Ga naar inhoud


Spouwmuur isolatie tot stilstand gekomen.


ceesv

Aanbevolen berichten

Ik kwam per toeval bij een van die "gecertificeerde" adviesbureautjes terecht die een ecologisch onderzoek kan uitvoeren. En gisteren kon ik even kennismaken.

Simpele werkzijze hanteren ze hetgeen ik reeds vermoede. De tijd dat ze op locatie jouw spouwmuren en dakafdichtingen inspecteren, waarbij een activiteitsseizoen en een overwinteringsseizoen van de beestjes moet worden geobserveerd en gedocumenteerd, is de grootste kostenpost in "manuren".

 

Ze moeten wel wat kennis hebben van die apparatuur die ze gebruiken en diens toepassing. Tja dat leer je in een week kreeg ik te horen.

KOSTEN PER OPDRACHTGEVER:

De overhead is 50% = AVG conforme en accountant / boekhouding administratie + diverse formele registraties en een DSO aanmelding met verplicht archief.

De manuren is 35% = met reistijd gecalculeerde uren van de inspecteurs ter plaatse en het vastleggen in het juiste formaat van de bevindingen

De digitale bewerking en ter beschikking stellen van het formeel opgestelde rapport is 15% voor de case manager / secretaresse.

 

De inspecteurs / case managers krijgen ongeveer 13,95€ per uur met wat snoepgoed voor de vorm.

 

Echter in nacalculatie bleek bij die firma waar ik een kennismaking had dat elke inspectie en rapportage die nodig is, beoordeeld over één jaar tijd minstens 1.800€ kost.

Volgens de zogenaamde "betrouwbare bronnen" van spouwmuur isolatie bedrijven (de cowboys) bespaar je tot 800€ per jaar op je gas rekening.

(ja wanneer en met welke gasprijs is nergens eerlijk opgevoerd)

Je kan geen opgave doen van een besparing op je gasprijs als die flexibel is.

 

Maar je kan een indicatie geven wat de spouwmuur isolatie aan warmteverlies voorkomt. (W/m²K)

- dus eerst kijken we naar het verlies via spouwmuren met 60mm spouw (niet de ramen) hetgeen ongeisoleerd 190 kWh/m2 was

- dan kijken we naar het verlies met een compleet gevulde spouwmuur (steenwolvlokken) hetgeen 40 kWh/m2 is

we besparen dus 150 kWh/m2 energie transmissie per annum / jaar

 

 

aangepast door Tonskidutch
m2

La Grange

ZZ TOP

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Heb ook al tig jaren spouwmuurisolatie. Leuk maar zorgt tot mijn verrassing wel voor schimmel op enkele moeilijke plekken in huis.

En ook HR++ dubbelglas overal.

Dat kan ik voor heel wat honderd euri aan de gemeente doorgeven.

Waarna ik jaarlijks meer belasting moet betalen....

Zinnig?

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

@dutchandrew, goed nieuws? In ieder geval positief voor de huis eigenaars die willen verduurzamen.

 

@minplus, soms is het niet zichtbaar waarom op bepaalde plaatsen de oppervlakte temperatuur lager is dan het douwpunt. Dat kan drie redenen hebben en wel

-1 er is een koudebrug onder de oppervlakkige afwerking van de binnenwand die dat veroorzaakt

of

-2 mede door een hoge waterdamproductie in de desbetreffende vertrekken die niet voldoende wordt afgevoerd door ventilatie waarbij vooral te letten valt op de juiste plaatsing van die ventilatie openingen. (beruchtigd zijn de hoeken aan het plafond en wand alsook kamerhoge kledingkasten)

of

-3 de luchtdichtheid + dampdichtheid van de buitenwand / dakkonstruktie is onvakkundig aangebracht waardoor er plaatselijk lage oppervlaktetempteraturen optreden bij een bepaalde windrichting.

 

Een en ander kan de bouwkundige met wat speurwerk alsook meetwerk constateren, ook zonder destructief onderzoek, zoals het openen van een wand).

Er zijn ook warmtebeeld camera's en/of opzet adapters daarvoor waarmee je grote oppervlakte temperatuur verschillen zichtbaar kan maken. @ceesv heeft er zo een, ik had hem van bureau vaker te leen.

 

Schimmel is slechter dan we beseffen qua binnenluchttemperatuur en dan kan het zijn dat je probeert "iets warmer" te stoken waardoor het douwpunt in de constructie verschuift van binnen naar buiten.

aangepast door Tonskidutch
drie

La Grange

ZZ TOP

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 14-10-2023 om 10:46, Tonskidutch zei:

@dutchandrew, goed nieuws? In ieder geval positief voor de huis eigenaars die willen verduurzamen.

