Ga naar inhoud


advies gevraagd voor nieuwe ontvanger


de vrije fries

Aanbevolen berichten

hoi,

 

van de zomer dit jaar wil ik mijn ontvangst installatie in zijn geheel vervangen.

dit betekend naast een een nieuwe tegelvoet ook een nieuwe ontvanger.

 

nu wil ik  de komende maanden uitzoeken welke ontvanger dit moet worden en wat de mogelijkheden zoal zijn.

 

naast multistream en T2-MI ontvangst zou ik ook graag DVB-S2X willen ontvangen

 

@Crazy Sat wat voor ontvanger gebruik je?

 

tevens de vraag wie kan volgende transponder ontvangen en met welke ontvanger?:

 

De Franse satellietoperator Eutelsat test een nieuwe transponder op de Eutelsat Hot Bird 13E (13°E) satelliet . Dit is momenteel de eerste capaciteit in een belangrijke orbitale positie die beschikbaar is in de moderne DVB-S2X-transmissiestandaard en 16APSK-modulatie. 

 

DVB-S2X/16APSK-capaciteit wordt aangeboden met SR 34290  en FEC 32/45 foutcorrectie. De gebruikte waarden moeten zorgen voor een stabiel signaal op een 70-80 cm antenne. Het is ook een mooie gelegenheid om moderne 4K-ontvangers te testen die de gegeven specificaties ondersteunen.

 

Op het moment van schrijven wordt de zender Eutelsat Promo TV uitgezonden . Het materiaal duurt een paar minuten en omvat een presentatie van telecommunicatiediensten van de Franse operator Eutelsat . Zo wordt de 7°O - positie besproken als strategisch voor het Afrikaanse continent.

 

Eutelsat Promo TV wordt ongecodeerd (FTA) geleverd met behulp van MPEG-4/H.264-videocompressie en SD-resolutie. Technische parameters: Eutelsat Hot Bird 13C (13°O) tp. 134 (11.200 GHz, pol. V, SR: 34290, FEC: 32/45; DVB-S2X / 16APSK) ID: Eutelsat Promo TV PID V: 512 (MPEG-4 / SD) PID A: 4112 PID PCR: 512 SID : 1 PID PMT: 256 Codering: geen (FTA)

 

bij voorbaat dank voor jullie tijd.


 

 



 

aangepast door de vrije fries

groeten uit het vrije friesland

deskundigheid door ervaring

Link naar reactie
Delen op andere sites


@HG5812

 

bedankt voor je snelle antwoord,

 

kon bij de gegevens het volgende vinden:

  • Nieuwste DVB-S2X tuner met 4K Ultra High Definition en Multistream-ondersteuning/DiseqC 1.0, 1.2, 1.3 (USALS)/Chipset: ALIM2661 / CPU 2x MIPS74K (4000 DMIPS) 1.0 GHz / Flash: SPI NOR / SD-RAM 2x 256MB DDR3

maar over  T2-MI ontvangst kon ik niks vinden

groeten uit het vrije friesland

deskundigheid door ervaring

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo.

 

Ik reageerde voornamelijk op jouw vraag of die Hotbird transponder ontvangen kon worden.

 

Maar hier de volledige productomschrijving van de ontvanger:

 

Productbeschrijving
De Opticum AX ATOM satellietontvanger maakt de ontvangst van 4K / UHD kanalen mogelijk. Hij beschikt over een DVB-S2 tuner van de nieuwste generatie. Een verbinding met het lokale netwerk of het internet biedt de geïntegreerde LAN-aansluiting (WiFiDe Opticum AX ATOM satellietontvanger maakt de ontvangst van 4K / UHD kanalen mogelijk. Hij beschikt over een DVB-S2 tuner van de nieuwste generatie. Een verbinding met het lokale netwerk of het internet biedt de geïntegreerde LAN-poort (WiFi optioneel). Hierdoor bieden talrijke netwerkapps en IPTV veel mogelijkheden. Eigenschappen: ontvangt 4K UHD – ultrahoge resolutie programmagers VFD displayweergave, 3D-videoondersteuning, 32-bits OSD-kwaliteittren, meertalige menubesturing, opnamefunctie (PVR) en timeshiftfuncties, multistream, T2MI, PLSN ondersteuning, 7-dagen EPG (elektronisch tekst). Ondertiteling en videotextrn- Geïntegreerde kaartlezer (CR)rn- 8 favorietengroepenrn- Media weergave via USB (afbeeldingen, video, muziek)rn- Kanaalmanager (verschuiven, wissen, herbenoemen, vergrendelen) rn- software-update via USBrn- Internetradio rnrnrnrnTechnische gegevens: rn- Bedrijfsspanning: 230 V~ / 12 V, 1,5 A (voeding)rn- Type: DVB-S2X - Aantal tuners: 1rn- PVR: jarn- Displayuitvoering: 9-cijferige LED displays - interfaces HDMI: 1rn- interface LNB: 1rn- interface Mini AV (3,5 mm jack): 1rn- interface LAN RJ45: 1 rn- interface USB 2.0: 2rn- interface Audio: 1 COAXIALrn- Kleur: zwart - Gewicht: 707 grn- Afmetingen (BxDxH): 260x171x45 mm Ontvanger - afstandsbediening, voeding, gebruiksaanwijzing (mogelijk niet beschikbaar in het Nederlands).

