Ga naar inhoud


Problemen met sattelietontvangst op de vu+ zero 4k


Flinstonesat

Aanbevolen berichten

 

Op 26-3-2022 om 14:21, Flinstonesat zei:

....

Tis al jaren dat het goed gaat toen ik plots geen beeld meer had voor Astra 1. Ik heb een neiuwe lnb gekocht en werkte toen terug prima.

Doch blijkt nu dat als ik  naar Astra 1 kijk al de andere (3) niet meer werken ontvangst 0 %. .....

22 uren geleden, Flinstonesat zei:

.....

nog effe resumeren heb vier satellieten drie werken prima en als ik astra1 aanzet gaan plots de anderen niet meer, ...

 

Ik ben toch wel benieuwd naar het type LNB dat je gebruikt. Ik neem aan met 1 uitgang?

En heb je datzelfde type op de plaats van de defecte geplaatst?

Kun je ook aangeven welk merk en evt. type diseqc switch je gebruikt?

 

aangepast door Old Satterhand
dubbele post
Link naar reactie
Delen op andere sites


2 uren geleden, badmeester zei:

 

Kan zijn dat de voeding aan zijn eind is. Net genoeg om de box op te starten, maar onvoldoende vermogen om de switch te schakelen.

Probeer eens een andere 12V, 2A voeding.


Ik verwacht dat TS niet even een passende voeding voor een Zero 4K heeft liggen want de aansluiting van een Zero 4K is identiek aan bv die van een Uno 4Kse met die gele 12 Volt stekker. En die is echt anders als van veel andere 12 Volt connectors. 
Een goed bedoeld maar m.i. een niet uitvoerbaar advies. 

Er is zoveel te vragen dat ik het tóch eerst zelf probeer uit te zoeken. Dat is ook verrekte leerzaam.

 

Mijn boxen zijn allemaal powered by PLi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 dingen:

 

Het vermogen of stroomsterkte van de VU+ adapters is natuurlijk afhankelijk van het type ontvanger.

Het aantal plugable tuners en natuurlijk of je er een HD in kunt bouwen.
Mijn VU+ Ultimo 4K heeft een 12 volt 5 ampere voeding, maar daar kunnen dan ook 3 tuners ingeplugd worden.

De Zero uitvoering zou kunnen volstaan met 2 A. Ik kan dat zo snel niet terug vinden.

 

Het type stekker dat de VU, maar ook de kleine Dreamboxen gebruiken is de bekende 5,5/2,1mm busstekker.

Dat is typisch voor apparatuur van Duitse origine.

Alleen de uitvoering kan verschillen wat betreft de binnengeleider..

 

Voor een ongestoorde werking is het vorktype erg geschikt. Nadeel kan zijn dat de overgangsweerstand iets groter is dan het bustype.

Ook kan op den duur door metaalmoeheid de verbinding gaan haperen.

vorktype.thumb.jpg.a57198e6aedc80657d38eb7df40ad5f1.jpg

 

Het bustype. Het probleem met dit type is dat die echt perfect moet passen, anders kan de verbinding uit vallen als je de kabel beroert.

Maar deze wordt wel het meest gebruikt.

bustype.jpg.06bc3674972d118f07c35ec7ef9a1afc.jpg

 

aangepast door Old Satterhand
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag iedereen, fijn dat jullie allemaal proberen een oplossing te vinden aan mijn probleem.  We kunnen maar bezig zijn en ons amuseren. Ja kan inderdaad van alles zijn. Maar denk niet dat de voeding er iets mee te maken heeft (is mijn visie)

Stand van zaken is dat ik een fabrieksinstelling gedaan heb en stap voor stap de ontvanger manueel configureer naar de satelieten. stap 1  Bij astra 1 op 19 ° op lnb c heb ik 5 duitse zenders gezet en werken prima

STAP 2  LNB A astra 3 28° geconfigureerd en toen ik een transponder van deze sat manueel ingaf kreeg ik een scan van een duitse zender dat op astra 1 stond???????????? nochtans is 100 % ingesteld op astra 3 voor het signaal.

Ja kan me niet ontdoen van de gedachte dat er toch iets scheelt met de tuner.

Bij het volledig opstarten van de ontvanger dan ging astra 3 dan toch en bij een transponder ingave had ik 6 engelse zenders. Allemaal vreemd.

 

verder heb ik een mail verstuurd naar de internetwinkel waar ik het toestel gekocht heb  om hun te vragen wat ik kan doen en wat zij gaan doen of wat ze gaan  voorstellen, ben benieuwd. Ben er bijna zekersts van dat ze zeggen stuur het op en we zullen kijken wat het is .................kheb daar toch wat ervaring in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier de best mogelijke foto’s van de betreffende voedingsplug + de aansluiting op de box. 
Zit op de Zero 4K en de Uno 4Kse. Ik had er ooit een per ongeluk verkloot en moest vervolgens de gehele voeding vervangen. De plug is nergens te koop.

99C80B68-D446-4957-97A7-9147AF745DB3.jpeg

D21AB18E-3A7B-4F83-89B6-A8A4401AD1CF.jpeg

699E4923-C3A7-4B9E-952D-5F82CA0D90FC.jpeg

Er is zoveel te vragen dat ik het tóch eerst zelf probeer uit te zoeken. Dat is ook verrekte leerzaam.

 

Mijn boxen zijn allemaal powered by PLi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Wanneer ik alles zo eens lees, zijn er 2 mogelijke oorzaken.

De ontvanger genereert geen juiste Diseqc comando's

De diseqc schakelaar schakelt niet correct.

 

Dat heeft naar mijn mening niets te maken met het tuner blikje.

 

De diseqc commando's worden door de processor gegenereerd aan de hand van de transponder lijst.

