Ga naar inhoud


Radio Monique 1332 kHz, nieuwe antenne.


jellesbode

Aanbevolen berichten

11 uren geleden, Noordzee zei:

 

Ja, dat zat er inderdaad aan te komen. Nog tot het eind van het jaar en dan is het voorbij op de 918 AM. Wordt internet-only....

 

We zouden graag met een beetje vermogen op een landelijke frequentie blazen. Maar met strikt 100W PEP op de plug van de zender gemeten, in een landschap vol andere middengolfzenders op de frequentie 918 kHz en de storing van zonnepanelen, is er weinig aardigheid aan. We hebben vastgesteld dat naast DX-ers, we bijna geen luisteraars op de middengolf hebben

 

 

 

Mag allemaal waar zijn, maar wat ze er niet bij vertellen is dat ze er zelf ook een puinhoop van hebben gemaakt. 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 10-8-2023 om 18:28, ceesv zei:

Juist bij middengolf is de opstelplaats van de antenne belangrijk.

Hoe natter de bodem des te beter de voortplanting van het signaal,

En geen hoge gebouwen, bomen rond het maaiveld. De antenne moet vrij rondom kunnen “kijken” en inderdaad een natte bodem bij voorkeur aan de kust. En niet op zandgrond zoals de Veluwe. 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat had Radio Veronica in 1960 goed bekeken.

Ze gaven 10 kW op op 192, maar las later dat dat niet het daadwerkelijk vermogen was, hoewel de landelijke dekking wel vergelijkbaar was.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Caroline is geen project van een enkeling maar een gesponsorde zender door duizenden.

Daar zijn in de VS ook bosjes van. Die hebben continue inkomstenbronnen.

Appels en peren!  Totaal onvergelijkbaar.

DAB+ dekking is voor Caroline alleen (lokaal) haalbaar als er geldschieters en supporters zijn die ze aanbieden en in stand houden.

Dast gebeurt nu al.

Plus ondersteuning door Manx radio op 1368 kHz, zoals ook dit weekend weer. (Caroline North).

 

Caroline is een groot project, geen hobbyprojectje van iemand met een mastje in een achtertuin.  

De zender wordt volgend jaar 60.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Eduard07 zei:

Caroline is geen project van een enkeling maar een gesponsorde zender door duizenden.

Daar zijn in de VS ook bosjes van. Die hebben continue inkomstenbronnen.

Appels en peren!  Totaal onvergelijkbaar.

DAB+ dekking is voor Caroline alleen (lokaal) haalbaar als er geldschieters en supporters zijn die ze aanbieden en in stand houden.

Dast gebeurt nu al.

Plus ondersteuning door Manx radio op 1368 kHz, zoals ook dit weekend weer. (Caroline North).

 

Caroline is een groot project, geen hobbyprojectje van iemand met een mastje in een achtertuin.  

De zender wordt volgend jaar 60.

Je vergeet ff een paar dingen:

-het aantal mensen met een am radio neemt alleen maar af

-zo ook het aantal luisteraars wat nog verbonden was aan het AM tijdperk( toen er nog niks anders was) door sterfgevallen etc . De zg “ouwe hap”

-gemiddelde luisteraar op AM is een dx’er die een station een paar minuten aan heeft staan  en dan z’n ontvangst rapportje heeft en weer wegdraaid ( kan het adverteerders kacheltje niet van roken)

-als je echt vooruit wil rol je uit op DAB en geef je geld uit aan adverteren om de nieuwe generatie te bereiken ( luisteren via smartphone etc)

- doek je ook die geldverslindende boot op want de nieuwe generatie heeft niks met zendscheepjes ( ligt er puur uit nostalgie )

 

maar ik zal het wel verkeerd zien

de tijd zal het leren 

aangepast door jptd
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nogmaals: Caroline  is niet te vergelijken met een hobbyzendertje in de achtertuin van een enkeling.

 

Veel sponsorzenders in de VS zijn oldies zenders met ook veel 60+  veel presentatoren.

 

Als je Caroline een beetje op de voet volgt - wat je kennelijk niet doet - had je kunnen weten dat die - zeer actieve-organisatie  niet alleen bezig is met de AM zender of het schip de Ross Revenge (waar trouwens ook dit weekend de uitzendingen weer live plaatsvinden).

 

Verder vergeet ik helemaal niks.

 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Eduard07 zei:

Nogmaals: Caroline  is niet te vergelijken met een hobbyzendertje in de achtertuin van een enkeling.

 

Veel sponsorzenders in de VS zijn oldies zenders met ook veel 60+  veel presentatoren.

 

Als je Caroline een beetje op de voet volgt - wat je kennelijk niet doet - had je kunnen weten dat die - zeer actieve-organisatie  niet alleen bezig is met de AM zender of het schip de Ross Revenge (waar trouwens ook dit weekend de uitzendingen weer live plaatsvinden).

 

Verder vergeet ik helemaal niks.

 

Nee ik volg ze niet zo

Jij bent de enigste die er verstand van heeft.

Wat klets je nou allemaal dat ik het over een hobby zendertje heb ??

Dat verzin jij telkens. 
Ik zeg alleen dat er geen toekomst zit in AM projectjes .

En dat jij dat allemaal anders ziet das dan heel fijn voor je.

Keep on dreaming ……

Link naar reactie
Delen op andere sites

54 minuten geleden, jptd zei:

Wat klets je nou allemaal dat ik het over een hobby zendertje heb ??

Dat verzin jij telkens. 
Ik zeg alleen dat er geen toekomst zit in AM projectjes .

Deze draad gaat over Monique 918, en dat is/was een hobbyzendertje met een mast in iemands tuin en met een heel laag vermogen.

Ik verzin dus helemaal niks.

