Ga naar inhoud


Vraagje over ontvangst waarde BER


Huismus2

Aanbevolen berichten


4 uren geleden, Michel zei:

Gefeliciteerd. Dan is je signaal prima. BER = Bit Error Rate en die wil je dus graag nabij 0 hebben ;)

 

Dat is niet zo moeilijk om een BER van nul te hebben na de foutcorrectie maar probeer maar eens een BER van "nul" te hebben vóór de foutcorrectie, dat is een stuk moeilijker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, Sprietje zei:

Dat is niet zo moeilijk om een BER van nul te hebben na de foutcorrectie maar probeer maar eens een BER van "nul" te hebben vóór de foutcorrectie, dat is een stuk moeilijker.

 

Zelf met een professionele satelliet meter is het onmogelijk om before BER van "nul".  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil alleen maar aangeven dat een BER van Nul niks zegt als je niet weet of het vóór of na de foutcorrectie gemeten wordt en aangezien het waarschijnlijk na de foutcorrectie is, wil het helemaal niet zeggen dat de schotel goed is afgesteld. Gebruik de BER vóór de foutcorrectie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje doet weer onnodig geleerd.

De BER is natuurlijk een indicatie van de te verwachten beeldfouten.

Voor een dienst zonder onderbrekingen moet de bit error rate vóór de Reed Solomon Fout Correctie van ieder DVB signaal kleiner dan 10 -4 (=10 exponentieel -4) zijn.

Dat kun je met een normale consumer ontvanger niet meten. Wel met een professionele DVB meter. Die heeft niet iedereen.

Daarom richt je de schotel af op maximale veldsterkte SNR in dit geval.

 

Afhankelijk van de modulatie norm is het satelliet signaal voldoende robust om na foutdetectie (Viterbi, Reed Solomon en Forward Error Correctie) op nul te komen. Is het niet nul dan is de ontvangst onvoldoende sterk en treden beeldfouten op.

 

Maximale veldsterkte komt in de regel overeen met beste ontvangst.

Ik heb nog nooit gezien dat bij slechte veldsterkte dan nominaal de BER beter was.

 

 

 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Wil je niet onnodig tegenspreken, maar ik heb heel lang geleden een test uitgevoerd met een Dreambox DM8000 en een geleende professionele meter en toen met met beide een test uitgevoerd door de schotel licht te verstellen.

 

De BER gemeten in de DM8000 en de professionele meter kwamen nagenoeg overeen en liepen ook vrijwel exact gelijk op. De DM8000 ijlde alleen een beetje na en zat er over het gehele spectrum een fractie boven. Ik zou dus eerder stellen dat een professionele meter vaak een betrouwbaarder resultaat geeft, maar met een fatsoenlijke ontvanger kan je volgens mij wel degelijk de BER meten.

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geloof dat je wat door elkaar haalt. Nu moet ik even geleerd doen. 🙂

 

Voor kwalitatieve beoordeling van een DVB stroom wordt altijd de bit error rate voor Reed-Solomon genomen. (VBER)

Voor de meting van de CBER (Channel Bit Error Rate) wordt het correctie algoritme van de Viterbi Decoder gebruikt. De bitstroom voor en na de decoder wordt vergeleken en afwijkende bits worden in een bitfout teller opgeteld.

Voor de meting van de VBER wordt het het het correctie algoritme van de Reed Solomon Decoder gebruikt.

Is de bit error rate kleiner dan 10-4 heet dat QEF (Quasi Error Free) en is het beeld feitelijk perfect of wij zeggen dan: noticible but not ojectional.

Statistisch zegt men dan dat per uur minimale fouten optreden.

Gaat het signaal in de knieen kan de ontvangsgt plotsklaps geheel uitvallen.

Bedraagd bijvoorbeeld de VBER error rate 10-5 betekend dat dan dat er op 100 miljoen ontvangen bits, 5 foute bits komen.

De meettijd voor de BER is afhankelijk van de Symbol Rate. Die is bij 27.500, 2 seconden. Bij andere Symbol Rates weet ik het niet uit mijn hoofd.

 

Dat je bij een DM8000 de BER kan meten voor Viterbi of Reed Solomon is mij niet bekend maar ik heb zo´n ontvanger ook nooit in handen gehad.

 



 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...