Ga naar inhoud


Opstartproblemen en tunerproblemen met een oudere VU+DUO


muesli

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik heb een oudere VU+Duo die problemen geeft met het opstarten. Soms moet ik tot 5 keer toe herstarten alvorens ik een zender krijg. Hij blokkeert meestal tijdens het opstarten van Open PLi 7.3 of kort daarna.

 

Ik heb dit probleem gesignaleerd in het onderdeel Receivers - VU Plus hier op het forum (titel: VU+ Duo met Open Pli blokkeert en wil niet heropstarten). Het probleem zit hem waarschijnlijk bij enkele elco's die moeten vervangen worden.

Omdat hier geen goede satellietshop meer in de buurt is (de enige goede is pas gesloten) en ik geen hobbyist ken heb ik mij een tweedehands toestel gekocht van hetzelfde type. Dat toestel werkt echter ook niet naar behoren: blokjesvorming en slechte signaalontvangst. Dit zou ook te maken hebben met elco's die moeten vervangen worden.

 

Er gaf mij iemand de raad om dit ook hier te posten. Misschien kan iemand mij verder helpen om die defecte elco's te vervangen of mij in contact brengen met iemand uit de streek waar ik woon om dat te doen? Ik woon in Herzele, Oost-Vlaanderen. Het hoeft niet direct bij de deur te zijn en ik zou het toestel ook kunnen opsturen als het te ver is.

 

Bedankt voor alle hulp!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


9 uren geleden, muesli zei:

Hallo,

 

Ik heb een oudere VU+Duo die problemen geeft met het opstarten. Soms moet ik tot 5 keer toe herstarten alvorens ik een zender krijg. Hij blokkeert meestal tijdens het opstarten van Open PLi 7.3 of kort daarna.

 

als je hem helemaal kaduuk wilt hebben moet je vooral doorgaan met opstarten en herstarten, de elektronica gaat achteruit bij spanningsverlies en spanning erop.

Dus uitlaten en laten repareren, gewoon opsturen aan iemand die het voor je in orde maakt.

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Tonskidutch zei:

 

als je hem helemaal kaduuk wilt hebben moet je vooral doorgaan met opstarten en herstarten, de elektronica gaat achteruit bij spanningsverlies en spanning erop.

Dus uitlaten en laten repareren, gewoon opsturen aan iemand die het voor je in orde maakt.

Dat is wat ik al de hele week probeer te doen. Maar ik heb nog niemand gevonden, satellietshop of hobbyist aan wie ik die kan bezorgen voor reparatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, Tonskidutch zei:

luister je kunt dagen/weken schrijven maar als je dit in tikt in je firefox browser

dan vindt je er meerdere die dat doen voor je

 

en overigens had ik een tweede oude DUO nooit gekocht.

dat is gewoon vragen om problemen

Wanneer je alle berichten van Belgen leest dan is dat niet zo gemakkelijk om hier een reparateur te vinden. In Nederland geen probleem maar hier is dat wat anders. En degenen die de VU+ toch lieten herstellen door een "vakman" zijn meestal niet tevreden. Dure reparatie (ik lees 100 Euro voor het vervangen van een elco!) en slecht uitgevoerd want snel opnieuw stuk. Vandaag heb ik nog een satellietshop gebeld en hetzelfde antwoord: geen reparaties aan toestellen die niet bij hen gekocht werden. De kostprijs van de werkuren is te hoog en dikwijls is het probleem niet opgelost. Ik zal eens wat telefoontjes doen naar installateurs en reparateurs binnen een straal van 70 km. Hopelijk vind ik er een goede en betaalbare.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dit is nu eenmaal een box die het herstellen door derden niet meer waard is.Voor de prijs van de kosten heb je een 4K moderne box.Settings zijn gewoon over te zetten.

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is echt simpel te doen als je een paar keer gesoldeerd hebt. De elco vervangen en een ceramisch geval bijplaatsen volgens hoe men op internet duidelijk instrueerde kostte een dik uur werk en iets van 2 euro aan materiaal en stroom. Plus wat tijd en benzine om de spullen op te halen bij een winkel.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

31 minuten geleden, minplus zei:

Het is echt simpel te doen als je een paar keer gesoldeerd hebt. De elco vervangen en een ceramisch geval bijplaatsen volgens hoe men op internet duidelijk instrueerde kostte een dik uur werk en iets van 2 euro aan materiaal en stroom. Plus wat tijd en benzine om de spullen op te halen bij een winkel.

Ik heb nog nooit gesoldeerd. Misschien is het te riskeren om dat een eerste keer te proberen in één van die twee ontvangers? Ik wacht nog even af of ik toch geen vakman vind doe het wil doen voor een verantwoorde prijs. Als ik niemand vind probeer ik het zelf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het solderen zelf is vrij eenvoudig. Het eruithalen van de elco's is een ander verhaal! de gaten zijn vrij klein en om dan de oude elco los te maken is een vak appart. Wil je het op de simpele manier doen, dan moet je de oude elco gewoon afknippen, zo dicht mogelijk op de printplaat, en dan de nieuwe erop solderen. Natuurlijk de polariteit in de gaten houden!

System Administrator (niet van deze site)

Link naar reactie
Delen op andere sites

kheb mn lijstje er even bij gezocht...

 

elco's vervangen.... kneb het lijstje hier al veelvuldig geplaatst

Werk dit lijstje maar eens af. Dit zijn alle elco's die ik totop vandaag heb vervangen aan dit type ontvanger.

op MB
•C807 220 of 470 uf + 100 uF Keramisch 16 volt
•C814 220 of 470 uf + 100 uF Keramisch 16 volt en niet 815 zoals in eerdere lijstje stond
•C846 220 of 470 uf + 100 uF Keramisch 16 volt
•C850 220 of 470 uf + 100 uF Keramisch 16 volt
•C810 220 of 470 uf + 100 uF Keramisch 16 volt
•C852 100uF 10 volt
•C848 1000uF + keramische van 1 uF. 10 volt
•C819 1000uF + keramische van 1 uF. 10 volt

op voeding
C14 en C15 1500uf 10 volt
C20 680uf 25 volt
C18 100UF 25 volt

aangepast door iemand

gr. Erik

Link naar reactie
Delen op andere sites

100uF keramisch is fout! het moet 100nF keramisch zijn, en die is standaard al 63 volt. hetzelfde voor de 1 uF keraramisch! Moet dan 1 nF zijn.

Dit is om het RF signaal van de converter te onderdrukken zodat de elco's langer meegaan.

System Administrator (niet van deze site)

Link naar reactie
Delen op andere sites

En naar wat ik mij herinner van de simpele methode niet zo dicht mogelijk bij de printplaat knippen maar juist zo ver mogelijk er vanaf zodat je een cirkeltje kunt draaien aan de opstaande pootjes. Waar je vervolgens de pootjes van de nieuwe plus de ceramische in steekt. En dan wat soldeer erbij.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...