Ga naar inhoud


Wat is het verschil tussen oude en nieuwe Triax schotels, en wat voor gevolgen heeft dat voor een Canal Digitaal triple LNB met 4 aansluiting en?


Miauw
Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Ik heb wat zitten spelen met Solvespace.

Heb het voor elkaar gekregen om parabolen te tekenen en te manipuleren.

Ik heb er een Triax 64 schotel in getekend die ik niet precies heb opgemeten; de echte waarden voor paraboolkoorde en grootste schoteldiepte moeten er nog voor aangepast worden. De hoek van 26 graden heb ik uit documentatie.

De gevonden focal distance is 317mm, maar dat gaat variëren als je de grootste schoteldiepte aanpast.

Die dieptemeting is een precies klusje: 1mm diepteverschil geeft al gauw 5mm focusverschil.

 

Solvespace versie 3.1 is te downloaden via: https://solvespace.com/download.pl

 

Als je bij gevoegd bestand Parabola_Focus_Triax64.zip uitpakt kan je er zelf mee spelen.

Doe niet te wild met verschuiven, want Solvespace heeft het er af en toe moeilijk mee.

Krijg je rood scherm, dan onmiddellijk ctrlZ voor Undo.

Solvespace_Focal Distance meter for Triax64 dish.PNG

Parabola_Focus_Triax64.zip

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites


14 uren geleden, Zunigkyk zei:

Als je bij gevoegd bestand Parabola_Focus_Triax64.zip uitpakt kan je er zelf mee spelen.

kun je mij die een sturen zonder dat ik het programma moet downloaden?

ik heb andere tekenprogramma's die deze formaten aankan

Screenshot_10.png.7a57752562eea1a3779ea5e63f8ffbe3.png

 

ik snap die loodrecht op een parabool niet zo

 

Screenshot_9.thumb.png.ff0a43a1173ed1561b238b5da13a4868.png

Eisenhower Blues

J.B. Lenoir
:grin:

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

@Tonskidutch
het handigst is toch dat je zelf even Solvespace download en op je buroblad zet. Het is maar 7 MByte.
Als je op het forum daar zoekt naar "export" kan je eventueel zelf de file maken in het alternatieve format dat je wilt.
Zie bijvoorbeeld https://solvespace.com/forum.pl?action=viewthread&parent=5350&tt=1690736728
Ik denk dat het gehannes oplevert. De Export zal veel van de parametrische verbanden weglaten.

 

Mijn model moet je echt met Solvespace gebruiken.
Als je het wil snappen moet je je even (vraagt echt niet veel tijd!) vertrouwd maken met parametrisch ontwerpen a la Solvespace.
Het probleem is dat je slechts weet dat de schotel een stuk van een parabool is.
Je tekent in Solvespace een parabool mbv een qubic spline (bestaat uit 4 punten).
Je kunt op die qubic spline helaas geen (raak-)punten maken.
Daarom leg ik er een quadratic bezier mechaniek overheen die alle (raak-)punten en de as richting verklapt: https://en.wikipedia.org/wiki/Bézier_curve
Je zou een parabooldeel direct met het quadratic bezier mechaniek kunnen "tekenen" door het te tracen.
1)De maximale diepte meting op een koorde deel verraadt de richting van de as vd parabool.
2)Als de quadratic bezier aan een stuk van de parabool voldoet kan je die toepassen op andere delen van diezelfde parabool mits je de richting van de as parallel maakt aan het beginstuk.
3)Je kan de alternatieve quadratic bezier nu zo verleggen dat de koorde haaks op de as van de parabool staat.
4)Het focale punt construeer ik vervolgens mbv Constructie 10 onderaan de pagina van: https://www.pandd.nl/parab/parab.htm

aangepast door Zunigkyk
  • Bedankt 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi, dit soort grafische constructies.

 

Leuk om te zien dat paraboolberekeningen niet alleen met formules, maar ook meetkundig kunnen worden uitgevoerd.

Dit meetkundige gaat alleen boven mijn pet...

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...