Ga naar inhoud


Ontvangst in noord Denemarken


Zitzak
Ga naar oplossing Opgelost door Mimisiku,

Aanbevolen berichten

wie o wie kan mij uitleggen hoe ik een transponder nummer vastzet op mijn samsung smart tv  . Heb niet veel singaal en kwaliteit sterkte op de canal digitaal zenders.  Sterkte 60.signaal 62. schotel draaien en afstellen en de lnb s heb ik tot in den treure gedaan .gebruik een maximum e85 schotel met losse lnbs.  Via een Duitse site kwam ik erachter dat je hier in noord Denemarken de schotel iets tegen de klok in draaien moet dwz iets naar links als je naar de binnenkant van de schotel kijkt.  Heeft iets geholpen maar niet veel.  Nu vond ik in het menu een beter transponder nummer 12070 H/L . Dat nummer gav 90 + kwaliteit singaal  . Vele malen dat nummer op verschillende manieren ingevuld.  Maar kijk je later terug dan staat de transponder weer op het oude nummer.  En weet iemand of de astra satellieten in noord europa misschien zwakker binnen komen ? Of dat een samsung smart tv een zwakker singaal aangeeft in het menu dan een losse decoder  ? Maar de hoofd vraag is of je een prima transponder nummer kunt vastzetten  . Bvd dank voor jullie hulp.  Groet uit het zonnige noorden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 38
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Nummer en transponder vastzetten, hoe bedoel je dat?  Je hebt toch gewoon een zenderlijst in je TV staan als je hebt gescand/  Bovendien als je 1x je schotel optimaal hebt ingesteld zou je er vervolgens niet meer aan hoeven te zitten. Of het moet een draaibare schotel zijn natuurlijk.

 

Als je googled op astra 23,5 footprint zul je zien dat het het signaal in Denemarken nog steeds redelijk sterk moet zijn en mogelijk met 60 cm.

 

Het is logisch dat 12.070 H jou de beste ontvangst kwaliteit geeft gezien dat een DVB-S ipv DVB-S2 signaal is, die heeft ook de laatste ontvangst drempel.  Het best is afstellen op 12.363V die heeft een ontvangst drempel die rond de 7.9 dB ligt. Verder is het belangrijk om de SKEW dus de draaing van de LNB tov schotel goed te hebben.

 

En een TV is meestal niet ideaal qua software voor satelliet ontvangst.  Maar eenmaal ingesteld moet het wel lukken. 

 

 

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Oplossing

Hier zie je de ellende van die firmware in je Samsung. Het gebruikers gemak wat je bij een Enigma2 ontvanger als normaal mag beschouwen is bij die smart TV’s zwaar rudimentair en onhandig. Geldt niet alleen voor Samsung maar ook andere merken.

Wat helpt is de transponder eerst te wissen en vervolgens nieuw toe te voegen..

Als je geen Benelux toestel hebt kun je ook niet kiezen voor een Canal Digitaal FastScan. Dus alles op de hand en dan met je AB de zenders sorteren…

Het beste advies is gewoon een Enigma2 box (of een Technisat S5/6) kopen en die gebruiken….

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Zitzak

 

Om iets te kunnen vertellen over hoe de schotel afgesteld moet worden, zul je eerst moeten vertellen welke satellieten je wilt ontvangen en daar dus lnb's voor hebt geplaatst.
Ook moet ik de locatie weten tot op 2 decimalen achter de komma. Die kun je eventueel via een persoonlijk bericht geven.
Wat voor lnbs gebruik je, graag merk en type.
Samsung geeft altijd een hele lage signaalkwaliteit, ik zou zeggen veel realistischer dan veel losse satellietontvangers die vaak tegen de 100% aan geven en bij 85% al geen beeld meer geven.
Het signaal is in Denemarken niet zwakker dan in Nederland.

Plaats eens een foto van je schotel met de lnbs.

