Ga naar inhoud


DVB-T2 zendersscan voor vrije zenders


Tonskidutch

Aanbevolen berichten

Ik had eens de goedkope kamerantenne aan de oude DVB-C/T2 gehangen om te kijken hoeveel zenders ik er binnenhaal.

Vu+ ULTIMO4K

Dus manuele scan op de voor T2 ingestelde oude tuner in slot C en ik zag er 38 binnen wandelen.

Alleen kon ik ze om te verrekken niet meer terugvinden. 😂

 

Tot ik de zenderlijst opriep en eens naar providers ging kijken, en ja hoor daar vond ik KPN met dus die 38 zenders met die normale kamerantenne.

Waarvan er 5 gratis zijn met uiteraard de NPO's en L1.

Simpel en daar ik niet ver af woon van de Maastrichter zendtoren ten zuiden van mijn locatie met 10 kW een prima beeld.

 

Nu ligt Luik met de zendantenne ook in zuidelijke richting met zo'n beetje in het verlengde van de Maastrichtse zendmast

kanaal 45 -666 MHz horizontaal 20 kW 220 m hoog
Quote

Televisiezenders: La une, La Deux, La Trois, Euronews. Radiozenders: La Prem1ère, VivaCité, Musiq3, Classic 21, Pure FM, BRF.

Het DVB-T signaal heeft de volgende eigenschappen: COFDM: 8k, modulatie: QAM16, Guard interval 1/4 en een code rate van 3/4 (25% foutcorrectie).

 

Gaat me dat lukken met een splitter en een extra yagi richtantenne om de Luikse zenders ook erbij te ontvangen?

 

 

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Kwestie van uitproberen zou ik zeggen..

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kun je dat niet checken met https://fmscan.org/

 

Want je weet natuurlijk niet of al die energie naar het noorden wordt uitgestraald. 

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik zit net zelf ook even te kijken.. het ligt er aan waar je woont natuurlijk maar als ik bijv. sittard invul zie ik al 48 dB staan dus dan moet het te doen met een richtantenne lijkt me. Maar ik weet niet in hoeverre dit rekening  houd met heuvels en dalen. 

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

31 minuten geleden, Eduard07 zei:

Als je tweedehands eentje op de kop kunt tikken voor een leuke prijs, heb je toch altijd waar voor je geld?

ja als je die kan vinden voor een leuk prijsje moet je ook geld in de hand nemen

4 minuten geleden, Codx zei:

Maar ik weet niet in hoeverre dit rekening  houd met heuvels en dalen.

nou behoorlijk

want in het dal van de binnenstad van Maastricht was er niet genoeg dekking

hier meer dan 20 meter hoger

Screenshot_3.thumb.png.98cb735a09d021cba49da9f03d76cfb5.png

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Tonskidutch zei:

Ik had eens de goedkope kamerantenne aan de oude DVB-C/T2 gehangen om te kijken hoeveel zenders ik er binnenhaal.

Vu+ ULTIMO4K

Dus manuele scan op de voor T2 ingestelde oude tuner in slot C en ik zag er 38 binnen wandelen.

Alleen kon ik ze om te verrekken niet meer terugvinden. 😂

 

Tot ik de zenderlijst opriep en eens naar providers ging kijken, en ja hoor daar vond ik KPN met dus die 38 zenders met die normale kamerantenne.

Waarvan er 5 gratis zijn met uiteraard de NPO's en L1.

Simpel en daar ik niet ver af woon van de Maastrichter zendtoren ten zuiden van mijn locatie met 10 kW een prima beeld.

 

Nu ligt Luik met de zendantenne ook in zuidelijke richting met zo'n beetje in het verlengde van de Maastrichtse zendmast

kanaal 45 -666 MHz horizontaal 20 kW 220 m hoog

 

Gaat me dat lukken met een splitter en een extra yagi richtantenne om de Luikse zenders ook erbij te ontvangen?

 

 

Het rare is dat Digitenne 34 zenders heeft en geen 38. Er zouden dus vier zenders tussen moeten zitten die niet bij Digitenne horen. 

Ik ben wel benieuwd. Zouden dat dan toch die vier zenders uit Luik zijn ?: La Une, Tipik, La Trois, BRF 

Mogelijk op een andere plek in jouw ontvanger?  

Met een beetje buitenantenne moet ontvangst makkelijk lukken. Ik ontvang hier met een Funke-antenne zenders die volgens FM-scan 53dB zijn. Die zenders uit Luik zijn bij jou 55dB.  

 

Wat betreft de vrije zenders. Er zijn er niet vijf, maar zes. Je mist Omroep Brabant nog.

De zes zijn : NPO 1, NPO 2, NPO 3, NPO 2 Extra, L1 en Omroep Brabant.

 

  

 

  • Like 1

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, Noordzee zei:

Het rare is dat Digitenne 34 zenders heeft en geen 38.

You are right Sir @Noordzee

 

De een heet Digitenne de ander (fta) heet KPN, vandaar mijn foutje

 

zie deeluitsnede DBE

Screenshot_4.png

 

p.s. maar de Walen zitten er niet bij

toegevoegd settings ( Ziggo-13Oost-19,2Oost-Digitenne )

 

 

Ziggo_hotbird_astra_digitenne.zip

aangepast door Tonskidutch
aanvulling blauw
  • Like 1

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi zo @Tonskidutch

Maar dat verklaart nog niet het verschil tussen 34 zenders en 38 zenders. 

Kun je niet in de totale zenderlijst in jouw ontvanger kijken of je ergens BRF of Tipik tegenkomt? 

(In mijn VU+-ontvanger kan ik vrij eenvoudig naar de totale zenderlijst toe.)

Of doe eens een handmatige scan op kanaal 45. (Frequentie 666) 

(Zet de antenne zo hoog mogelijk en richt de antenne naar het zuiden.) 

 

 

aangepast door Noordzee

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...