Ga naar inhoud


Eigenaardig probleem Teleco schotel op z’n ‘Trust’s’ opgelost.


John van Dreumel

Aanbevolen berichten

Onlangs kreeg ik verzoek tot ondersteuning van een camperaar met een probleem met zijn Teleco schotel. Ik ben altijd bereid om er een blik op te werken en dus kwam de man ‘aan’ met zijn camper. Het probleem was het volgende. De schotel klapte netjes open en draaide vervolgens iets van 15 graden en dat was het. Mij kwam het voor als een mechanische blokkade en aangezien ik geen mechanische spullen heb was mijn schouwing snel bekeken. Wel beloofde ik hem om een oude bekende te benaderen die eerder al eens ervaring met Teleco opgedaan had. 


Vervolgens Trust benaderd en samen hebben wij in eerste instantie de draden doorgemeten maar daar zat geen breuk in. Vervolgens verder zoeken. Het werd Wim al vrij snel duidelijk dat het een probleem met de horizontale motor was. Nu nog een oplossing. Vervanging van deze motor zou kunnen maar daar was mogelijk een aanzienlijk bedrag mee gemoeid. Indien Bosch deze ‘ruitenwissermotor’ nog kon leveren dan scheelde dat aanzienlijk met een originele Teleco motor. 
Uiteindelijk heeft Wim beide motoren eruit verwijderd en heeft hij deze vergeleken met elkaar. Toen bleek dat een ring met magneten in de defecte motor incompleet of in ieder geval onjuist was. Wim zou Wim niet zijn als hij zelf een oplossing zou creëren om dit te fixen. Het probleem was dat de defecte motor daardoor geen puls meer zou ontvangen en daardoor stopte de rotatie. Wim heeft dit op professionele wijze op kunnen lossen. Dit soort zaken gaan mij boven mijn pet maar voor zover ik het proces heb meegemaakt vond ik het bijzonder interessant. Chapeau voor Trust die opnieuw een perfecte oplossing uit de hoge hoed heeft ‘getoverd’.

Er is zoveel te vragen dat ik het tóch eerst zelf probeer uit te zoeken. Dat is ook verrekte leerzaam.

 

Mijn boxen zijn allemaal powered by PLi.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ondanks dat de AZ motor zijn basispositie verliet kwam de melding ERR 3 , motor draaide maar de stuurunit kreeg geen feedback .

Met de ervaring van 2013 nog "vers"  in 't geheugen inderdaad eerst de kabel gecheckt , die was dus OK .

Vervolgens de connectors van de AZ en EL motor van plaats gewisseld , nu kwam ERR 2 in beeld ( geen feedback van EL motor) .

Duidelijk dus dat de pulsgever in de motor een defect had , dat bleek ook na opening , de magneet ring lag los in de motor in 3 stukken .

De zoektocht naar een vervangende motor leverde alleen maar lange levertijden op bij flinke prijzen .

Daar de camperbezitter op korte termijn op pad wilde heb ik beide motoren gedemonteerd en thuis van de goede het puls aantal bepaald .

Dat waren 168 pulsen bij een volledige omwenteling van de uitgaande as .

Een test met een ring met 2 kleine neodymium magneten dia 3.5 x 3 mm , om en om (noord/zuid)  leverde 42 pulsen op .

Dus door 8 magneten  op de as te plaatsen bereikte ik hetzelfde aantal .

Om ze zeker te bevestigen heb ik een "kom" uit pvc gedraaid waarin de magneten opgesloten lagen , deze na montage nog met hotglue gezekerd .

Deze ochtend de motoren weer in de Teleco geplaatst en succesvol getest .

8mag.jpg

  • Like 3

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Hoi Wim/Trust, @trust

 

Dit topic gevonden omdat ik met hetzelfde euvel worstel. Hele nieuwe kabel van nieuwe teleco bt blackbox met verloop kabel aangesloten op mijn teleco magicsat digital plus schotel. Lijkt allemaal te werken, maar helaas, schotel heft zich 25 graden en stopt dan error EL melding. Accu is nieuw. Nu denk ik ook aan de motor(en), mijn vraag is: hoe demonteer je die van de schotel? Ik zie een klein staafje op de as richting schroef, maar daar passen zelfs mijn imbus sleuteltjes niet op (is het imbus 1.5?). Als iemand daar ervaring mee heeft hoor ik het graag!

 

dank alvast!

Johan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is geen imbus schroef Johan maar een z.g.n. spanstift .

Deze kan je met een passende drijver of een stomp geslepen dunne spijker er uit tikken en is later weer te gebruiken .

Woon je in mijn buurt ? (nijmegen)

  • Like 1

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beide motoren zitten ook nog met een elastische kit vast welke makkelijk loslaat en weer te gebruiken is . Één motor , ik dacht de elevatiemotor , heeft een ingekorte as zodat die er uit te nemen is zonder verder demontage van de aandrijving .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...