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik gebruik een VU+ Duo 4K SE BT ontvanger en een Wavefrontier T-90 schotel.

De multistream transponders op 5W zijn hiermee prima te ontvangen.

 

Op dit moment kan ik deze testtransponder op 13 O  hier niet ontvangen, er is geen signaal, of er op dit moment wordt uitgezonden is de vraag?

 

FEC 32/45 is in deze ontvanger niet beschikbaar bij 16APSK

 

Wanneer ik afstem met 32APSK is FEC 32/45 wel te selecteren.

 

Ik zal de komende dagen een poging doen deze testsignalen te ontvangen.

 

s2x.jpg

  • Like 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dan zal ik de uitrichting van de Hotbird LNB nog eens controleren.

Bedankt voor de melding.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ontvang deze transponder met een van mijn meetinstrumenten, maar het signaal is te zwak om een lock te krijgen op mijn 80 cm.

Dat komt door de gekozen modcod (min CNR voor een lock is 9,8 dB) en de ongunstige positie van de LNB op de multifeedarm.

 

 

1 uur geleden, ceesv zei:

...FEC 32/45 is in deze ontvanger niet beschikbaar bij 16APSK

...Wanneer ik afstem met 32APSK is FEC 32/45 wel te selecteren...

 

Bij de door @de vrije fries gegeven specificaties ontbreekt de waarde van het FEC frame.

Er wordt waarschijnlijk een FEC frame grootte van 16200 ipv de gebruikelijke 64800 toegepast, afgaande op de gebruikte FEC van 32/45 icm 16 APSK

Wellicht kun je die ook selecteren als optie?

 

modcods_DVB-S2X.jpg.8bba1215ae023413af48110cb2752307.jpg

 

De gecalculeerde LinkMargin, waaruit de min CNR werd berekend. Met dank aan https://www.satellite-calculations.com/Satellite/Eb_No.htm

LinkMargin_HB11200V34290.thumb.jpg.cedabaef19053b0538f661272399aeec.jpg

 

aangepast door Old Satterhand
berekening linkmargin toegevoegd
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Bedankt voor het lijstje.

Zo te zien is mijn ontvanger alleen geschikt voor FEC frame 64800 bits.

Ik kan geen instelling vinden die kan schakelen tussen 64800 en 16200

 

Ik veronderstel, dat een software update dit alsnog in de toekomst mogelijk maakt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, de vrije fries zei:

zou ik ook graag DVB-S2X willen ontvangen

 

Wat voor type satelliet opstelling gaat het om? Een multifeed of een draaibare satellite opstelling? Om goed stabiel DVB-S2X en 16APSK-modulatie te kunnen ontvangen heeft men echt een schotel nodig die minimaal 100cm groot is. Dat heb ik gemeten (hd tab 900 plus) en ervaren bij een enkelvoudige satelliet opstelling.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

35 minuten geleden, Ventura zei:

Dat heb ik gemeten (hd tab 900 plus)

 

Leuk weer eens een bijdrage te lezen van jou!

Ik zet je meteen aan het werk. Klopt die calculatie van https://www.satellite-calculations.com/Satellite/Eb_No.htm wel?

Die lijkt me veel te optimistisch.

Gezien jouw ervaring moet dat verschil veel groter zijn. D.w.z. de minimale CNR zal zeker boven de 12 dB komen, met die modcod parameters.

Jij hebt de middelen om dat te checken. Dat hoeft niet op deze transponder, maar ik neem aan dat je een vergelijkbare kunt ontvangen.

Mocht je die hotbird 11200V34290 wel kunnen ontvangen, graag een bevestiging of er inderdaad een kleiner FECFRAME wordt toegepast.

 

aangepast door Old Satterhand
typo
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
7 uren geleden, de vrije fries zei:

DVB-S2X/16APSK-capaciteit wordt aangeboden met SR 34290  en FEC 32/45 foutcorrectie. De gebruikte waarden moeten zorgen voor een stabiel signaal op een 70-80 cm antenne. Het is ook een mooie gelegenheid om moderne 4K-ontvangers te testen die de gegeven specificaties ondersteunen.

Hmn, een en ander is met elkaar in tegenspraak.

 

Volgens het bericht zou een 80 cm schotel een stabiel beeld moeten geven.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, ceesv zei:

Hmn, een en ander is met elkaar in tegenspraak.

Volgens het bericht zou een 80 cm schotel een stabiel beeld moeten geven.

 

Met goed weer zal dat zeker lukken gezien het rapport van @HG5812 hierboven.

Maar ik denk dat je in de praktijk met wat regenreserve rekening moet houden.

Ik denk dat @Ventura dat bedoelt met de suggestie om een 100 cm schotel te gebruiken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...