Ga naar inhoud


[VuDuo4KSE] Vaak melding afstemmen mislukt op tuner A, stervende tuner?


Thijs-Rallye

Aanbevolen berichten

Hallo allen,

 

 

Ik heb de laatste tijd vaker last van de melding afstemmen mislukt op tuner A. Ook na een volledige herstart (incl knopje en voeding eruit) verrekt ie het vaker af te stemmen. Als ik naar de telefoon of laptop stream via tuner B werkt alles prima (ook pre-herstart).

 

De setup is een Vu Duo 4K SE in de woonkamer -> twee coax kabels naar de LNB en een Vu Uno 4K in de slaapkamer met een eigen coax naar de LNB. De LNB is de triple quad van Canal Digitaal.

 

Net heb ik om te proberen de twee satellietkabels omgewisseld en ik had weer beeld op tuner A. En dus ook op tuner B, schiet mij maar lek. Via de Vu Uno 4K op de slaapkamer werkt ook alles gewoon naar behoren.

 

De box zit nu nog binnen de garantie, maar ik voel er weinig voor dat ding weken kwijt te zijn en dan te horen te krijgen dat ze niks hebben kunnen vinden, daar nu opeens alles ook weer werkt.

 

Gaan die tuners vaker opeens stuk? Kan het een stervende diseqc switch in de LNB zijn? Is er een eenvoudige manier dit te testen? Zijn de tuners uitwisselbaar tussen de Duo 4K SE en de Uno 4K? Anders probeer ik dat laatste eerst eens een paar weken om te kijken of het dan stabiel blijft. De regelmatig mislukkende opnames zijn wel jammer.

 

 

gr. Thijs

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator
3 uren geleden, Thijs-Rallye zei:

LNB is de triple quad van Canal Digitaal.

De Duo LNB van Canaldigitaal heeft vaker spontaan uitval van kwadranten van de LNB of zelfs totale uitval.

 

Bij de tripple LNB is dat tot nu toe nog niet opgetreden, maar niet uit te sluiten.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Thijs-Rallye zei:

Hallo allen,

 

 

Ik heb de laatste tijd vaker last van de melding afstemmen mislukt op tuner A. Ook na een volledige herstart (incl knopje en voeding eruit) verrekt ie het vaker af te stemmen. Als ik naar de telefoon of laptop stream via tuner B werkt alles prima (ook pre-herstart).

 

De setup is een Vu Duo 4K SE in de woonkamer -> twee coax kabels naar de LNB en een Vu Uno 4K in de slaapkamer met een eigen coax naar de LNB. De LNB is de triple quad van Canal Digitaal.

 

Net heb ik om te proberen de twee satellietkabels omgewisseld en ik had weer beeld op tuner A. En dus ook op tuner B, schiet mij maar lek. Via de Vu Uno 4K op de slaapkamer werkt ook alles gewoon naar behoren.

 

De box zit nu nog binnen de garantie, maar ik voel er weinig voor dat ding weken kwijt te zijn en dan te horen te krijgen dat ze niks hebben kunnen vinden, daar nu opeens alles ook weer werkt.

 

Gaan die tuners vaker opeens stuk? Kan het een stervende diseqc switch in de LNB zijn? Is er een eenvoudige manier dit te testen? Zijn de tuners uitwisselbaar tussen de Duo 4K SE en de Uno 4K? Anders probeer ik dat laatste eerst eens een paar weken om te kijken of het dan stabiel blijft. De regelmatig mislukkende opnames zijn wel jammer.

