Ga naar inhoud


Brom, 50Hz/


minplus

Aanbevolen berichten

Vanmiddag opeens een zoemtoon in de kamer, gok op 50HZ.

Klonk als het bekende geluid van een landbouwmachine die gif aan het sproeien was, maar het bleef aanhouden, dus gaan zoeken.

Na speurwerk bleek de koelkast in de gang voor het eerst ook op die frequentie te brommen, nooit eerder gedaan. Dus stekker eruit en de koelkast stil, maar de zoem in de kamer bleef, dus de stekker er maar weer in en de koelkast ging vrolijk verder brommen.

Dus verder gezocht en nog 2 apparaten gevonden die dit nooit eerder vertoonden, nl de Tracsat positioner van de cassegrain en een transistor radio in de badkamer.

De transistor van de stroom af en geen brom meer in de badkamer maar nog wel in de kamer, dus het ding maar weer aan het lichtnet geknoopt en hij bromt weer vrolijk verder. De koelkast had inmiddels besloten niet meer te brommen en gewoon fatsoenlijk z'n werk te doen en nu nog steeds.

Ik kan natuurlijk de positioner van het lichtnet halen en de radio in de badkamer ook maar dat is vervelend en het blijft idioot. Heb de positioner maar op een matje gezet en nu stoort hij wat minder.

 

Heeft een geniaal persoon met inzicht hier een verklaring voor, want het is me een raadsel.

 

PS. De degelijke mep die vaak veel oplost werkte nu helaas niet. bij alle 3. Er lijkt een rare geest op het net te zitten met een voorkeur voor bepaalde apparaten.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Wanneer meerdere apparaten tegelijk beginnen te brommen lijkt mij, dat er iets niet in orde is met je lichtnet.

Of er is ergens een sluiting of onderbreking in een grondkabel, een transformator of de nul zweeft.

 

Wanneer je weet wat je veilig kunt doen, kan je met een universeel meter eens meen wat de spanning is tussen fase, nul en aard op de verschillende groepen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Maar toch niet tegelijk?

 

1 uur terug, minplus zei:

de koelkast in de gang voor het eerst ook op die frequentie te brommen, nooit eerder gedaan.

 

1 uur terug, minplus zei:

nog 2 apparaten gevonden die dit nooit eerder vertoonden, nl de Tracsat positioner van de cassegrain en een transistor radio in de badkamer.

 

Dat moet een externe oorzaak (gehad) hebben.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dan is het duidelijk, ergens in je aanvoer is de nul gaan zweven.

Dat kan bij jou thuis, wanneer je een 3-fasen aansluiting hebt, het kan ook ergens in de straat fout gegaan zijn tussen de wijk transformator en jouw huis.

 

Meest voor de hand liggende reden is dan een zwevende nul aansluiting.

 

Wanneer je een aardelektrode hebt voor je aarding kan je ook de spanning meten tussen de nul en aarde.

Bij een zwevende aarde varieert in een 3-fasen netwerk de spanning tussen fase en nul afhankelijk van de belasting.

Er kan dan tot 400 Volt op het stopcontact komen te staan, terwijl op andere fasen de spanning zakt naar 50 Volt of minder.

Lampen zullen dan spontaan doorbranden, terwijl een te lage spanning op andere apparaten inderdaad tot brommen kan leiden.

 

Bij een zwevende nul, de nul aansluiting is dan ergens in het net onderbroken, krijg je dit soort verschijnselen.

Indien het in het aarvoernet tussen transformator en je woning gebeurt zouden je buren er ook last van moeten hebben.

 

Zolang de fout aanwezig is, zal de spanning op je stopcontact of veel te laag of veel te hoog kunnen oplopen.

Ik zou de apparatuur waar je aan gehecht bent los koppelen van het lichtnet.

Ligt de fout bij jou thuis dient een goede elektro installateur je installatie te onderzoeken.

