Ga naar inhoud


advies gevraagd voor nieuwe ontvanger


de vrije fries

Aanbevolen berichten

14 uren geleden, ceesv zei:

Zo te zien is mijn ontvanger alleen geschikt voor FEC frame 64800 bits.

Ik kan geen instelling vinden die kan schakelen tussen 64800 en 16200

 

Ik veronderstel, dat een software update dit alsnog in de toekomst mogelijk maakt.

 

Ik denk dat de keuze voor het FEC frame door de tuner zelf kan worden gedaan, bij het afstemmen.

Maar dat moet dan inderdaad wel in de software zitten.

Dat dat niet door alle consumenten ontvangers wordt ondersteund, is niet zo gek.

Die korte of kleine FEC frame waarde is 'Not Applicable' voor normale broadcast services.

 

Als iemand een DVB-S2X geschikte TBS ontvanger heeft zou die eens moeten kijken of in zijn software te zien is of er een lange of korte FEC frame wordt toegepast.

Eventueel kun je een proefversie installeren van dvbSAM. Onderdeel van dat pakket is SAMbuddy RF.

In het modulation venster is o.a. het FrameType te zien, zoals hier 'Long' bij gewone DVB-S2:

SAMbuddyRF.jpg.dfa17ee4e4e4241878403fad8457b5a5.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


23 uren geleden, de vrije fries zei:

hoi,

 

van de zomer dit jaar wil ik mijn ontvangst installatie in zijn geheel vervangen.

 

ontvangstinstallatie met het oogmerk op een Sat receiver met DVB-S2x en/of PCi tuner kaart voor je pC. (plus wokje natuurlijk)

 

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uren geleden, Ventura zei:

 

Wat voor type satelliet opstelling gaat het om? Een multifeed of een draaibare satellite opstelling? Om goed stabiel DVB-S2X en 16APSK-modulatie te kunnen ontvangen heeft men echt een schotel nodig die minimaal 100cm groot is. Dat heb ik gemeten (hd tab 900 plus) en ervaren bij een enkelvoudige satelliet opstelling.  

het gaat om een draaibaar systeem met een 120 cm schotel

groeten uit het vrije friesland

deskundigheid door ervaring

Link naar reactie
Delen op andere sites

bedankt voor het meedenken

 

is nog even tot de zomer dus  ik kan  nog veel leren en lezen voor de keuze wordt gemaakt.

ik ben helemaal onbekend met het linux gebeuren , zal nog veel vragen moeten stellen in dit forum

 

hoop dat jullie een beetje geduld met mijn waarschijnlijk domme vragen zullen hebben

 

ik kreeg uit duitsland het bericht dat de  GT Media STB er geen probleem mee had evenals een voor 55 euro gekochte GT Media V8 Turbo

148d63716-promo.jpg

groeten uit het vrije friesland

deskundigheid door ervaring

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 7-1-2023 om 18:29, ceesv zei:

Ik gebruik een VU+ Duo 4K SE BT ontvanger en een Wavefrontier T-90 schotel.

De multistream transponders op 5W zijn hiermee prima te ontvangen.

 

Multistream ontvangst was ook al vastgelegd in de DVB-S2 specificaties. Daar maken de multistream transponders op 5W gebruik van.

Weet je zeker dat de tuners in jouw VU+ Duo SE wel DVB-S2X geschikt zijn?

 

In jouw 'handtekening' zie ik dat je in het bezit bent van een Megasat HD5 Combo.

Voor zover ik dat kan zien, is die wel geschikt voor DVB-S2X.

Ik ben wel benieuwd of die de HB 11200V dan wel kan ontvangen.

Mijn Megasat HD7 Combo kan dat niet, maar hoewel het typenr er erg op lijkt, is dit een totaal ander meetinstrument.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De DUO 4K SE die Ceesv heeft wordt alleen met DVB-S2X uitgeleverd, het tuner slot is namelijk een andere dan die waar de oudere DVB-S2 in werkte.

Er waren verschillende versies van deze tuner insteekkaarten voor de Vu+ maar de FCB die Ceesv heeft is zeker een van de laatste met DVB-S2X

 

kijk ook maar eens hier

https://forums.openpli.org/topic/93235-how-to-set-up-vu-ultimo4k-duo4k-to-receive-dvb-s2x-signal-on-hotbird/#entry1509571

hot topic inzake of de FEC norm ondersteund wordt of dat de patch van Vu+ werkzaam is.

 

 

  • Bedankt 1

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, Tonskidutch zei:

De DUO 4K SE die Ceesv heeft wordt alleen met DVB-S2X uitgeleverd,

 

Bedankt voor de info. Ik heb nog de oude tuner, dus geen 2SX.

Ik zie dat in ieder geval OpenPli zoekt naar een oplossing.

Dan zou @ceesv kunnen overstappen.🤣😂 (vloeken in de kerk deed ik vroeger al)

In ieder geval leuke stof om over te discussiëren. bedankt voor de link.

Link naar reactie
Delen op andere sites

31 minuten geleden, Old Satterhand zei:

In ieder geval leuke stof om over te discussiëren. bedankt voor de link.

https://www.opena.tv/english-section/61732-dvb-s2x-hotbird-13e-settings.html

 

en een volgende draad over hetzelfde waar ze er niet uit komen, allemaal wegens een test zender 🤣

 

Overigens bedacht ik me net nog of iemand al eens gekeken heeft naar de satellite.xml en de desbetreffende transponder

aangepast door Tonskidutch
bleu

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Tonskidutch zei:

allemaal wegens een test zender 🤣

 

Inderdaad, waar gaat het allemaal over:

Quote

Anyway S2X, even most promo/demo available are causing problems to receivers. If this technology doesn't become mainstream, don't expect manufactures to really pay attention on this.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 8-1-2023 om 11:54, Old Satterhand zei:

Als iemand een DVB-S2X geschikte TBS ontvanger heeft zou die eens moeten kijken of in zijn software te zien is of er een lange of korte FEC frame wordt toegepast.

 

Is niet meer nodig. screenshot van crazyscan gevonden op het betreffende openatv forum.

Dit bevestigt mijn vermoeden over het gebruik van het Short FECFrame type:

crazyscan_HB11200V.jpg.add02c6992c930414e9ae7e9a65d637e.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is de (voorlopige) conclusie van een openatv developer:

 

Quote

@EnoSat
Yes you already gave the answer short frames are not supported by many consumer chipsets.

 

Dus de hardware zou het probleem kunnen zijn, daar helpt dan niets tegen.

Iemand heeft al uitgevogeld welke chip (versie) daar voor nodig is, maar daar durf ik zelfs met mijn geavanceerde hotair soldeer station niet aan te beginnen.

 

Dus er rest @de vrije fries niets anders dan de testberichten af te wachten om een juiste keuze te maken.

Is zo'n TBS (USB) tuner geen optie i.c.m. CrazyScan of EBS Pro, zoals waar @Crazy Sat mee werkt?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik ben tussen de regenbuien nog bezig geweest met het realiseren van ontvangst op deze transponder, zonder resultaat.

 

Ik heb genoeg signaal, de schotel is groot genoeg en correct uitgericht.

Ook ik heb het vermoeden dat het probleem in de short frames zit.

 

De Megasat HD5 combo zelfs een software update gegeven, maar ook die kan geen chocolade brouwen van deze transponder.

Nabuur transponders geven een meer dan voldoende signaal sterkte, ik zou die transponder moeten kunnen ontvangen.

 

In 16APSK met een FEC van 32/45 is niet voorzien.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...