Ga naar inhoud


DVB-T2 zendersscan voor vrije zenders


Tonskidutch

Aanbevolen berichten

Ik vermoed dat je met een kleine Funke-antenne al ontvangst gaat krijgen mits je de antenne ergens buiten kunt plaatsen. 

Er zijn natuurlijk betere antennes te koop, maar die zijn wat groter.

 

Jammer dat ik hier geen links mag plaatsen, maar met een beetje rondzoeken op internet heb je zo wat gevonden. 

Mocht je het tenminste waard vinden, persoonlijk heb ik niet zoveel met Franstalige zenders.  De Vlaamse zenders zijn helaas gecodeerd. 

 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites


Toen ik Zuid Limburg woonde kwamen de Belgische zenders prima binnen op een binnenantenne.

Tipik zendt overigens de Formule 1 uit.

Luik zend horizontaal uit, dus je zal de antenne een kwartslag moeten draaien.


Maar ze zenden uit in DVB-T, dus met een scan ingesteld op DVB-T2 ontvang je ze niet.
 

Plaats je antenne zo hoog mogelijk en voor een raam in de richting van Luik.

Ga in je ontvanger naar handmatig zoeken en zorg dat systeem op DVB-T staat, zoiets als dit:
image.png.045c7597cb8c620b8d9b5ed10af8e932.png

 

Hopelijk lukt het met de parameters op Auto, de enige parameters die ik kon vinden over de RTBF mux was:
Modulation: 16-QAM
Guardintervall: 1/4
Fehlerkorrektur: 3/4
Datenrate: 14,93 Mbit/s
Zie: https://www.ukwtv.de/cms/belgien-tv.html

 

Vanuit Genk (kompasrichting 311°) zal je op kanaal 44 en 47 (DVB-T2, ook horizontaal) Antenne TV van TV Vlaanderen ontvangen alles gecodeerd, misschien is het infokanaal (alleen overdag) op kanaal 44 FTA?


De Duitse zenders waren overigens wat moeilijker te ontvangen, maar ik weet zeker dat dat met een buitenantenne zou moeten lukken daar.
Aachen/Stolberg op 44 km afstand, kompasrichting 101° zitten de FTA zenders (DVB-T2, verticaal) op:
kanaal 26, 29, 35 en 36 (36 deels FTA en komt vanuit Aachen/Karlshöhe richting 115° en dan heb je nog 40 en 43 gecodeerd).

aangepast door Alex1970
  • Bedankt 1

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Alex1970 zei:

De Duitse zenders waren overigens wat moeilijker te ontvangen, maar ik weet zeker dat dat met een buitenantenne zou moeten lukken daar.

 

Nou de binnen antenne zo hoog als maar ging geplaatst ( met wat crepe tape tegen de ruit ) en verhip ik scan nu ook Duitse zenders uit Aken.

Dan moet het met een buiten antenne nog beter gaan :rolleyes:

er zit muziek in :grin:

  • Like 1

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Tonskidutch zei:

Mooie bijdrage @Alex1970, ga ik zeker proberen.

bedankt voor de tips

 

T of T2 had ik even niet op het netvlies, ik dacht dat is downward compatible (rare aanname)

 

ciao ciao😁

Je tuner kan beide ontvangen, dus is downwards compatible toch?

Als je een DVB-S transponder wil scannen dan lukt dat als je zoekt met als systeem DVB-S2?

 

Ik weet niet wat voor antenne je nu gebruikt, maar vergeet niet dat de RTBF horizontaal uitzendt, dus je antenne en kwartslag draaien en dan rekening houden met het richteffect.

  • Like 1

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

een heel simpele kijk maar

12€

 

Knig_antenne.thumb.jpg.497d3b1a45e8a52fd2701a8fd61ca080.jpg

 

Waarbij het wel uitmaakt of ik de telescoop antennes verticaal of horizontaal uitricht, maar draaien van de houder maakt geen verschil.

 

Ik ben overigens gisteren namiddag nog bij een bewoner in de buurt geweest die zelf drie Yaghi richt antennes op de nok van het dak heeft staan aan een mast en alles FTA uit Aken , Luik en Maastricht ontvangt. Genk doet hij niet ontvangen omdat er niks FTA op zit (zo zei hij dat) . Ik belde gewoon aan en heb uitgelegd waarom ik kom, na de antennes gezien te hebben. Hier is men nog niet zo schichtig of achterdochtig.

