Ga naar inhoud


satelliet afgedwaald?


Aanbevolen berichten

Op 14 west zitten sindskort enkele Russische zenders. Nou heb ik bij een aantal zenders dat als ik mijn schotel naar 13 west draai dat die dan meer signaal geven, maar de rest van de kanalen worden dan slechter in ontvangst. Dit viel mij al een tijdje op. Meer mensen dit opgevallen ? Het gaat om de 11564 V 14585. 3/4. Die beter wordt als de schotel op 13 west staat. Deze satellietpositie is mij onbekend. Wie weet meer? P.S. De schotel staat perfect afgesteld

aangepast door gerrithoogeveen
Link naar reactie
Delen op andere sites


Inderdaad, en ook op 11545 V (zou ook dezelfde transponder zijn).

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, Alex1970 zei:

Inderdaad, en ook op 11545 V (zou ook dezelfde transponder zijn).

Die ontvang ik hier niet omdat ik de positie niet zomaar kan veranderen van de schotel. Maar ik ben dus niet de enige die dat heeft dat op 13 west de ontvangst beter is.

aangepast door gerrithoogeveen
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op N2yo.com lees ik het volgende over de 14 west:

 

EXPRESS-AM8 is een geostationaire communicatiesatelliet, gelegen op 14 graden westerlengte, die een gebied bestrijkt dat zich uitstrekt van Amerika tot Europa, Noord-Afrika en Rusland met 42 transponders die uitzenden in Ku-band, C-band en L-band. Thales Alenia Space uit Frankrijk leverde de antennes en het repeatersysteem van de satelliet. De bus van Express AM8 is gebouwd door ISS Reshetnev, een Russische satellietfabrikant. Express AM8 vervangt de verouderde Express A4-communicatiesatelliet die in juni 2002 werd gelanceerd. Express AM8 voegt zich bij de RSCC-satellietvloot die commerciële telecomdiensten en communicatieverbindingen levert aan Russische ministeries en de Russische president. De nieuwe satelliet is ontworpen voor vaste en mobiele communicatiediensten, digitale televisie, radio-uitzendingen, internettoegang en andere datatransmissies.

 

Een paar dagen geleden zijn er inderdaad 22 zenderwijzigingen geweest, zie: https://nl.kingofsat.net/pos-14W.php

 

Op de satelliettrack is geen bijzondere afwijking van de satellietpositie te zien maar deze info is niet helemaal actueel, zie bijlage.

 

EXPRESS AM-8.png

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, gerrithoogeveen zei:

Toch vreemd dat die graad afwijking erin zit.

Tenzij de russen er toch een satelliet naar toe gestuurd hebben. Als men bij N2YO de telemetrie gegevens niet krijgen dan valt er ook niets te vermelden

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Mojo zei:

Tenzij de russen er toch een satelliet naar toe gestuurd hebben. Als men bij N2YO de telemetrie gegevens niet krijgen dan valt er ook niets te vermelden

 

Ja, dat vermoed ik dan ook.

Nu even bedenken hoe dit op een draaibaar systeem op te lossen is. Ik denk aan satellites.xml aanpassen? (Extra satelliet op 13°W toevoegen met de twee frequenties).

Maar dan wordt dat wellicht overschreven bij een update.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het als volgt opgelost:
Lees je settings uit met Dreamset.

Ga in Dreamset naar het tweede tabblad 'Bewerken' en klik op de '+' naast de satellietnaam:
afbeelding.png.e0ca070ab1b0a79acdb91f8ca46953f7.png

 

In het venster wat dan geopend wordt:
afbeelding.png.babea633f3e0dc518f85dd566cbb2c26.png

 

Je kan eventueel de twee frequenties ook toevoegen, maar je kan ook handmatig deze inscannen.

 

Na het terugsturen de ontvanger wel resetten.

Een USUALS-motor zal vm. automatisch een graad verschuiven als je de nieuwe satelliet kiest (*nog* niet getest).
Bij een DiSEqC 1.2 positioner de positie opslaan en toekennen aan deze satelliet.

 

Uiteraard moet je na het inscannen de gevonden data-kanalen weer aanpassen en astra.conf aanpassen aan de nieuwe service referentie.
Het bouquet hoef je niet aan te passen alleen zou ik wel de zenders op volgorde van SID zetten, dan komen de zenders van 14W bovenaan en die van 13W daaronder.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

42 minuten geleden, Alex1970 zei:

Ik heb het als volgt opgelost:
Lees je settings uit met Dreamset.

