Ga naar inhoud


Schoorsteenvegers kampen met extreme drukte doordat mensen van plan zijn meer hout te gaan stoken.


ceesv

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Ook energie transitie?

 

Door hoge kosten voor gas en elektriciteit kampen schoorsteenvegers deze zomer met extreme drukte voor rookkanaal inspecties.

De vraag naar houtkachels is met 30% toegenomen in vergelijking met vorig jaar.

 

Het kabinet kan op dit moment de leveringszekerheid van gas niet garanderen, zeggen experts tegen Nieuwsuur. Dat komt omdat het kabinet de gaslevering volledig aan de commerciële markt overlaat.

Ook de prijs van het gas speelt een rol bij de keuze voor een houtkachel.

 

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Meer hout en kolen verbruik is inderdaad geen energie transitie.

Maar wel een logisch gevolg van dreigende schaarste. Speelt echt niet alleen in NL. Zie het hier ook hard toenemen. Pallet branders zijn een gewild item, met forse stijging van verkoop aantallen. Haardhout inslaan eveneens. Nu al op veel plaatsen / dorpen extra m3 te bestellen.

Opslag thuis in gesloten berging, want dit wordt het nieuwe goud. 

 

Rebox 8220HD; Rebox 4000HD; 2x CI -module (wit); Astra 1 (78), Astra 3 (88), Astra 2 (200)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik stook al een aantal jaren met Pellets, hier is fijnstof geen onderwerp van gesprek.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Tonskidutch zei:

Een zorgelijke ontwikkeling voor onze luchtkwaliteit in huis en buiten het huis.

De gasprijs is ook een zorgelijke ontwikkeling voor het mezelf nog te kunnen bedruipen.

 

Nederland heeft de op een na hoogste gasprijs van de hele "unie". Mijn energierekening is verdrievoudigd, boodschappen +20%, brandstof is 25% duurder. Al met al ben ik bijna net zoveel kwijt aan energie als aan mijn hypotheek. Waanzin.

 

Ook hier gaat de houtkachel veel gebruikt worden deze winter. Heb nog een paar bomen op het perceel die ik ga rooien, dus kunnen dan mooi volgend jaar de biomassacentrale in. Of den Haag moet ingrijpen, maar goed daar heb ik niet zoveel vertrouwen in, die zitten er niet voor ons maar enkel voor zichzelf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een heel zorgelijke ontwikkeling.

Screenshot_1.png.d6df65173f49da66e3b843d816330720.png

 

je kan er alles lezen over het schoon lucht akkoord bij veel gemeenten en

of je een omgevingsvergunning nodig hebt voor het installeren van haard en de brandstofopslag

https://iplo.nl/thema/lucht/houtstook-stookwijzer-stookalert/

alles wat je moet weten

aangepast door Tonskidutch
en / of barbecue

keep the streets empty for me

Fever Ray

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

https://www.demorgen.be/nieuws/warmtepompen-maar-ook-kachels-in-opmars~b0a44af7/

 

Quote

Alles bij elkaar is een open haard zo’n 250 keer schadelijker dan een moderne gasketel, een recentere hout- of pelletkachel vijf tot twaalf keer.

 

brandhout lijkt dus ook meteen duurder te worden

keep the streets empty for me

Fever Ray

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De logica ontbreekt al een tijdje sinds de energietransitie is bedacht door de politiek.

Toen er nog gas was, moesten die elektriciteit centrales gesloten worden en werden er in Noord Europa hele bossen gekapt voor de biomassa centrale in Diemen.

 

Maar hout stoken in je eigen kachel, dat is wel schadelijk?

Wanneer we een strenge winter krijgen, zouden de mensen met een houtkachel er wel eens warm bij kunnen zitten, in tegenstelling tot die groep die vertrouwt op de "betrouwbare" overheid.

 

Het wordt de hoogste tijd voor een paar extra kerncentrales.

 

  • Bedankt 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, ceesv zei:

en werden er in Noord Europa hele bossen gekapt voor de biomassa centrale in Diemen.

 

Maar hout stoken in je eigen kachel, dat is wel schadelijk?

 

je weet hoe zo'n Biomassa centrale functioneert voor het stad warmtenet ?

met een ongelooflijk aantal filters en katalysatoren en rookgas scheiding in verschillende fracties en koeling

dat jou palletkacheltje echt niet daarmee vergelijkbaar is is evident.

keep the streets empty for me

Fever Ray

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op mediathek is Markus Lanz 16-08-2022 te zien en daarin wordt klare taal gesproken over de Atoomenergie die jullie zo propageren.

 

linkje https://rodlzdf-a.akamaihd.net/none/zdf/22/08/220816_2245_sendung_mla/1/220816_2245_sendung_mla_2360k_p35v15.mp4

korte samenvatting van 1:01:00 en verder

Müller de man van het Energie netwerk argentuur Duitsland legt uit waarom  in mei en juni zoveel gas is verbruikt in Duitsland om stroom op te wekken.

Omdat meer dan de helft van alle kernenergiecentrales in Frankrijk plat liggen / uitgeschakeld zijn en hun stroomnet dus uit het buitenland stroom moeten inkopen voor schrikbarende prijzen. En dat gaan de Fransen ook nog merken op hun jaarlijkse energierekening.

 

 

 

keep the streets empty for me

Fever Ray

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De energie rekening in Frankrijk?

De prijzen voor een kWh zijn dit jaar met 4% verhoogd.

 

In februari 2022 werd een historische stijging van de elektriciteitsprijs met +44,5% verwacht. Om het effect ervan te beperken, heeft de regering van Jean Castex een "tariefschild" ingevoerd bestaande uit lagere belastingen, waardoor de verhoging van februari 2022 beperkt blijft tot +4%.

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat mensen overgaan naar houtkachels is begrijpelijk.

(heeft de regering grotendeels voor gezorgd)

Maar qua uitstoot gaan we dan wel 10 jaar terug in de tijd.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Screenshot_14.thumb.png.8442dba3414318f5d442cd8922f22b73.png

 

Quote

De noodzaak om de verwarming hoger te zetten komt ongewoon vroeg dit jaar. Maar gas en olie zijn duur geworden, dus veel Duitsers hamsteren obsessief hout. Kachelbouwers zitten maandenlang volgeboekt en houtblokken zijn schaars - mensen kopen alles wat ze te pakken kunnen krijgen. Wat er vervolgens in rook opgaat in de elf miljoen houtkachels in het land baart milieuonderzoekers en artsen, maar ook klimaatdeskundigen, grote zorgen. Het land gaat de smerigste winter in decennia tegemoet.

bron FAZ Andreas Frey

 

Hamsteren is ook in Nederland reeds begonnen, dus slechte en smerige lucht is ook hier te verwachten.

 

keep the streets empty for me

Fever Ray

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...