 

Heel wat anders dan Caroline 648 met 4 kW en een professionele organisatie die al een beetje op dab+ en op 1368 kHz met 25 kW zit en gestaag nog steeds verder groeit.  

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, jptd zei:

Gaat met caroline ook gebeuren.

Ik geloof nooit dat ze dat AM project overeind kunnen houden.

DAB uitrol is veel zinvoller. 

 

Jij reageerde op bovenstaande post beste Eduard07 

Die ging over Caroline en niet over Monique.

Lees maar even terug svp

 

In je dol enthousiamse over die 648 en 1368 ga je weer aan 1 ding voorbij.

En dat zijn de luistercijfers.

Ze zijn niet eens meetbaar.

Geeft niks want ook ik ben een fan van “alternative” radio.

Prachtig dat het overeind wordt gehouden door vrijwilligers en sponsors.

Zo is het Caroline altijd al vergaan. 
Kommer en kwel en altijd rode cijfers.
In de actieve tijd op zee moest het draaiende gehouden worden door de grote zender te verhuren aan de nederlanders zodat ze zelf verder konden met het kleine zendertje om toch maar die muzikale boodschap uit te blijven dragen. 
Anders was het allang exit geweest natuurlijk.

Prachtige gedachte dat Loving Awarness maar ofdat je daar  weer 60 jr mee vooruit kunt is zeer de vraag. 
Ook zij zullen met de moderne tijd mee moeten gaan.

Lukt al aardig moet ik zeggen.

Paar pijnpuntjes wegnemen nog  en voila ! 

 

 

 

 

.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, jptd zei:

En dat zijn de luistercijfers.

Ze zijn niet eens meetbaar.

(.....)

 

Prachtige gedachte dat Loving Awarness maar ofdat je daar  weer 60 jr mee vooruit kunt is zeer de vraag. 
Ook zij zullen met de moderne tijd mee moeten gaan.

Wat wel meetbaar is, is het resultaat van hun fundraising campagnes, en die blijken nog steeds zeer succesvol.

Daarmee kun je gelijk zien hoeveel Caroline wordt beluisterd en waar het geld precies vandaan komt.

In de VS wemelt het van dit soort radiostations met weinig reclame en hoofdzakelijk sponsoring.

Op de FM. Vaak met toevoeging "L(ow)P(ower)". 

En Caroline zit in toenemende mate op dab(+) in het VK, en wordt met name gewaardeerd doordat ze geen onderdeel zijn van de geoliede eenheidsworst van Bauer en dus geen standaardblik-zender zijn. 

  

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Los van de inhoud van de twee stations zou het mooi zijn als beide zenders een sterke AM-zender in de lucht mogen houden.  

Het zendvermogen van Radio Caroline zou ik graag omhoog zien gaan van 4 kW naar bv 16 kW. 

Maar ik kan de zender in ieder gaan nu ontvangen in Noord-Oost Nederland.

 

Het zendvermogen van Radio Monique is belachelijk laag. Zodanig dat ik het station hier helemaal niet kan ontvangen op de AM.

 

Ik pleit ervoor om de zendvermogens van de AM-zenders een stuk hoger te laten worden. Op de huidige manier heeft het allemaal niet zoveel zin.    

 

  • Like 1

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Noordzee zei:

Het zendvermogen van Radio Monique is belachelijk laag. Zodanig dat ik het station hier helemaal niet kan ontvangen op de AM.

 

Ik pleit ervoor om de zendvermogens van de AM-zenders een stuk hoger te laten worden. Op de huidige manier heeft het allemaal niet zoveel zin.    

 

De essentie van LPAM is nou eenmaal hobbyisme. Daar waren en zijn allerlei argumenten voor.

LPAM is in NL juist toegestaan op aandrang van hobbyisten.   

Hogere vermogens zijn voor de meeste hobbyisten ook onbetaalbaar.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Persbericht 21-12-2024

Radio Monique Internationaal blijft op de Middengolf.

De afgelopen weken waren een beetje spannend. 
De kosten om Radio Monique in de lucht te houden gaan het komend jaar weer stijgen. 
Daarnaast moeten we de komende weken weer de mast in om wat onwillige antennedraden te vervangen. 
Inderdaad de zoute lucht in Velsen tast de draden iets sneller aan dan gewenst. Eigenlijk wisten we dat ook wel. 
Om kosten te besparen besloten we dan maar de AM uit te zetten.

Dat hebben we geweten. 
Een storm van protest van onze huidige AM-luisteraars, geloof het of niet, maar we kregen ze binnen.
Diep in ons hart wisten wij ook wel dat een (oud) zeezender toch gewoon op AM thuishoort.

Nog meer goed nieuws? 
De AM blijft dus aan staan, maar we hebben bij het Agentschap Telecom een nieuwe frequentie aangevraagd waardoor Radio Monique Internationaal nog beter op AM te beluisteren is. 
Naast het bovenstaande hebben we in de afgelopen dagen vruchtbare gesprekken gehad met een collega-station.
Daar is uit voortgekomen dat de twee stations worden samengesmolten, dat betekent dat Radio Monique Internationaal ook in een ander gedeelte van Nederland te beluisteren is.
Natuurlijk moeten er eerst nog wat puntjes op de i worden gezet, maar houden jullie op de hoogte van de ontwikkelingen.


Helaas zijn we de afgelopen periode door de onzekerheid van de afgelopen weken wel wat medewerkers kwijtgeraakt. 

Namens Radio Monique internationaal willen we deze mensen hartelijk bedanken voor hun enorme inzet de afgelopen periode en 
wensen hun veel succes met eventuele nieuwe uitdagingen.
 

VU+ DUO Triax 90cm, Sab Unix triple

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...