnen lager in loon dan een prive werknemer.Zo is het reeds vele jaren in Belgie

 

Zo is het dus niet.

Het diagram hieronder dateert van 2020 en daar staan heel wat sectoren uit de privé qua verloning onder de ambtenarij.

 

vergelijking.thumb.jpg.2ab5be7903613a8a50f86524ac55f120.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een complexe vraag met een aanklacht die  daar door heen lijkt te komen van @Edwin. De ongelijkheid tussen de Ambtenaar en de werknemer of zelfstandige. De ongelijkheid zal ook nog wel eens ten ongunste van ie ambtenaar kunnen uitpakken in de toekomst in België, door de wedde en het pensioen in negatieve zin aan te passen. Zoals dat al meerdere jaren in Nederland gebeurd.

 

Smile

Nat King Cole

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk is het niet zo zwart wit als Edwin het voorstelt.

 

Mijn vrouw is nog een echte ambtenaar met de staat dus als baas.

Ze is wel moeten starten aan een veel lager loon dan gelijkaardige jobs in de privé.

Door mee te doen aan examens heeft ze zich wat categorieën kunnen verhogen en is haar loon ook gestegen. Nu kan ze eigenlijk geen examens meer meedoen, want als ze slaagt moet ze in Brussel gaan werken en dat ziet ze niet meer zitten. Waar ze nu werkt is die functie waar ze examens moet voor doen niet aanwezig.

De meeste die nu nog werken voor de staat zijn contractuelen waardoor ze veel van de voordelen mislopen.

Verder moet zij even lang werken dan de mensen in de privé. 

Er zijn inderdaad functies die veel vroeger met pensioen kunnen, zoals militairen met een hoge rang.

En ja later heeft zij een mooi pensioen, naast dat van mij.

 

Maar om zo ver te komen heeft zij in het verleden wel moeten doorzetten. Lang onderweg naar de job. Examens moeten doen....en natuurlijk geluk hebben om dan een plaats te vinden kort bij huis.

 

Mvg 

 

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, jeevanhoof zei:

Maar om zo ver te komen heeft zij in het verleden wel moeten doorzetten. Lang onderweg naar de job. Examens moeten doen....en natuurlijk geluk hebben om dan een plaats te vinden kort bij huis.

 

Je moest eens weten waar ik allemaal heen ben gegaan om hogerop te komen en goed geld te verdienen.

En dat moeten tegenwoordig heel veel mensen. The Global Citizens !

En als je dan iets eerder moe geworden bent mag je hopen dat je pensioen + AOW überhaupt nog iets waard is en hoog genoeg om van te leven.

 

Er is al jaren geen contract meer tussen de generaties mbt AOW en pensioen en dat het ook nog heel slecht beheerd wordt, het geld, kan nog behoorlijke wanorde en nijd opleveren de komende jaren.

Voorbeeld

https://www.nrc.nl/nieuws/2022/01/31/coalitie-verwacht-miljardenstrop-a4083869#/ochtend/2022/02/01/%23101

Wie gaat dat betalen? natuurlijk de volgende generatie naast alle andere schulden.

Smile

Nat King Cole

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoog tijd om dat gehele belastingstelsel eens flink op te schonen.

Simpel 1 belastingstarief voor iedereen zodat een ieder gelijk gebruik kan maken van bepaalde zaken en degene die 52% belasting betaald uiteindelijk niet juist veel minder betaald door handig gebruik te kunnen maken van hypotheekrente aftrek ed.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

het verschil komt voort uit het feit dat het in verschillende stelsels tot stand is gekomen.  werknemerspensioenen worden geregeld door de sociale partners, waarbij zowel de werkgever als de werknemer bijdragen betalen (sociale zekerheid)  Bij de ambtenaren is dit niet zo.

Wel groeien de stelsels naar elkaar toe. Iets bruskeren zou een revolutie kunnen veroorzaken (gegarandeerd dat de ambtenaren minder zouden krijgen mocht de overheid het voor het zeggen krijgen)

In de privé sector wordt vaak gewerkt met extra legale pensioentoezeggingen al dan niet met eigen bijdragen (tweede en derde pijlers) die ervoor zorgen dat het wettelijke pensioen sterk wordt aangevuld.

Intussen worden de ambtenarenpensioenen inderdaad berekend op het loon van de laatste 10 jaar (maar dat was vroeger op het loon van de laatste 5 jaar)  dus is al een sterke vermindering... Pensioenen optrekken zou de sociale zekerheid doen kapseizen, tenzij men de bijdragen fors optrekt (maar men is de omgekeerde beweging bezig: zo betalen de werkgevers sinds een paar jaar minder bijdragen voor hun werknemers) 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...