Ga naar inhoud


Buffervat voor wasmachine plaatsen zinvol ???


mati

Aanbevolen berichten

Ik heb het volgende idee op Internet gelezen en vraag mij af of dit voor mij zinvol is.

 

Plaats een 60 liter ongeïsoleerd buffervat voor de koud water ingang van de wasmachine.

Het water in het buffervat zal de omgevingstemperatuur aannemen.

 

Tijdens het stookseizoen verwarmd door de CV ketel en/of warmtepomp

Buiten het stookseizoen gratis verwarmd.

 

De temperatuur kan in de zomer oplopen tot 25 graden of meer, dus kans op legionella in het buffervat.

Maar is dit bij een wasmachine gevaarlijk, want er vindt geen verneveling plaats.

 

De kosten zijn circa €225,--

Verdien je dit terug bij 2 of 3 wasbeurten per week ??

 

Wie het weet mag het zeggen !!!

 

Gr

Marcel

buffervat.jpg.56d8bfa2a5d7ced36655ab25cddb8b2b.jpg

 

 

 

Pli op DM800, VU+ DUO  en DM8000 met 4xDVB-S2, Wave Frontier T90

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator
1 uur terug, mati zei:

Plaats een 60 liter ongeïsoleerd buffervat voor de koud water ingang van de wasmachine.

Het water in het buffervat zal de omgevingstemperatuur aannemen.

 

Tijdens het stookseizoen verwarmd door de CV ketel en/of warmtepomp

Ik zie even de besparing niet.

 

Ook in de zomer, bij een wasprogramma op 30 graden zal de besparing voor het opwarmen van die 10 liter water minimaal zijn.

Je kan het geld beter besteden aan isolatie van koude plaatsen in je huis.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, mati zei:

Ik heb het volgende idee op Internet gelezen en vraag mij af of dit voor mij zinvol is.

 

Plaats een 60 liter ongeïsoleerd buffervat voor de koud water ingang van de wasmachine.

Het water in het buffervat zal de omgevingstemperatuur aannemen.

 

Tijdens het stookseizoen verwarmd door de CV ketel en/of warmtepomp

Buiten het stookseizoen gratis verwarmd.

 

De temperatuur kan in de zomer oplopen tot 25 graden of meer, dus kans op legionella in het buffervat.

Maar is dit bij een wasmachine gevaarlijk, want er vindt geen verneveling plaats.

 

De kosten zijn circa €225,--

Verdien je dit terug bij 2 of 3 wasbeurten per week ??

 

Wie het weet mag het zeggen !!!

 

Gr

Marcel

buffervat.jpg.56d8bfa2a5d7ced36655ab25cddb8b2b.jpg

 

 

 

Het beetje geld, wat je denkt te besparen in de zomer, ben je in de winter het dubbele of meer kwijt. Daarbij heb je kans op legionella bacteriën, welles waar, dat het "besmette" water via de wasmachine en richting riolering gaat, maar dat lijkt me niet wenselijk.

 

Ik sluit me aan bij het advies van Cees

Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Link naar reactie
Delen op andere sites

In de winter is het zinloos. Immers zal de omgeving het vat gaan verwarmen van zeg 10 naar 20 graden. Die warmte zal de radiator in die ruimte moeten opbrengen.

Daarnaast moet je dan nog steeds elektrisch door de wm naverwarmen.

Nog even los de condens problemen van het koude water.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Tja, moderne wasmachines doen wat koud water bij het waswater alvorens het hete waswater af te pompen.

In de zomer geeft het je geen voordeel.

In de winter iets, maar je moet heel wat jaren wassen voordat je het vat hebt terug verdiend.

 

Verder dien je het koude spoelwater om je vat om te leiden, anders spoel je dat warme waswater weer weg.

Leuk project om je van de straat te houden, maar het zet geen zoden aan de dijk.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben twee van deze spiraal buizen aangepast voor een afvoer van de op de verdieping liggende badkamer (Bad + Wastafel + Douche) die in de entreehal van een historische vakwerk boerderij als bijverwarming dient. Daarmee kun je restwarmte hergebruiken.

En dat is meetbaar boven aan de eerste spiraal en beneden aan de tweede spiraal.

 

Screenshot_26.thumb.png.5aef9cd27235c5dd7a26132b519a6ee5.png

 

In Koper uitgevoerd is deze bijverwarming heel effectief. Bovendien is het een unieke feature in de entreehal.

(let wel dit kun je alleen verticaal toepassen)

 

Maar het was een leuk hobbyproject als conceptueel denken inzake passief energie besparen en/of hergebruiken.

  • Like 1

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 hours ago, ceesv said:

Tja, moderne wasmachines doen wat koud water bij het waswater alvorens het hete waswater af te pompen.

In de zomer geeft het je geen voordeel.

In de winter iets, maar je moet heel wat jaren wassen voordat je het vat hebt terug verdiend.

Toevoeging van koud water zal een lagere temperatuur geven maar de hoeveelheid is dan groter. Opgeslagen energie dus zelfde.

 

- olievat van 200 liter kost 40 euro, leuk Shell design met toevoeging ;)

 

- Naast de wasmachine kan het vat ook met warm douchewater gevuld worden. Goedkope Eheim pomp is voldoende

 

- slimme afvoerklep uit 3d printer met domotica besturing voor afvoer/voorkomen overstroming

 

Als je niets doet dan gebeurt er ook niets. Huilen kan altijd nog......

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 29-12-2022 om 09:12, Tonskidutch zei:

Wij hebben twee van deze spiraal buizen aangepast voor een afvoer van de op de verdieping liggende badkamer (Bad + Wastafel + Douche) die in de entreehal van een historische vakwerk boerderij als bijverwarming dient. Daarmee kun je restwarmte hergebruiken.

En dat is meetbaar boven aan de eerste spiraal en beneden aan de tweede spiraal.

 

Screenshot_26.thumb.png.5aef9cd27235c5dd7a26132b519a6ee5.png

 

In Koper uitgevoerd is deze bijverwarming heel effectief. Bovendien is het een unieke feature in de entreehal.

(let wel dit kun je alleen verticaal toepassen)

 

Maar het was een leuk hobbyproject als conceptueel denken inzake passief energie besparen en/of hergebruiken.

 

Leuk hobby project, maar, als je in de zomer heet gedoucht zou hebben  warm je je toch al te warme huis nog verder op! 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...