 

Ligt de fout voor je meter dien je het energie bedrijf te waarschuwen.

 

Hebben je buren ook last, dan meteen bellen.

  • Like 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik vrees, dat ergens een nul aansluiting in een hoofdkabel het begeven heeft.

Hoge temperaturen, volop zonnepanelen met omvormers, een scheefhangend 3-fasen net en plotseling moeten er hoge stromen door de nul geleider gevoerd worden.

 

Bij een symmetrisch belast 3-fasen net zou de stroom in de nul geleider nihil moeten zijn, maar door fase aansnijding worden de stromen in de nul geleider steeds hoger.

Ik heb in extreme gevallen een hogere nul stroom gemeten als in de fase aansluiting, iets wat voor rekening komt van fase aansnijding.

Oudere hoofdschakelaars zijn daar niet voor ontworpen.

 

Een nul, die niet stevig geklemd is in de kabelschoen gaat steeds warmer worden, het materiaal gloeit uit, de overgangsweerstand wordt steeds hoger, en dan hangt die plotseling los.

 

Wat @minplusbericht is typisch voor een onderbroken nulleider, iets wat al je elektrische apparaten kan verwoesten.

 

Ik heb een thermische camera om aansluitingen in een oogopslag te kunnen controleren.

Iets wat je ieder jaar zou moeten doen, die controle.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Multimeter in het stopcontact en meten.

fase meten tov. de nul en fase meten tov. de aarde. (evt. ook de nul meten tov. de aarde.

Meet je afwijkende waardes dan de spanning eraf en meten in je meterkast voor je eindschakelaars/aardleks, wijkt het daar ook af dan je energieleverancier bellen.

Maar als ik zo lees van lampen die stuk gaan dan zou ik ook denken aan een zwevende nul waardoor er 400V op je installatie kan komen te staan.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De enige vraag is nu, zit het voor of na de meter.

Maar het is raadzaam de hoofdschakelaar uit te schakelen zolang de oorzaak niet duidelijk is en de fout niet hersteld is.

 

Wanneer buren er ook last van hebben is het duidelijk waar de oorzaak gezocht moet worden.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, dat was dus even een toestand. Nadat ik het vorige bericht geplaatst had omdat veel het niet meer deed in de auto gestapt en naar de stroomkast een kilometer verderop gereden om te kijken of weer een boer de kast omver gereden had zoals 2x eerder gebeurd is met ietwat andere effecten want er moest iets volkomen fout zitten in de aanvoer.

Toen ik daar aankwam stond de kast gewoon overeind maar er kwam een wagen van Enexis aanrijden die daar stopte. Uitgestapt en de bestuurder de ellende gemeld en er kwam ook iemand anders bij die ze blijkbaar voor de buren aan die kant gewaarschuwd had.

Naar huis gereden en de hoofdschakelaars omgezet en gezellig bij het licht van een oplaadbare zaklamp met wat kinderen gecommuniceerd.

Kort geleden de schakelaars weer omgezet en bijna alles doet het weer en geen gebrom meer van positioner en jaren 80 radiootje van m'n dochter in de badkamer. Heerlijk dingetje trouwens, voor haar helemaal het einde en in haar favoriete kleuren eind jaren 80.

Al met al hebben 3 lampen het begeven waarbij nog 1 ding vreemd is bij een 4e maar dat zal een led-verschijnsel zijn.

Toen nog maar enkele lampen werkten heb ik een werkende in de bijkeuken eruit gedraaid en een van de niet meer functionerende ledlampen uit de kamer erin gedraaid. Die deed het dus niet.

Na het terugzetten van de hoofdschakelaars deze weer even in z'n originele fitting gedraaid van je weet maar nooit en zie daar hij deed het weer gewoon.

 

Denk dat de verzekering inschakelen voor die 3 lampen zinloos is, ook al zal menig apparaat een klap hebben gekregen.

M'n 10 jaar oude iMac trok er zich iig geen flikker van aan.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...