Ga naar inhoud


Linux OS op een Windows PC


waterpas
Ga naar oplossing Opgelost door Tonskidutch,

Aanbevolen berichten


 Is er iemand bekend met een goed Linux systeem dat werkt in VirtualBox  in Windows. Liefst gratis om te beginnen, Zorin heeft geen "free Versie" als ik het goed heb.

In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Linux is in smaken, persoonlijk gebruik ik Linux mint, maar de virtuele software weet ik niet van buiten, maar is gratis en werkt goed op Windows 10 pro.

Reken wel, dat je flink wat geheugen nodig hebt. Zeker 8 Gb.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

De meeste "Distros" zijn gratis. zie https://distrowatch.com/

 

De voorwaarde voor je Virtualbox onder Windows om die images te kunnen laden en ook starten met de volledige functionaliteit is wel een beetje afhankelijk van Virtualbox en de instellingen. Daar zijn "tutorials genoeg over" te vinden op internet en youtube.

 

Zorin staat op plek 10, wegens de interesse, niet wegens het aantal gebruikers.

see yourself

dat is ook waarom mint zo hoog staat, niet omdat het de beste distro is.

 

Ubuntu en OpenSuse zijn heel veel beter ondersteund en opgebouwd.

cheers

 

 

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tonskidutch Bedankt voor je antwoord maar kun je mij ook vertellen over de grootte van OpenSuse, of maakt dat niet veel uit?

In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Oplossing

Nou ja de grootte wordt uiteindelijk bepaald door alle applicaties en je eigen verbruik op /home

Ik heb OpenSuse draaien op een 256GB SSD, mede omdat juist thuis de data/eigen verbruik op mijn nassie staat. QNAP

 

Als je voor een VM of Virtualbox iets kleins zoekt mot je wel vertellen wat je huidige Windows kast aanbiedt.

Overigens starten op een USB stick met Linux kan natuurlijk ook zonder dat je windows partitie qua grootte gecompromiteerd word.

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog eens bedankt, die tweede optie daar heb ik ook aan gedacht maar ben ik nog niet uit. Ik wil niet booten van een USB-stick.

In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor iedereen die toch aan een dual boot voor het OS denkt zonder usb, dus of linux of windows bij opstarten van de pC vanaf je SSD of HDD >> kijk de onderstaande uitleg, ook omdat deze redelijk courant is.

 

https://windowsreport.com/dual-boot-windows-11-linux/#:~:text=How can I dual boot Windows 11 and,3. Change the boot order and install Linux

 

 

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Linux Mint is als Windows gebruiker het makkelijkst om Linux te leren.

Het heeft eenzelfde interface en draait als een tierelier in een VM onder windows.

Je kunt het gratis VMware player downloaden en vervolgens de ISO van Linux Mint installeren.

Links:

https://www.vmware.com/products/workstation-player/workstation-player-evaluation.html

https://linuxmint.com/download.php (cinnamon editie)

 

Later, als je echt dual boot wilt, kan dat perfect met Linix Mint en Windows 10,11.

 

Maar, probeer het eerst in een VMware omgeving en dan heb je aan een 40GB virtail drive voldoende.

 

Success

 

aangepast door tommiedepommie
  • Like 1

De wereld is verdeeld in 10 groepen mensen, zij die het binaire talstelsel kennen en de rest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt tommiedepommie, ik ga er eens naar kijken, heb nu andere prioriteiten. Als het iets is geworden laat ik het weten.

 

In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, waterpas zei:


 Is er iemand bekend met een goed Linux systeem dat werkt in VirtualBox  in Windows. Liefst gratis om te beginnen, Zorin heeft geen "free Versie" als ik het goed heb.

Dit is de lijst met OSen die door Virtualbox voledig ondersteund worden, neem die even door en kies dan een Linux distro uit de lijst. https://www.virtualbox.org/wiki/Guest_OSes

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

(Page last updated 2020-02-24) is wel een beetje outdated...

 

maar wel goed om te wten betreffende mogelijke crashes van de virtual machine bij een kernel versie

Quote
Linux family
Generally, all 2.4 and 2.6+ kernels work; however, we recommend 2.6.13 or above for better performance. Kernels 2.6.18 to 2.6.18.2 contain a race condition (which was unfortunately backported to the Ubuntu 6.06 Server and 6.10 kernels) that can cause boot crashes in virtual machines.

 

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk heeft @tommiedepommie betreffende de dual boot optie gelijk, die zou ik gekozen hebben als ik tijd heb/had om me erover te informeren.

 

16 uren geleden, tommiedepommie zei:

Later, als je echt dual boot wilt, kan dat perfect met Linix Mint en Windows 10,11.

 

En heb die al op een van de andere oudere pC's in huis draaien met Lubuntu. Dat er constant updates komen ( ook bij linux distro's ) is natuurlijk ook een feit en dat kan juist met een virtual drive wel eens problematisch worden.

 

Misschien is Zorin met als basis Ubuntu een goede keuze maar dan moet je die community fora lezen inzake tips en tweaks + ditjes en datjes.

 

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...