Ga in Dreamset naar het tweede tabblad 'Bewerken' en klik op de '+' naast de satellietnaam:
afbeelding.png.e0ca070ab1b0a79acdb91f8ca46953f7.png

 

In het venster wat dan geopend wordt:
afbeelding.png.babea633f3e0dc518f85dd566cbb2c26.png

 

Je kan eventueel de twee frequenties ook toevoegen, maar je kan ook handmatig deze inscannen.

 

Na het terugsturen de ontvanger wel resetten.

Een USUALS-motor zal vm. automatisch een graad verschuiven als je de nieuwe satelliet kiest (*nog* niet getest).
Bij een DiSEqC 1.2 positioner de positie opslaan en toekennen aan deze satelliet.

 

Uiteraard moet je na het inscannen de gevonden data-kanalen weer aanpassen en astra.conf aanpassen aan de nieuwe service referentie.
Het bouquet hoef je niet aan te passen alleen zou ik wel de zenders op volgorde van SID zetten, dan komen de zenders van 14W bovenaan en die van 13W daaronder.

ik ga er niet aan beginnen, ben bang dat ik weer de hele boel verkloot, ben nu tevreden met hoe het nu staat, en ik kan toch geen russisch ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie op Flysat dat 15°W Telstar 12V datatransponders actief heeft op nabijgelegen frequenties, op de ongeveer even sterke Europe/ME beam.

Een verschil van 1° is niet veel met onze kleine schotels!

Ik kan deze satellieten niet zien, maar dergelijke "wegduw" effecten op de beste uitrichting had ik ook ooit bijv. met de satellieten op 51,5°, 52,0° en 53,0° oost.

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, hvdh zei:

Ik zie op Flysat dat 15°W Telstar 12V datatransponders actief heeft op nabijgelegen frequenties, op de ongeveer even sterke Europe/ME beam.

Een verschil van 1° is niet veel met onze kleine schotels!

Ik kan deze satellieten niet zien, maar dergelijke "wegduw" effecten op de beste uitrichting had ik ook ooit bijv. met de satellieten op 51,5°, 52,0° en 53,0° oost.

Ja dat zou kunnen dat de transponders op 14 west gestoord worden door 15 west en dat we daarom op 13 west wel een optimaal ontvangst hebben omdat we dan minder verstoring van 15 west hebben. Met een grotere schotel misschien minder last omdat deze een kleinere openingshoek heeft.

aangepast door gerrithoogeveen
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook eens gecheckt met mijn gregorian 90 ,

het metertje ging van 70 (14°W) , een tikkie oosterlijk gedraaid , naar 86 !!

Nu nog vastzetten , hoe , zonder al de andere posities te verliezen ??

Ik ben een beetje noob met mijn octagon SF8008 !! 😬

Ik wil alle mogelijke FTA zenders voor de gregorian 90 kunnen ontvangen 🙂

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

36 minuten geleden, cookie monster zei:

Hier ook eens gecheckt met mijn gregorian 90 ,

het metertje ging van 70 (14°W) , een tikkie oosterlijk gedraaid , naar 86 !!

Nu nog vastzetten , hoe , zonder al de andere posities te verliezen ??

Ik ben een beetje noob met mijn octagon SF8008 !! 😬

Ik wil alle mogelijke FTA zenders voor de gregorian 90 kunnen ontvangen 🙂

Hier ook niks anders als gekloot met de octagon sf8008. Als ik in dreamset een nieuwe sateliet-positie wegschrijf naar de ontvanger komt het niet eens erin. In de slaapkamer op de octagon sf8008 wel. Ik heb ze beide nu gelukkig weer goed maar ik durf er niet teveel mee te rommelen want anders verkloot ik het weer. Heb met veel pijn en moeite alles weer goed gekregen een paar weken geleden. anders weer de melding '' controleer uw tunerconfiguratie'' en alle zenders grijs in de lijst, wat een ellende

aangepast door gerrithoogeveen
Link naar reactie
Delen op andere sites

33 minuten geleden, gerrithoogeveen zei:

Hier ook niks anders als gekloot met de octagon sf8008.

Er zou eventueel iemand een nieuwe versie met alle posities moeten kunnen schrijven !!

Geprogrammeerde posities per 0,05°: Oost <= 0,05°- 0°- 0,05°=> West

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...