Ga naar inhoud


resolutie


ikkuniet
Ga naar oplossing Opgelost door Old Satterhand,

Aanbevolen berichten

Mannen 

IK heb deze tv  LG OLED55G1RLA dit is een 4k tv

Ik heb ook aangeschaft de VU ZERO 4k draaid momenteel pli8,3 met C+ kaart op os cam en voor het andere gebeuren op cc cam, met diseq motor.

DE max resolutie die deze tv aankan is  3840x2160

De decoder kan ik instellen op 1080 p 2160p en 2160p30

Op 1080p prima beeld op 2160p helemaal niks en op 2160p30 een heel klein beeldje in de bovenhoek, terwijl ik begrepen heb dat je de decoder moet instellen op de resolutie die de tv aankan dus 2160, maar dat werkt niet, en de decoder gaat uit, schakel ik alles weer in gewoon beeld op 1080p wat klopt er niet , iemand enig idee

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Tja, wat kan dat zijn?

Hoe heb je de ontvanger op de tv aangesloten, rechtstreeks met een HDMI kabel of zit er nog een audio receiver tussen?

Kan je eventueel even een andere HDMI kabel proberen, soms veroorzaken die vreemde effecten.

 

Dat je op 2160p30 een klein beeldje ziet lijkt erop te duiden dat er in je Zero 4K iets mis gaat met de upscaling.

Kan je in dat geval eens testen of met een ander image het wel werkt, bijvoorbeeld VTi?

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het niet gewoon beter om de TV aan te passen op de resolutie van het signaal wat er vanuit de ontvanger wordt ontvangen? 

Dan hoeft er ook niets opgeschaald te worden. 

 

 

  • Like 1

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ergensin de keten wordt er opgescaled, de native schermresolutie is 2160.

De vraag is welke scaler dat het beste doet, die in de ontvanger of die in de TV?

 

Is er ook nog de vraag hoe UHD programma's worden weergegeven, bijvoorbeeld UHD1 van Astra op Astra 19.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Oplossing

Geadviseerde instellingen bij problemen zoals ervaren door @ikkuniet zie het screenshot.

De frequentie van de signalen door de HDMI kabel zijn in de default onnodig hoog.

Alle TV signalen gebruiken maximaal 4:2:0 chroma subsampling bij 10 bits kleurdiepte.

De stress op de HDMI kabel wordt hiermee verminderd van 594 naar 371 MHz (TMDS clock).

 

Controleer ook of je TV instellingen heeft voor het 4K Signaal formaat, verhoogd of verbeterd.

Sommige TV's hebben hier zelfs speciale ingangen voor.

Ook AVRs moet je vaak instellen op een verhoogd 4K-signaal formaat.

 

 

1904999808_instellingenvoor4KUHD.jpg.983039d6edde6ea83dc9ebbc05252e40.jpg

 

 

aangepast door Old Satterhand
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
1 uur geleden, Old Satterhand zei:

De frequentie van de signalen door de HDMI kabel zijn in de default onnodig hoog.

Betekent dat, dat de (lage?) specificatie van de HDMI kabel in dit geval de oorzaak was?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, ceesv zei:

Betekent dat, dat de (lage?) specificatie van de HDMI kabel in dit geval de oorzaak was?

 

Hoeft niet, het kan ook zijn dat de TV dat niet ondersteunt.

Ik heb hier b.v. een 10K€ 4K projector die max 445 MHz aan kan, in 50 fps is dat max 4:2:0 12 bit.

Is dus ook geen echt probleem.

Sony verklaart die keuze door aan te nemen dat bij gebruik van een projector, langere kabels in gebruik zijn.

De klant zou hierdoor al gauw onnodig in de problemen komen bij de maximale 4:4:2 12 bit resolutie, zoals b.v. de VU+ 4K dozen uitsturen.

 

De Enigma 2 ontvangers zijn echte hobbydozen, die luisteren niet naar de EDID van de aangesloten "sink".

Als ze dat wel zouden doen, dan zouden er heel wat minder 4K 50fps problemen zijn, zoals in dit topic.

Het zou enorm helpen als ze, net zoals de Next (mini), standaard op 4:2:0 10 bit zouden starten.

 

 

2 uren geleden, ikkuniet zei:

Ouwe indiaan bedankt dit was het probleem , heb gewoon beeld op 2160p, dus probleem opgelost toppy, bedankt ook de rest natuurllijk

 

 

Jij ook bedankt voor de terugmelding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Helder, verschillende fabrikanten/modellen zullen dus gelimiteerd zijn in de bandbreedte.

 

Ik had soortgelijke problemen met mijn Duo 4k SC/BT, daar hielp een betere HDMI kabel.

Alles draait bij mij stabiel met 4k50 YCbCr 4:2:2 met 12 bits pixeldiepte.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik wilde dit toch even kwijt

Welke tv en box ik heb staat beschreven en de problemen die ik had om een hogere aansturing qua resolutie naar me tv te krijgen wat uiteindellijk gelukt is.

Ik heb op de tv aangesloten de dali catch one en de combinatie tv -soundbar via,bij deze via een high speed kabel  ,tv hdmi 3 eARC goed spelend te krijgen was een krime steeds de dali verdween in het tv menu, dus geen geluid, op een gegeven moment heb ik de boel maar via een optich kabeltje verbonden , het probleem wat hierbij onstond was dat, als je schakelde van de VU naar een stream filmpje van de tv het geluid zo hard stond en alleen via de AB van de dali het geluid naar beneden ging, was dus ook niet top ,maar het werkte.

Na een maand of acht heb ik maar is een 8k ultra hig speed hdmi kabel gekocht, en de high speed kabel van de soundbar maar gebruikt  voor  de VU en de 8 k kabel voor de soundbar en alles werkt perfect de tv heeft zichzelf ingesteld op 2160P en de soundbar doet het geweldig.

Heel verhaal ,maar moraal van dit verhaal . koop goede kabels ,deze maken wel degellijk uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, ikkuniet zei:

en de high speed kabel van de soundbar maar gebruikt  voor  de VU

 

Waarmee je dus het probleem hebt verschoven naar de VU.  Heb je de originele, bij de 4K VU geleverde kabel nog?

Die is beter dan die "high speed kabel" die je nu gebruikt.

 

Ja kabels zijn belangrijk. Maar de High Speed kabels uit het verleden zijn niet geschikt voor de 4K 50fps 4:2:2 12 bit signalen van nu.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...