 

 

gr. Thijs

 

ow boy , ook jou Turner is van slag.... Weet je ongeveer nog wat je hebt gedaan waardoor je tuner van slag is gegaan??? Ik heb dat vorige week dat nog gehad , ik zapte naar een andere zender op een andere satelliet op een andere Tuner zodat Tuner A vrij was. Dus ik draaide daarna de antennekabel van lnb 1 los en later de zelfde kabel weer aangesloten op lnb 1 en bam met kanaal zoeken melding ''Fout in de Turner kan niet zoeken'' (zo ongeveer een zin kreeg ik te zien) en weetje alleen op Tuner A dit probleem overige 3 Tuners werken gewoon goed. Wat was de reden voor deze fout?? Bij Tuneconfiguratie  moet je de Tuner eerst uitschakelen en wachten totdat het geen stroom meer heeft en dan de kabel los draaien. Het heeft mij uren gekost om achter de oorzaak van de probleem te komen heb net als jij van alles en nog wat geprobeerd om het te vinden en om het te herstellen het is mij uiteindelijk gelukt. Een schone installatie heeft de probleem opgelost .  En dat is de leuke met dit ontvangers je kan nergens het fout vinden en komt niet erachter waarom je dit melding krijgt..   Jou oplossing is een schone installatie van je image. (huidige image schoon opnieuw installeren is ook goed) Jou Tuner is gewoon van slag voor de rest niks aan de hand het is gewoon een software fout , maak je om je lnb geen zorgen die heeft niks. Voortaan als je iets moet doen aan je Tuners altijd je Tuner of Tuners uitschakelen! 2e mogelijke oplossing voor je Tuner probleem is een andere coax kabel gebruiken. De kans is heel klein dat zo iets gebeurd maar je kabel kan ook defect zijn en niet meer goed werken. Oftewel je kabel is gewoon dood of aan het stervende en dat is de oorzaak van je probleem. Maar nogmaals de kans dat dat gebeurd is heel klein en komt heel weinig voor maar het kan wel. Voor als nog zie ik de reddende oplossing voer een schone installatie van je image uit ,gebruik ALLEEN originele image en imageversies en geen beta versies en weet wat je receiver aan kan. Niet elke image versie werkt goed, met je receiver. Zo kan mijn Mutant Hd2400 bijvoorbeeld OpenATV 6.4 en hoger gewoon niet aan. 6.4 loopt vast en wordt incompleet geïnstalleerd ,veel drivers worden niet of slecht geïnstalleerd ,v 6.5 loopt vast  kirjg ik blue screen of Death te zien start opnieuw op en krijg de blue screen weer te zien en dat gaat oneindig zo door. Versie 7 installeert zonder vast lopen maar word incompleet geïnstalleerd zo werkt Mediaplayer etc niet krijg je Blue screen of Death te zien en is hij niet in Windows Netwerk te vinden. FTP etc werkt niet. Alleen v6.3 werkt perfect zonder enige problemen, en mijn Mutant is gewoon in de Netwerk te zien ,te benaderen en de volledige controle over de box krijg je via je PC. 

 

Maar voordat je dat doet For God Sake maak een backup van zenderlijsten etc. voor dat je een schone installatie begint! Op je pc kun je dat het beste doen. Gebruik DreamEdit prog bijvoorbeeld, verbind je box met FTP Download al je zenders in de programma sla de bestand op en na het schone installatie ,en is je FTP van je Receiver goed werkend verbind met de zelfde programma je box met FTP op je pc. En open je opgeslagen bestand en Upload deze terug naar je box. Even herstarten en je hebt alle zenders weer terug. Je kan als je wilt daarna een volledige satellietscan doen zodat alle zenders weer updated in je zenderlijsten staan. Hou in de gaten dat IPTV zenders en web streams niet lukt om te uploaden naar je box. Die moet je zelf weer invoegen. Je kan bijvoorbeeld de extensie  e2m3ubouquet gebruiken voor je box. Je kan dat zo downloaden op je receiver. Volgens mij heet dit extensie tegenwoordig IPTV Bouquet Maker. Je voegt de m3u link in en alles word geïmporteerd.  

 

Als je niet weet hoe je met FTP en de FTP programma's om moet gaan laat het ons weten en wij helpen je wel ermee! Nogmaals je Tuner heeft alleen een software fout opgelopen en is van slag en helaas is dit probleem alleen met een schone installatie te oplossen... Tuners zijn eenmaal heel kwetsbaar en heel gevoelig ze kunnen erg snel van slag gaan... Daarom altijd eerst die dingen uitschakelen voordat je ermee aan de slag gaat!

