Ga naar inhoud


Bezitter zonnepanelen raakt voordeel kwijt.


ceesv

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Dinsdag wordt er gestemd over de  afbouw van de salderingsregeling.

Tot nu toe kunnen bezitters van zonnepanelen de opgewekte stroom wegstrepen of ’salderen’ tegen de stroom die ze afnamen.

De afbouw van de salderingsregeling krijgt in de Tweede Kamer vrijwel zeker steun.

 

Met de hoge energieprijzen en de steeds beter betaalbare zonnepanelen, wordt de financiële prikkel niet meer nodig gevonden.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


De titel klingt alsof de burger een groot onrecht wordt aangedaan. Een betere omschrijving zou zijn:

 

"Bezitter zonnepanelen moet steeds meer ongebruikte opgewekte stroom zelf opslaan"

 

Maar iedereen kan natuurlijk eigen afspraken met zijn leverancier maken, als die graag ongebruikte stroom inkoop om weer door te verkopen. Interessante tijden komer dus wel aan.

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met je zonnepanelen zit je energie op te wekken en terug te leveren terwijl er op dat moment niemand op zit te wachten.

Vervolgens mag je de geleverde compleet waardeloze energie 1 op 1 verrekenen met energie die je uit het net trekt op momenten dat iedereen energie nodig is.

Die energie zal dan echter duur opgewekt moeten worden middels andere bronnen. Veel duurder dan wat de leverancier ooit zou kunnen verdienen aan de door jou terug geleverde energie. Maar de huidige afspraak is salderen dus je streept het 1 op 1 per kW tegen elkaar weg.

Echter diegenen zonder panelen moeten hierdoor een nog hoger prijs betalen!

Wat eerlijker is: voor de terug geleverde energie krijg je de op dat moment geldende variabele tarief minus de netkosten om het bij de centrale te krijgen.

Dus niet meer oneerlijk salderen en op naar betalen (net als ieder ander zonder panelen) de op dat moment geldende prijs voor energie die je uit het net trekt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo werkt het hier ook: geldende variabele tarief voor terug geleverde kW (door mijn Solarpanels)

Ik heb wel een vast tarief voor de energie die ik afneem. Gunstiger dan variabel.

Al met al nog steeds een zeer rendabel systeem.

Voor mij blijven zonnepanelen een systeem met een terugverdientijd van circa 7 jaar. Warm aanbevolen, en minder afhankelijk van de grillen en grollen van de energie-markt. Was machine, Vaat wasser, en boilers overdag hun werk laten doen.

aangepast door Pergola

Rebox 8220HD; Rebox 4000HD; 2x CI -module (wit); Astra 1 (78), Astra 3 (88), Astra 2 (200)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bijzonder genoeg zijn PVDA en Groen Links tegen de (versnelde) saldering afbouw tenzij er een goede regeling komt om huurwoningen massaal van panelen te voorzien. Hierdoor geven ze in mijn ogen blijk dat ze de noodzaak niet snappen.

Juist door de saldering zullen de "rijkere" medelanders die al geruime tijd panelen hebben nog langer blijven profiteren ten koste van de "armere" medelanders doordat paneel bezitters massaal energie gebruiken op momenten dat de eigen panelen niets genereren. De extra kosten worden door de saldering volledig gedragen door medelanders zonder panelen. Hmmm.... dat zijn in verhouding dus veel medelanders in de huurwoningen. Juist om die reden zou ik verwachten dat juist deze partijen voor directe afschaffing van de saldering zouden pleiten immers hierdoor zullen de kosten fiks zakken per Kw afgenomen energie voor niet paneel bezitters.

Ik denk zelfs meer dan als je "ooit" panelen op het dak krijgt. Zelfs als er een super goede regeling komt heb je volgend jaar nog geen panelen: er zijn domweg te weinig installateurs om het te realiseren en ik gok dat ook menig verouderd net in oudere wijken het totaal niet trekt.

Maar wie weet spelen ze bewust in op de onwetendheid van veel huurders. Die zullen het vast geweldig vinden dat die beide partijen voor ze opkomen en ze daarom hun stem geven met de volgende verkiezingen omdat ze het "gevoel" hebben dat juist deze partijen opkomen voor hun belangen.

 

Er is maar een oplossing: ga nu al echt proberen minder energie te gebruiken! Wat je niet gebruikt hoef je nooit af te rekenen.

De saldering zal vroeg of laat eindigen en dan krijgt iedereen een terechte rekening voor de hoeveel energie die ze daadwerkelijk verbruiken.

Het gros zal dan pas geneigd zijn om daadwerkelijk energie besparende maatregelen te nemen omdat duur wordt.

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil toch even reageren, de titel van de TS is "Bezitter van zonnepanelen raakt voordeel kwijt".

 

Die "bezitter" valt op te splitsen in 2 groepen te weten Jan en Ria van om de hoek met een aantal paneeltjes op hun dak en een groep die puur uit commerciële redenen hele grote agrarische gebieden omtoveren tot Zonneparken met hier en daar clusters Windmolens en dit alles met subsidie waar ook Jan aan meebetaald middels zijn belasting.

 

Hoe onze daadkrachtige regering er nu over denkt:

https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-energie/i28796/afbouw-salderingsregeling-pvv-en-sgp-moeten-voor-meerderheid-in-eerste-kamer-zorgen

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 1/18/2023 at 9:45 AM, Adeo said:

een groep die puur uit commerciële redenen hele grote agrarische gebieden omtoveren tot Zonneparken met hier en daar clusters Windmolens en dit alles met subsidie waar ook Jan aan meebetaald middels zijn belasting.

Deze zullen dan toch niet onder een regeling voor kleinverbruikers vallen? Of is er weer iets goed mis gegaan?

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...