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Codx . Bedankt voor je bijdrage en advies.  Mijn samsung smart tv is twee jaar oud en van Roemeense makelij bedoeld voor de scandinavische markt.  Kon  in de instellingen ook niet de instellingen voor NL of Benelux vinden.  Heb eens met een Nederlandse tv winkel gebeld de beste man zei dat als ik het voor elkaar kreeg om de canal digitaal zenders te installeren en zoeken dat ik dan direct bij hem aan het werk Kon.  Als gezegd is het me na twee dagen gelukt om alle canal digitaal zenders + wel 1000 oost Europese zenders te vinden. Vraag me niet hoe. Maar dus een niet al te sterk singaal en kwaliteit.  De astra 1 op 19. 2 is prima.  Met transponder nr vastzetten bedoelde ik het nr met het sterkste kwaliteit singaal vastzetten in het tv menu.  Nogmaals bedankt voor je uitleg 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sprietje. Woon 10 kilometer boven aalborg.  Gebruik een maximum e85 schotel.  Met 4 lnb s  . De middelste 2 voor de Astra 1 en 3  van de 2 middelste de linker voor astra 3 de  rechter voor astra 1  .. de twee buitenste lnb s voor linker astra op 28 en helemaal rechts voor Hotbird.  Maar de twee buitenste zijn voor mij bijzaak. PS de twee buitenste lnb s zijn van inverto black ultra.  De ene middelste voor astra 1 is een smalle relook. De andere voor de astra 3 is een Swaiger. Die gav toevallig het beste kwaliteit singaal.  Bvd 

16939953702535323402446625541393.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

54 minuten geleden, Zitzak zei:

Met transponder nr vastzetten bedoelde ik het nr met het sterkste kwaliteit singaal vastzetten in het tv menu.  Nogmaals bedankt voor je uitleg 

 

Ik denk dat je bedoeld met het zoeken of afstellen, dat zal niet gaan denk ik.  Bovendien is het ook niet echt nodig. Zender zoeken kan vanaf elke frequentie in principe. Maar als je gemak wilt koop je een enigma2 ontvanger, liefst eentje met CI slot.  Dan heb je alle vrijheid. 

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een juiste schotelskew is vooral belangrijk voor de twee buitenste satellieten en in jou geval in het bijzonder voor de Hotbird omdat deze het verst uit het midden staat omdat de Astra 23,5 in het midden staat.
Om de Hotbird 13 t/m de Astra 28,2 te ontvangen in Aalborg, moet de schotel 7,5 graden schuin staan maar dan moet je wel goed beginnen.
Ik zie op de foto dat de rail schuiner staat dan de schotel en dan werkt de gradenboog van de schotel-skew niet goed. Om de skew van de schotel goed in te stellen, stel je eerst de schotelskew in op nul graden (90° op de schaalverdeling).
Dan zet je de twee bouten in het midden van de rail los en stel je de rail met een waterpas horizontaal. Draai dan de bouten goed vast. Nu ga je de skew van de schotel in stellen op 7,5 graden, dat is 97,5 graden op de schaalverdeling.
Nu weet je zeker dat de rail op de juiste schuinte staat om de 4 satellieten goed te ontvangen.

 

MAXIMUM E-85 Multifocus.jpg

e-85 detail rail.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

obstakels. Wie kan mij vertellen of ik hinder van de schutting van de buren ondervindt bij het instellen van mijn maximum e85 schotel.  Omdat de elevatie hoek in noord Denemarken ongeveer tussen 24/25 graden moet zijn staat de schotel ongeveer verticaal rechtop . Dus niet een beetje schuin naar de hemel zoals in Nederland.  De hoogte onderkant Schotel is een meter tien.  De schutting staat circa 6 meter van de schotel.  Kan de schotel bijna niet hoger zetten ivbm met privacy van de buren.  Omdat de schotels in Nederland iets schuin naar boven kijken zal het daar denk ik geen problemen opleveren.  Maar vraag me af of ik er hier met de opgegeven afstanden hinder van ondervindt.  Bvd 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pak je telefoon ga voor of naast de schotel staan/zitten en gebruik zo'n satelliet zoek app die de satelliet virtueel aan de hemel laat zien. Dan kun je redelijk zien hoeveel je er overheen kijkt.  

aangepast door Codx

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...