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, ceesv zei:

De Duo LNB van Canaldigitaal heeft vaker spontaan uitval van kwadranten van de LNB

 

Is er een eenvoudige manier dit te testen? Ik ben niet in detail op de hoogte van hoe zo'n DiSEqC switch werkt, edoch zou ik dan op de andere box ook vergelijkbare problemen verwachten daar deze aan dezelfde LNB hangt en ook aan dezelfde switch.

 

Gisteren heeft het probleem zich niet meer voorgedaan na het omwisselen van de kabels.

 

7 uren geleden, Gökhan Tasgin zei:

Weet je ongeveer nog wat je hebt gedaan waardoor je tuner van slag is gegaan?

Niks anders dan normaal. TV kijken en opnames maken. Deze box heeft vanaf het begin wel eens vaker deze melding gegeven, ik dacht altijd dat het probleem met Oscam te maken, na een softcam herstart werkte het meestal weer. Het komt het vaakste voor met het zappen naar SBS6. Met mijn DM8000 heb ik hier nooit last van gehad in ieder geval. Omdat de Duo 4K Se pas net uit was toen ik hem kocht heb ik het altijd op kinderziektes gehouden.

 

Met het FTP gebeuren zit het wel goed @Gökhan Tasgin:), voor de zenderlijsten gebruik ik dreamboxedit voor en putty wordt ook regelmatig gebruikt om zaken te tweaken.

 

Een herflash kan ik iig eens proberen maar dan moet ik eerst even uitzoeken hoe ik de LCD configuratie en de aangepast Cool man guide settings kan backuppen. Ik ben destijds de locaties van de bestanden vergeten op te schrijven :P, met name de cool man guide aanpassen was best wat werk daar deze niet fatsoenlijk met de full HD skin werkte.  

 

Ideeën en suggesties blijven welkom :) en iedereen bedankt voor het reageren.

 

 

gr. Thijs

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik heb zelf de Duo 4K SE en geen problemen.

Ik lees dat je externe zenderlijsten gebruikt, ook dat kan een oorzaak zijn.

 

Je hebt niet verteld welke software je gebruikt, maar met VTi loopt de box bij mij probleemloos.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Idem met een ULTIMO4K en de Dual Tuner FBC DVB-Sx, geen problemen met VTI of OpenVIX of Openpli.

 

Cool Tv Guide wordt al jaren niet meer ondersteund door de maker en skinparts zijn er uiterst zelden voor aangemaakt als je de skinners vraagt.

Dus een andere EPG Guide zoals den deze die wel met de nieuwe Python versie overweg kan

 

Different Pulses

Asaf Avidan

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, ceesv zei:

Ik lees dat je externe zenderlijsten gebruikt

Hoe bedoel je externe zenderlijsten? Ik gebruik deze lijsten al zo'n beetje sinds 2013 toen ik mijn DM8000 gekocht had, eigenlijk nog nooit problemen mee gehad. Op de slaapkamerbox gebruik ik dezelfde.

 

6 uren geleden, ceesv zei:

Je hebt niet verteld welke software je gebruikt,

Dat ben ik inderdaad vergeten te melden, dat is OpenPLi 8. Deze software draait nu vanaf februari 2020 onafgebroken.

 

Ik ben nu net terug van het werk en het is weer prijs. Het probleem heeft zich nu naar tuner B verplaatst, de opname (die gisteren was mislukt) loopt nu wel goed via tuner A. Het probleem is dus mee verplaatst met het wisselen van de kabels, mij lijkt dan dat het probleem in de LNB / switch zit en niet in de tuner. Wat voor gedrag vertoont een slechte switch / LNB?

 

Ik heb nog een poort vrij op de LNB, ik zal eens kijken of ik uit kan vogelen welke kabel nu op welke tuner zit zodra de opname is afgelopen :).

 

Op de slaapkamer kan ik zo naar SBS9 zappen zonder problemen, zie bijgevoegde screenshots.