Dat heeft te maken met de software.

 

De 19 kHz signalen worden gesuperponeerd op de 13/18 volt van de tuner en via de antenne kabel naar de diseqc schakelaar bij de schotel getransporteerd.

 

Indien er ergens een aardlus is ontstaan zou dat het diseqc signaal kunnen verminken.

 

De amplitude van het gesuperponeerde signaal zou te klein kunnen zijn, waardoor de switch niet goed schakelt.

Probeer de ontvanger eens met een kort antenne kabeltje rechtstreeks op je disecq schakelaar aan te sluiten.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De amplitude van het gesuperponeerde signaal zou te klein kunnen zijn, waardoor de switch niet goed schakelt.

Probeer de ontvanger eens met een kort antenne kabeltje rechtstreeks op je disecq schakelaar aan te sluiten.

 

Dag Ceesv,

Bedankt voor de deskundige uitleg, als ik goed verstaan heb worden deze frequentiesignalen dat via de lnb  binnenkomen gedragen door volt stroom om deze leesbaar te maken door de ontvanger en te generen

Ja zou kunnen dat de kabel tussen disecq wat te lang is of beschadigd is door weersomstandigheden. Zal de ontvangerr met een kortere nieuwe kabel verbinden. Ik laat u weten wat het resultaat is.

 

Hierbij voeg ik het antwoord van de verkoper 

------------------------------------------------------------------->>>>>>>>>>>

Dank voor je bericht.

We hebben je bestelling er even bij gezocht. Dit gaat om de Vu+ Zero 4K, een ontvanger met een hele goede staat van dienst, zonder een terugkerend probleem. Wij hebben standaard op de Vu+ producten een extra verlenging van de garantie gegeven tot maximaal 2 jaar. Helaas is deze periode ruimschoots verstreken, waardoor de garantie niet meer geldig is.

Maar het beschreven probleem wijst er op dat het Diseqc schakelsignaal niet goed werkt. Dit ligt in de meeste gevallen aan de LNB, aangezien dit onderdeel het snelst begeeft door de weersomstandigheden. Ook al werkt een andere ontvanger wel correct, het kan heel goed zijn dat de LNB defect is of het binnenkort gaat begeven.
Als je de ontvanger kan testen op een andere LNB, dan heb je zekerheid waar het aan ligt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag John,

Zijn er in feite in totaal 32 (radio en tv )free zendeers op de de sat 28.2 E.

Transponder 

DVBS2 11553H 22000 5/6 QPSK klopt met de website van kingsat

Je vertelt dat een nieuwe voeding hebt moeten kopen maar mijn zo veel zal dat toch niet kosten in bepaalde winkels kan voedingen kopen met verschillende koppen en die werken op verschillende voeding voor elke voltage een andere kop of plug dat je zegt

1 voedingspakket voor zeg maar 6 verschillende voedingen

Dan op de rommelmarkten kan je er soms kopen voor 1 € maar ja tis zoeken en geluk hebben

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik jouw berichten terug lees dan merk ik op dat de problemen ontstaan zijn nadat je de LNB voor Astra 1 hebt verwisseld.

Dan kan het niet anders zijn dat die LNB het probleem heeft geïntroduceerd.

Waarschijnlijk gebruikt die veel meer stroom, waardoor de diseqc switch minder spanning krijgt.

Ik heb je gevraagd welke LNB en diseqc switch je gebruikt, maar ik heb daar geen antwoord op gekregen.

 

Ik heb deze situatie zelf ook meegemaakt.

De oorzaak was niet zozeer de LNB, maar het bleek een combinatie te zijn van een bepaald type diseqc switch (Spaun) en een veel te dunne coaxkabel.

Omdat het heel lastig bleek om die te verwisselen, heb ik geprobeerd om een andere diseqc switch te gebruiken.

Nadat ik de diseqc switch had verwisseld voor een Maximum Digiality was het probleem gelukkig weg.

Niet echt opgelost, maar een work-around.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bericht aan badmeester hieronder schreef je het volgende

Bericht ook voor anderen,

Kan zijn dat de voeding aan zijn eind is. Net genoeg om de box op te starten, maar onvoldoende vermogen om de switch te schakelen.

Probeer eens een andere 12V, 2A voeding.

++++++++++++++++++++++++

Deze stelling heeft me diep doen nadenken.

Waarom?

 

Kheb gedaan wat ceesv me schreef de kabel tussen discq en ontvanger verkort van laat ons zeggen van 20 naar 10 meter (door een andere kabel te gebruiken die ik in reserve heb)  en inderdaad blijkbaar gaat alles terug zoals het hoort. Doch doch !!!!!!!!!!! de vraag stelt zich nog steeds heeft 6 maanden zonder problemen gewerkt zou dan toch er iets zijn aan de voeding minder ampere...... heb hier nog een digitale electriciteits meter liggen dus ga ik dat eens proberen te meten welke stroom er uit de aansluitingsvoeding komt hopelijk maak ik niks stuk.

 

Aan old satterland,

nieuwe lnb redline universeel single type wl1 4k 0,1 db

 2 bestaande in het rood merk megasat universeel

1 lnb merk niet meer leesbaar universeel

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

 vraag Aan badmeester of vervanger,

mag die voeding ook meer dan 2A zijn met het juist 2 A zijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die voeding mag gerust meer als 2A zijn. Maar zo’n stekker vindt jij zeker niet, of jij moet je oude gebruiken. Maar dan moet je sowieso in de gaten houden dat plus plus blijft en min min. 

Er is zoveel te vragen dat ik het tóch eerst zelf probeer uit te zoeken. Dat is ook verrekte leerzaam.

 

Mijn boxen zijn allemaal powered by PLi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...