 

Overigens had hij ook een mooie DAB+ ontvanger/receiver van Yamaha staan en die had toch mooie ontvangst en stabiel geluid.

 

Welke switch hij ervoor gebruikt moet ik hem nog eens vragen volgende keer als ik hem zie.

 

 

 

  • Like 1

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uren geleden, Tonskidutch zei:

 

Nou de binnen antenne zo hoog als maar ging geplaatst ( met wat crepe tape tegen de ruit ) en verhip ik scan nu ook Duitse zenders uit Aken.

Dan moet het met een buiten antenne nog beter gaan :rolleyes:

er zit muziek in :grin:

Ik weet wel zeker dat het jou met een betere antenne gaat lukken. En helemaal als je de antenne dan buiten plaatst.

 

Maastricht is ver van Amsterdam vandaan, maar voor de ontvangst van DVB-T2 zit je daar prima.   

aangepast door Noordzee

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Tonskidutch zei:

een heel simpele kijk maar

12€

 

Knig_antenne.thumb.jpg.497d3b1a45e8a52fd2701a8fd61ca080.jpg

 

Waarbij het wel uitmaakt of ik de telescoop antennes verticaal of horizontaal uitricht, maar draaien van de houder maakt geen verschil.

 

Het lijkt mij dat deze antenne werkt als een open dipool.

Gezien de lengte van de sprieten nog uit de tijd dat TV (ook) op VHF uitgezonden werd.

Je zou dus winst kunnen hebben door de sprieten gedeeltelijk in te schuiven.

Als ze horizontaal liggen zou er toch in twee richtingen een richteffect in moeten zitten.

 

Maar een antenne specifiek voor UHF zou ook al beter zijn.

 

Advies van iemand uit de buurt is natuurlijk het beste.

 

Ik ben benieuwd wat je ontvangstresultaten zijn, ook met condities of je nog wat signalen van verder weg binnenkrijgt.

aangepast door Alex1970

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 23-4-2023 om 09:48, Tonskidutch zei:

Tot mijn 27e heb ik Frans-waalse radio geluisterd en Frans-waalse TV gekeken. Dus ja ik vind het wel oké.

Ik ga eens kijken naar een buitenantenne.

;)

Ben benieuwd. Welke wordt het? 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ook  😁

- moet eerst wat geld in het laatje komen

- en dan zien waar die komt te staan of hangen want ik zou hem ook nog een verdieping hoger kunnen zetten op m'n dak i.p.v. het terras

opdat de antenne nog meer vrij zicht heeft op de zendmasten in de omgeving.

 

Overigens ontdekte ik op een youtube film dat bij deze antenne (als dipool) ook één bepaalde spriet / telescoop naar boven gericht moet zijn.

Coax koperkern bovenste spriet <> massa benedenste spriet

(dat geld voor die goedkope van mij ook)

En dat de lengte van die telescoop antenne ook juist ingesteld moet zijn op de frequentie.

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Antenne zo hoog mogelijk en zo vrij mogelijk is altijd beter. Wie weet wat voor verrassende resultaten je nog haalt dan. (Denk aan Frankrijk of Luxemburg).

  • Like 1

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat wordt misschien zelfs voor Luik nog lastig. Maar je plaatsgevonden kan het ook ontvangen, dus ik zou iets soortgelijks plaatsen wat hij heeft.

Tweedehands, zelfs uit het analoge tijdperk, kan ook nog, als daar nog aan te komen is.

Of maak zelf een bierblikantenne.

Ik zat toen al op 70m hoogte en richting zuiden was het Maasdal, maar wel met binnenantenne.

aangepast door Alex1970

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die Sint Pietersberg maakt het inderdaad niet eenvoudiger. Mogelijk kun je de antenne er net omheen uitrichten. Kwestie van uitproberen. 

 

Toch nog even een paar tips zonder links: 

 

Rebox RE-23GA DVB-T2 Power Plus Buiten Antenne  (tot 80 km) 

Rebox Sharkfin RE-23SA ( tot 50 km)

Funke YagiNX Buitenantenne voor DVB-T / DVB-T2 (tot 60 km) 

 

 

 

  • Bedankt 1

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...