Ga naar inhoud


DVB-T2 zendersscan voor vrije zenders


Tonskidutch

Aanbevolen berichten

80 mtr hoog op 4 KM afstand ga je weinig problemen van ondervinden verwacht ik zo.    Gewoon even die dipooltjes plat liggen horizontaal dus als dat kan en dan kijken wat je kunt scannen voor een raam of op het terras.  

  • Like 1

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites


12 uren geleden, Tonskidutch zei:

ga ik proberen volgende week, als het materiaal allemaal geleverd is

 

thanks

Wat heb je besteld?

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hm (bericht weg) dan opnieuw .>>>

Heb de RE-23GA eergisteren terug gestuurd, retour antenne winkel daar die geen verbeteringen liet zien t.o.v. de kamerantenne.

Dat hebben we gemeten met een meter die een buurtbewoner me te leen gaf.

 

Heb gelijk die Funke maar besteld om daarmee verder te experimenteren.

Space Cowboy

Jamiroquai

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Tonskidutch zei:

hm (bericht weg) dan opnieuw .>>>

Heb de RE-23GA eergisteren terug gestuurd, retour antenne winkel daar die geen verbeteringen liet zien t.o.v. de kamerantenne.

Dat hebben we gemeten met een meter die een buurtbewoner me te leen gaf.

 

Heb gelijk die Funke maar besteld om daarmee verder te experimenteren.


Even voor de zekerheid: Had je er wel 5 volt opgezet via een powerinserter? Dat moet trouwens bij die Funke ook. Het zijn actieve antenne’s.

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat hebben we bij het testen en signaal meten ook gedaan met de "power inserter". Gelukkig was het heel goed weer om buiten te knutselen.

Zal hem Jozef noemen, de vriendelijke behulpzame kennis uit mijn buurt, wist ook precies hoe hij moest uitrichten met die antenne en hoe dat te meten.

 

 

  • Like 1

Space Cowboy

Jamiroquai

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een typisch effect wat ik bij DVB-T(2) bemerk, is dat de plaats van de antenne enorm uitmaakt.

Een metertje naar links of naar rechts kan al veel winst opleveren!

 

Als de Triax meter een snelle update geeft van de meetresultaten kun je die prima gebruiken om de ideale plek  te vinden.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik stond op het dak te joggen met de tegelvoet en antenne en Jozef op het terras een lager te meten, waar ik toch zeker de maximale coax kabellengte van 4 meter extra heb benut om een geschikte plek te vinden.

In dit geval dus niet echt succesvol, dat metertje voor of terug en opzij.

Space Cowboy

Jamiroquai

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Tonskidutch zei:

Ik stond op het dak te joggen met de tegelvoet en antenne

 

Ik zie het helemaal voor me. 🤣

 

Maar dan heb je wellicht geen of nauwelijks ontvangst van de channels waar je interesse in hebt.

De LNA versterker in de antenne heeft wel een fatsoenlijk signaal nodig, dat boven de ruisvloer uitsteekt.

Die LNA is nodig voor het transport over de RF-kabel, om kabelverliezen te compenseren, maar verricht geen wonderen.

Wat er niet is, kun je ook niet versterken.

 

Ik ben benieuwd naar de meetresultaten van de diverse antennes.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Ja ik heb natuurlijk een beetje overdreven met dat Joggen voor de jolijt en het vermaeck, elke keer toch wel tijd genomen en op verzoek van de helpende hand aan de meter heb ik de antenne gedraaid met waterpas ernaast.

Opgenomen waarden / meetresultaten en foto's hebben we niet gemaakt van deze oefening. 🤐

Zal er bij de volgende aan denken.

 

p.s.

ik heb nog 10 meter goede coax liggen voor de volgende sessie, misschien levert dat wat op als ik meer naar achter ga

want ik moet ook wel per antenne type de juiste bevestigingslocatie hebben, die Funke schroef ik dan tegen de liftopbouw

aangepast door Tonskidutch
aanvulling blauw
  • Like 1

Space Cowboy

Jamiroquai

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

En had je nog wel bijvangst met Duitse zenders? Of heb je daar niet op getest? 

  • Like 1

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 4/28/2023 at 1:00 PM, Codx said:

Gewoon even die dipooltjes plat liggen horizontaal dus

DVB-Tx is in Nederland  verticaal gepolariseerd.

In Duitsland komt het beiden voor, meen ik ergens gezien te hebben, hoe dan ook, wees er bedacht op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die RE-23GA ( 25dBi en 80km) range antenne ziet er uit als een goedkoop prut ding. Sowieso 25dBi en 80 km met zo'n kleine antenne  is onaannemelijk en als er een versterker in zit moet die wel automatisch aanpassen. 

 

Ik lees goede dingen over Televes.

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...