Ga naar inhoud


Begin 2025: ARD wil SD-kanalen uitschakelen via satelliet


de vrije fries

Aanbevolen berichten

Het SD-signaal zal binnenkort verouderd zijn - in ieder geval voor de ARD-kanalen via de satelliet. Het begin werd al gemaakt in november 2022, toen de SD-versies van de ARD themakanalen One en tagesschau24, evenals arte en het evenementenkanaal phoenix van ARD en ZDF werden uitgeschakeld. Sindsdien zijn deze zenders uitsluitend in HD te ontvangen. Volgens informatie in de huidige nieuwsbrief epd medien aktuell volgt de uitschakeling van alle andere ARD-kanalen begin 2025.

 

Een woordvoerder van de omroepvereniging rechtvaardigde de overstap naar epd medien door te stellen dat een dubbel aanbod van SD en HD niet langer economisch verantwoord was gezien het nu zeer geringe gebruik van SD. Volgens de satellietexploitant ASTRA gebruiken van de 16,3 miljoen huishoudens die in Duitsland via de satelliet televisie ontvangen, nog slechts 1,1 miljoen deze kanalen in SD-kwaliteit, wat overeenkomt met ongeveer 7 procent.

 

De commissie voor het bepalen van de financiële behoeften van de omroepen (KEF) had al gevraagd om de uitschakeling van de SD-kanalen van ARD en ZDF via satelliet voor medio 2020 en heeft de bijbehorende fondsen geschrapt. Oorspronkelijk waren zowel ARD als ZDF van plan om hun SD-kanalen begin 2021 uit te schakelen, maar de verantwoordelijken krabbelden terug, deels vanwege de uitzonderlijke situatie veroorzaakt door de Corona pandemie

 

Op dat moment zouden ongeveer 3,5 miljoen kijkers de programma's in Duitsland uitsluitend via SD-signalen ontvangen. Aangezien de KEF geen nieuwe vergoedingen heeft goedgekeurd voor de verdere exploitatie van de SD-kanalen, zullen de publieke omroepen dit voortaan zelf moeten kruisfinancieren - uit reserves, door besparingen en minder investeringen.

 

ARD deelde epd medien mee dat het geen financiële behoefte meer heeft voor de nieuwe uitzendbijdrageperiode voor de SD-uitzendingen van de zenders via satelliet vanaf 2025. De kijkers moeten tijdig worden geïnformeerd over de komende uitschakeling, zodat ze gemakkelijker kunnen overstappen op HD.

 

bron: https://www.wunschliste.de/tvnews/m/anfang-2025-ard-will-sd-sender-ueber-satellit-abschalten

  • Like 1

groeten uit het vrije friesland

deskundigheid door ervaring

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Dit onderwerp gaat over de Duitse publieke omroepen, niet om de privaat rechtelijke (commerciële) omroepen

3 minuten geleden, AEO zei:

Ze kunnen beter stoppen met die codering en sd kanalen sluiten. Dit brengt meer op volgens mij.

De ARD en ZDF coderen niet.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, Tonskidutch zei:

Ik zie de samenhang niet helemaal tussen het nieuws en jouw opmerking.

Die is er wel degelijk en daar is heel veel over geschreven inmiddels.. 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Er is geen relatie in Duitsland tussen de publieke en commerciële omroepen.

 

Off topic mode

De commerciële omroepen hebben recent het huurcontract voor de SD transponders verlengd.

Het kijkers aandeel naar SD is te groot in verhouding met de HD+ kijkers.

Het kost ze teveel kijkers wanneer die afgeschakeld worden, de Duitser betaalt geen 6 Euro per maand voor reclame.

Omdat veel kijkers nog steeds weigeren om over te stappen naar het (betaalde) HD-aanbod van de particuliere omroepen, zullen ze na 2022 het (belabberde) SD-signaal blijven uitzenden.

 

On topic mode

 

De publieke zenders hebben vastgesteld dat er bijna niemand meer naar de SD versies van hun programma`s kijkt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De transitie naar DVB-T2 { HEVC H256 } is in Duitsland al enkele jaren geleden volledig doorgevoerd en via de TV zendmasten krijg je alle öffentlich Rechtlichen / publieke zenders op een stukje gestripte coax binnen in de woonkamer.

De commerciële HD+ zenders , het woord zegt het al, zenden via DVB-S2x + DVB-C + DVB-T2 uit in HD en daar betaal je abonnementsgeld voor naast de jaarlijkse ARD ZDF Gebühr.

 

Zoals ceesv al schrijft er is inmiddels niemand meer die alle öffentlich Rechtlichen / publieke zenders in SD kijkt.

Dus uitschakelen is kosten besparen en bandbreedte vrij maken.

Impossible

Röyksopp, Alison Goldfrapp

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

40 minuten geleden, Tonskidutch zei:

De transitie naar DVB-T2 { HEVC H256 } is in Duitsland al enkele jaren geleden volledig doorgevoerd en via de TV zendmasten krijg je alle öffentlich Rechtlichen / publieke zenders op een stukje gestripte coax binnen in de woonkamer.

(Die DVB-T2 staat inmiddels ook ter discussie i.v.m. het succes van iptv:

https://www.digitalfernsehen.de/news/empfang/dvb-t/20-jahre-dvb-t-digital-terrestrisches-fernsehen-am-scheideweg-1101400/  )

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is een discussie @Eduard07 die nauw samenhangt met de internet beschikbaarheid in Duitsland en de kosten voor een internet abonnement.

 

Kijk maar naar je eigen abo... of het mijne 64,50€/maand = balachelijk duur en daar komt die 265€ jaarlijkse ARD ZDF Gebühr bovenop.

Dan kijkt 40% Duitsers liever DVB-T2

Impossible

Röyksopp, Alison Goldfrapp

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, Eduard07 zei:

Nu afwachten wat de Duitse commerciëlen gaan doen met hun HD zenders want die zijn gecodeerd.

 

In mijn Duitse huurwoning waar ik enkele malen per jaar ben heb ik Magenta TV Entertain van de Telekom. Dat kost ik meen 65 € per maand. Internet en TV.
Mijn beide dochters kijken mee want je krijgt 3 streams inclusief. Papa betaald dat.
Magenta TV is erg goed. Ben er uiterst teveden mee voor als ik überhaupt tijd heb om erna te kijken als ik bij mijn kinderen/kleinkinderen ben. HD zenders: ARD/ZDF/Commercielen en goede films in overvloed. Netflix weet ik niet eens. Moet ik de dames vragen.
Het baseerd op Android TV.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...