 

6 uren geleden, Tonskidutch zei:

Cool Tv Guide wordt al jaren niet meer ondersteund door de maker en skinparts zijn er uiterst zelden voor aangemaakt als je de skinners vraagt.

 

Ja het klopt dat die al wat ouder is, maar ik ben nog geen betere EPG tegengekomen. Deze is lekker compact, zeker met de aangepaste configuratie bij de full HD skin.

 

 

Edit: mijn opname was net afgelopen en het zonnetje schijnt dus maar ff de ladder opgegaan. Ik heb nu een kabel omgestoken op de LNB, nu eens kijken wat ie gaat doen. Daar het gisteren ook plots weer werkte na het loshalen van de coax kabels juich ik nog niet te vroeg, maar ik kon net in ieder geval weer op Dave afgestemd staan via tuner A en SBS9 streamen via tuner B. So far so good dus.

 

Nu nog de vraag als het nu de LNB blijkt te zijn, waar kun je nog zo'n triple quad krijgen die werkt met de canal digitaal schoteldiameter? Ik zie veel topics erover, maar nooit linkjes waar die dingen te bestellen zijn.

 

 

Screenshot woonkamer:

WK.jpg

Screenshot slaapkamer.

SK.jpg

Coolmanguide

EpG.jpg

aangepast door Thijs-Rallye
Kabel omgestoken op LNB net
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
26 minuten geleden, Thijs-Rallye zei:

Nu nog de vraag als het nu de LNB blijkt te zijn, waar kun je nog zo'n triple quad krijgen die werkt met de canal digitaal schoteldiameter? Ik zie veel topics erover, maar nooit linkjes waar die dingen te bestellen zijn.

Hier.

 

 

  • Bedankt 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, ceesv zei:

Hier.

Dank. Het liefste bestel ik ergens een nieuwe, dan weet ik dat ik er weer jaren tegenaan kan :P, maar dat zal wel een lastig verhaal worden denk ik in deze tijd. Ik heb ooit Sprietje ergens iets zien posten, maar nooit een plek gevonden waar die te koop waren. Was er een van inverto dacht ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels een paar dagen verder met de verwisselde kabels aan de LNB en de situatie is flink verbeterd. Helaas toch nog een paar keer de melding gehad dus ik denk dat de LNB aan het einde van zijn levensduur zit.

 

Vooralsnog is er nog mee te leven zo, maar ik hoop toch spoedig ergens een nieuwe triple quad LNB op de kop te kunnen tikken.

 

 

gr. Thijs

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat er met de decoder niks mis is, maar dat de DiSEqC switch in de LNB aan het overlijden is. Daar ik 3 kabels naar binnen heb lopen is er altijd 1 poort onbenut geweest, vorige week heb ik de verdachte poort afgekoppeld op de vrije poort gezet, hiermee is het flink verbeterd. Daarvoor had ik de kabels op poorten A en B al omgeruild en daarmee verplaatste het probleem ook mee van poort A naar B, dat bewees voor mij dat het probleem niet in de tuner zelf zat.

 

Poorten A en B zijn het meest intensief gebruikt door de jaren heen (vanaf 2013), vandaar dat ik op poort 3 met de slaapkamerbox ook geen problemen ondervind. Ik denk dat die LNB gewoon op is. Ik heb verder ook geen andere LNB's liggen waar ik iets mee kan proberen, mijn introductie naar satelliet televisie was per 2013 met een verhuizing naar het buitengebied :) .

 

Edit: ik vond net deze LNB (Aston), zijn deze kwalitatief goed?

1608040885RASos7kX.png

 

 

aangepast door ceesv
Link naar winkel verwijderd.
Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minuten geleden, Thijs-Rallye zei:

vorige week heb ik de verdachte poort afgekoppeld op de vrije poort gezet, hiermee is het flink verbeterd.

Heb je ook al eens de F-connectors opnieuw "aangesneden" aan de coax? Dat doe ik / deed ik toch zeker elke 2 jaar.

 

boven en beneden

Different Pulses

Asaf Avidan

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...