Ga naar inhoud


Ontvangst in noord Denemarken


Zitzak
Ga naar oplossing Opgelost door Mimisiku,

Aanbevolen berichten

13 minuten geleden, Sprietje zei:

In Aalborg is de elevatie van de Astra 23,5 oost 24 graden. Op 6 meter afstand komt het signaal van 2,7 meter hoger (tangens 24° = 0,445). Als de onderzijde van de schotel 1 meter hoog staat, mag de schutting dus 3,7 meter hoog zijn.


De offset van een maximum-schotel is 18 graden. Bij een elevatie van 24 graden zal de schotel dus 6 graden achterover staan.
Maar dat de schotel bijna verticaal staat doet niets ter zake. Het is immers een offsetschotel waar de signalen schuin van boven opvallen.

 

 

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 38
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Als je niet zo veel verstand hebt van Sinus, Cosinus, Tangens en Cotangens, kun je ook gewoon de site Dispointer.com gebruiken.
Toets de plek in waar je schotel staat, kies de satelliet, klik aan rechts bovenaan: show obstacle (line of sight checker) en sleep het rode ballonnetje naar 6 meter waar je schotel staat. Dan zie je dat het signaal van 2,7 meter hoger komt. Ook zie je dat het signaal van 24 graden schuin omhoog komt.

 

Aalborg.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog 1 laatste vraagje Sprietje.  ik weet dat je Fan bent van de coax koka 9 antenne kabel.  Maar die is niet te koop hiero.  ik gebruik een Telass cku 110 EN 50117-2-4 (17) class A made in Germany zwarte grond kabel.  Maar ik gebruik hem gewoon bovengronds.  is deze kabel van goede kwaliteit  ? Bvd 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...

Hallo Sprietje.  Even terug komend op de instellingen van mijn lnb s voor de Astra 1 . 19.2

En de astra 3 . Op 23.5 . Hoever moeten die van elkaar staan.  ? Bedoel van middelpunt tot middelpunt natuurlijk  . Ze staan nu beide tegen de Arm van mijn maximum e85 schotel aan in het midden.  Moeten de lnb s trouwens in noord europa dichter of verder van elkaar staan  ? BVD  . Groet uit aalborg dk 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Zitzak

 

De afstanden tussen de lnb's variëren afhankelijk van de locatie. Er zijn 2 regels wat betreft de afstanden. Hoe verder naar het noorden, hoe dichter de lnb's bij elkaar moeten staan en hoe zuidelijker hoe verder de lnb's van elkaar moeten staan. Daarnaast geldt hoe rechter onder de satellieten des te verder uit elkaar, hoe schuiner onder de satelliet, hoe dichter bij elkaar.
Daarom bestaan er ook calculators die dit kunnen uitrekenen zoals de Satlex en de Cahors calculator.
Bij Maximum hebben ze de afstanden met streepjes op de rail aangegeven maar dat klopt natuurlijk niet helemaal want verschilt per locatie in Europa.
Maar de afstandsverschillen worden natuurlijk groter naar mate de satellieten verder uit elkaar staan. Als satellieten maar 3, 4,3 of 6,2 graden van elkaar staan, is het verschil beperkt. Daarom kunnen deze monoblocken in heel Europa gebruikt worden en zullen de afwijkingen van het werkelijke signaal beperkt blijven tot ongeveer 4mm.
Op de rail van de Maximum-schotel is de afstand van elk streepje 13mm. Tussen de 19,2e en 23,5e is 4,3° en de afstand dus 55,9mm.
Ik heb het nog even op mijn manier uitgerekend voor Denemarken en ik kom op een afstand van 55mm bij de Maximum-schotel op de rail gemeten. Aan de voorzijde van de lnb's 54,4mm h.o.h.

 

aangepast door Sprietje
details toegevoegd
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 7-9-2023 om 16:43, Zitzak zei:

obstakels. Wie kan mij vertellen of ik hinder van de schutting van de buren ondervindt bij het instellen van mijn maximum e85 schotel.  Omdat de elevatie hoek in noord Denemarken ongeveer tussen 24/25 graden moet zijn staat de schotel ongeveer verticaal rechtop . Dus niet een beetje schuin naar de hemel zoals in Nederland.  De hoogte onderkant Schotel is een meter tien.  De schutting staat circa 6 meter van de schotel.  Kan de schotel bijna niet hoger zetten ivbm met privacy van de buren.  Omdat de schotels in Nederland iets schuin naar boven kijken zal het daar denk ik geen problemen opleveren.  Maar vraag me af of ik er hier met de opgegeven afstanden hinder van ondervindt.  Bvd 

 

Misschien je eens verdiepen in hoe een offsetschotel werkt. Ook al lijkt-ie horizontaal gericht te staan, toch is zijn zichthoek schoon omhoog.

Inderdaad hoe noordelijker hoe lager de kijkhoek.

Op Spitsbergen lijken de schotels tegen de grond aan te kijken.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier een foto van schotels in het Noordpool gebied die flink ver naar voren staan. Maar let op. Hoewel de gemiddelde en meest voorkomende offsethoek van consumentenschotels 26 graden is, zijn er toch flinke uitzonderingen. Zo heeft de Maximum E-85 slechts een offset van 17,94° terwijl de Wavefrontier een offset heeft van 38°, een verschil van maar liefst 20 graden.
Zie ook de bijlage van een Triax met een offsethoek van 26 graden en een Wavefrontier van 38 graden

 

satellietschotel in Noordpoolgebied.jpg

Verschil in offset Triax 26gr T90 38gr.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 11-2-2024 om 15:52, Sprietje zei:

Beste Zitzak

 

De afstanden tussen de lnb's variëren afhankelijk van de locatie. Er zijn 2 regels wat betreft de afstanden. Hoe verder naar het noorden, hoe dichter de lnb's bij elkaar moeten staan en hoe zuidelijker hoe verder de lnb's van elkaar moeten staan. Daarnaast geldt hoe rechter onder de satellieten des te verder uit elkaar, hoe schuiner onder de satelliet, hoe dichter bij elkaar.
Daarom bestaan er ook calculators die dit kunnen uitrekenen zoals de Satlex en de Cahors calculator.
Bij Maximum hebben ze de afstanden met streepjes op de rail aangegeven maar dat klopt natuurlijk niet helemaal want verschilt per locatie in Europa.
Maar de afstandsverschillen worden natuurlijk groter naar mate de satellieten verder uit elkaar staan. Als satellieten maar 3, 4,3 of 6,2 graden van elkaar staan, is het verschil beperkt. Daarom kunnen deze monoblocken in heel Europa gebruikt worden en zullen de afwijkingen van het werkelijke signaal beperkt blijven tot ongeveer 4mm.
Op de rail van de Maximum-schotel is de afstand van elk streepje 13mm. Tussen de 19,2e en 23,5e is 4,3° en de afstand dus 55,9mm.
Ik heb het nog even op mijn manier uitgerekend voor Denemarken en ik kom op een afstand van 55mm bij de Maximum-schotel op de rail gemeten. Aan de voorzijde van de lnb's 54,4mm h.o.h.

 

 

Nogmaals bedankt sprietje.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...