 

@minplus, soms is het niet zichtbaar waarom op bepaalde plaatsen de oppervlakte temperatuur lager is dan het douwpunt. Dat kan drie redenen hebben en wel

-1 er is een koudebrug onder de oppervlakkige afwerking van de binnenwand die dat veroorzaakt

of

-2 mede door een hoge waterdamproductie in de desbetreffende vertrekken die niet voldoende wordt afgevoerd door ventilatie waarbij vooral te letten valt op de juiste plaatsing van die ventilatie openingen. (beruchtigd zijn de hoeken aan het plafond en wand alsook kamerhoge kledingkasten)

of

-3 de luchtdichtheid + dampdichtheid van de buitenwand / dakkonstruktie is onvakkundig aangebracht waardoor er plaatselijk lage oppervlaktetempteraturen optreden bij een bepaalde windrichting.

 

Een en ander kan de bouwkundige met wat speurwerk alsook meetwerk constateren, ook zonder destructief onderzoek, zoals het openen van een wand).

Er zijn ook warmtebeeld camera's en/of opzet adapters daarvoor waarmee je grote oppervlakte temperatuur verschillen zichtbaar kan maken. @ceesv heeft er zo een, ik had hem van bureau vaker te leen.

 

Schimmel is slechter dan we beseffen qua binnenluchttemperatuur en dan kan het zijn dat je probeert "iets warmer" te stoken waardoor het douwpunt in de constructie verschuift van binnen naar buiten.

 

Je vergeet er een. Gewoon ordinaire lekkage.

Laatst bij kennissen die hadden een flinke droger gekocht

vanwege de hoge RV in de huiskamer en een muffe lucht.

Na 3 weken ontdekte ze een natte plek op een wand.

Bij onderzoek bleek dat er een loodslab van het platte dak

niet goed was aangebracht. Probleem opgelost en een

luchtdroger over...

Maar ook waterdragende leidingen kunnen lekken.  

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké @Con, maar voor mij is luchtdicht en dampdicht in de meeste gevallen ook waterdicht. Laten we natuurlijk niet vergeten dat de gebruikte materialen soms contraproductief zijn of onvakkundig aangebracht.

Gecoate EPS parels (als ingeblazen isolatiemateriaal) maken contact mogelijk tussen het natte buiten spouwblad en het voorheen droge binnenspouwblad.

Valt onder koudebruggen en vocht.

Zo ook glaswol als spouwisolatie die onvakkundig is aangebracht tijdens de bouw met spouwankers en schotels. Deze zakt "uit" zoals men heeft vastgesteld en onder in de spouw is dan ook contact mogelijk tussen het natte buiten spouwblad en het voorheen droge binnenspouwblad.

 

Maar loodslabben of lood vervangende waterkeringen dienen wel in orde te zijn.

 

Bij een vriend van me schimmelt het omdat het balkon opligt op consoles die rusten op de binnenwanden. Koudebrug !

 

er zijn meer voorbeelden van probleem gevallen maar dat moet men eigenlijk kunnen vaststellen en is eigenlijk een medeverantwoordelijkheid van de spouwmuur isolatie cowboys. Volgens de regels der kunst vakwerk afleveren is nog steeds een kwalifikatie die geldig is voor de rechtbank.

aangepast door Tonskidutch
blauw

La Grange

ZZ TOP

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat dacht je zelf?

De consoles en de balkonplaat die buiten hangt ook rondom isoleren en het gevelmateriaal rondom die consoles vrijleggen en ook isoleren en een deugdelijk vochtscherm aanbrengen. Of de balkons en consoles radicaal weghalen. (dat balkon is vaak sowieso een jaren 60~70 feature dat niet / nooit gebruikt wordt)

La Grange

ZZ TOP

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste,

compleet verwijderen dat is helemaal niet lastig en iets nieuws (thermisch ontkoppeld) ervoor in de plaats brengen ook niet.

Der zijn massa's flatgebouwen in europa (zelfs een in de bijlmer geloof ik) waar men de galerijen heeft verduurzaamd.

Ik heb zelf in een jaren 60 flatgebouw gewoond en een voorstel gemaakt voor onze V.V.E. om zo een aanpassing te doen.

Als je weet dat je 300 €/maand kwijt bent aan de gasrekening van de collectieve CV / blokverwarming.

Je moest eens weten hoeveel de V.V.E. bijdrage courant is als doorsnee in Nederland bij die 60 ~70 iger jaren flatgebouwen.

En je kan net als bij Kleiburg (Bijlmer) ook van binnenuit isoleren en vakkundig dampdicht maken.

 

Maar het ging volgens mij bij @minplus over een huis en geen flatgebouw betreffende de spouwmuur isolatie. En ik noemde alleen de consoles van balkons omdat die net zoals massief doorgestorte vloeren als balkon plaat ijs en ijskoud worden.

 

 

 

La Grange

ZZ TOP

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...