Tonskidutch Geplaatst: zaterdag om 07:48 Geplaatst: zaterdag om 07:48 16 uren geleden, kees321 zei: Aha, maar hoe werkt dat dan, als tekst of voorgelezen, in het Frans ? je moet de radio aan zetten en luisteren 😁 Natuurlijk is er ook TPEG maar de oplettende radio luisteraar hoort de berichten. Ik zei al je moet een beetje parlé fromage kunnen. 🫢 Pieleman Joost Prinsen
kees321 Geplaatst: zaterdag om 11:58 Geplaatst: zaterdag om 11:58 3 uren geleden, Tonskidutch zei: oplettende radio luisteraar hoort de berichten. Ik hoor ze wel maar ik versta ze niet, in Nederland ook al niet, dan moet ik eerst op gaan zoeken waar het genoemde knooppunt is : https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_autosnelwegknooppunten_in_Nederland Dus dat wordt met mij in Frankrijk zeker niks. Een plaatje vind ik perfect.
Alex1970 Geplaatst: zaterdag om 15:52 Geplaatst: zaterdag om 15:52 23 uren geleden, kees321 zei: Aha, maar hoe werkt dat dan, als tekst of voorgelezen, in het Frans ? Er is dit systeem : https://nl.wikipedia.org/wiki/Traffic_Message_Channel Net zoals TMC is TPEG een data-signaal wat door je navigatiesysteem gebruikt wordt. Dat zal dan op geïntegreerde navigatiesystemen werken en sommige losse navigatiesystemen gebruiken het. Je app op de telefoon (al dan niet via Android Auto of Apple Carplay) haalt de verkeersinformatie via zijn eigen internetverbinding. Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2) OpenPLi 9 Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 9 VU+ Duo / Dreambox DM800 / TBS 5925 Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, Channel Master 120cm offset: 23.5°E-8°W SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.
Noordzee Geplaatst: gisteren om 14:18 Geplaatst: gisteren om 14:18 Op 31-10-2025 om 16:22, kees321 zei: ( @ "Noordzee" ) Eerder bouwde ik DAB ontvangers bij een bestaande radio, nu zoek ik een (voorzet) middengolf ontvanger bij mijn DAB/FM autoradio. Mijn autoradio ontvangt zowel DAB+, FM en dus ook AM. Die autoradio heb ik al ruim tien jaar. Worden dat soort radio’s niet meer verkocht? Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000) Ontvanger : VU+ DUO 4K (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) Schotel : Visiosat Bisat Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird
kees321 Geplaatst: gisteren om 20:21 Geplaatst: gisteren om 20:21 Het probleem is dat je tegenwoordig vast zit aan de ingebouwde, meegeleverde autoradio. Zo'n sleuf voor een autoradio is er niet meer, voor zo ver ik dat meemaak.
Tonskidutch Geplaatst: 13 uren geleden Geplaatst: 13 uren geleden 18 uren geleden, Noordzee zei: Die autoradio heb ik al ruim tien jaar. Worden dat soort radio’s niet meer verkocht? 12 uren geleden, kees321 zei: Zo'n sleuf voor een autoradio is er niet meer, voor zo ver ik dat meemaak. Natuurlijk worden er verschillende aanbiedingen gedaan bij die auto fabrikanten, wat "jij persoonlijk meemaakt" is afhankelijk van hoe veel keer je op zoek bent ernaar en hoe vaak jij een nieuwe auto koopt. Alsook natuurlijk de prijs van dergelijke media systemen. Toen we het pas kort over DAB+ hadden en erover spraken/schreven en dus het begonnen te gebruiken, ook als Topic op sat4all in 2014, had ik al een goedkoop mobielradiootje mee in de BMW ter aanvulling van de geïntegreerde autoradio carkit telefoon (met al dan niet navigatie erbij). We zijn nu 10 jaar verder en je kan zelfs op je smart phone DAB+ ontvangen en streamen naar je media systeem in de auto. Idem voor internet eigenlijk. Maar; https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/mobiliteit-nu-en-in-de-toekomst/verkeersinformatie-verzamelen-en-beschikbaar-maken hier lees je ook Weggebruikers verzenden in toenemende mate ook zelf data. Bijvoorbeeld als bestuurders gebruik maken van apps met rijtaakondersteuning. Logisch dat die data via een tweerichtingsverkeer gegeven en verzameld wordt. Dat gaat niet via DAB+ en niet iedereen heeft die opties van 5G internet aan boord. Niet Iedereen wil dat, hoor je ook steeds meer. Niet alleen al omdat 5G abonnementen niet voor een ieder betaalbaar is, ook omdat men geen big brother als overheid wil die meekijkt. Maar als je het vanuit een logistiek standpunt bekijkt hadden we net zo goed DAB+ kunnen overslaan, zou je kunnen concluderen. Ofschoon ik er destijds van overtuigd was dat het de betere ontvangst garandeerde tov FM in de rijdende auto. Bekeken vanuit het communicatie aspect zijn we beter af met een volledig dekkend 5G netwerk waar ook radio ontvangst in besloten ligt. In hoeverre ik gevrijwaard blijf van al die reclame die ook over het 5G netwerk mee uitgegoten wordt valt echter nog te bezien. Pieleman Joost Prinsen
Noordzee Geplaatst: 3 uren geleden Geplaatst: 3 uren geleden 22 uren geleden, kees321 zei: Het probleem is dat je tegenwoordig vast zit aan de ingebouwde, meegeleverde autoradio. Zo'n sleuf voor een autoradio is er niet meer, voor zo ver ik dat meemaak. Bij mijn huidige auto heb ik het frame voor de optionele autoradio laten verwijderen toen ik de auto kocht. Ik wilde persé mijn huidige autoradio laten overzetten en zo is het ook gedaan. Los van het feit dat ik daarmee geld bespaarde, ging het mij vooral om mijn huidige autoradio. Ik wil Radio Caroline kunnen ontvangen op de 648 AM en ik wil ook naar de DAB+-zenders kunnen luisteren. 9 uren geleden, Tonskidutch zei: Maar als je het vanuit een logistiek standpunt bekijkt hadden we net zo goed DAB+ kunnen overslaan, zou je kunnen concluderen. Ofschoon ik er destijds van overtuigd was dat het de betere ontvangst garandeerde tov FM in de rijdende auto. Bekeken vanuit het communicatie aspect zijn we beter af met een volledig dekkend 5G netwerk waar ook radio ontvangst in besloten ligt. Zolang je moet betalen voor 5G en radio via DAB+ gratis is, zie ik niet in waarom ik radio zou gaan luisteren via 5G. Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000) Ontvanger : VU+ DUO 4K (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) Schotel : Visiosat Bisat Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen