Ga naar inhoud


standby-status van VU+ DUO 4KSE vast stellen ??


Aanbevolen berichten

Hi allen.

 

Om een nog beter koppeling van m'n VU+ Duo 4KSE tot stand te brengen zoek ik naar een oplossing om de stand-by status vast te stellen.

Ik bedoel dus niet deep standby maar de "normale" stand-by.

Bekend is dat het verschil in stroomverbruik tussen "gewoon" aan en standby nihil

is een slimme stekker kan dat verschil niet betrouwbaar vast stellen.

 

Met een vast gestelde standby-status ligt er een mooie taak voor mijn Homey om daar wat energie besparende taken uit te voeren.

 

Vroeger (lees: heel vroeger) misbruikte ik een schakelend spanningkje van een pootje van een scrat-plug maar die zit er natuurlijk niet meer op. Ik heb inmiddels vast gesteld dat de 5V spanningen op de HDMI en USB niet uit schakelen op basis van "normale" standby.

 

Heeft iemand ervaring of een suggestie ? 

 

Nico

 

 

 

Hoor graag

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Fotodiode of LDR voor de standby led plakken?

Ik gebruik in een volledig andere toepassing een fotodiode die heel specifiek alleen op een rode laser reageert. Je kan er de zaklamp opschijnen, maar dat wordt genegeerd. Dus ik zou zeggen pak de juiste fotodiode, en je kan al klaar zijn. (Beetje extra electronica nodig, maar niets speciaals)

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Bigfellow, een dergelijke oplossing had ik ook in gedachte als plan B maar waar Badmeester over schrijft is heel fraai.

Nu nog de uitdaging om als niet programmeur die true/false als trigger in een flow te kunnen gebruiken ???

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, S.A.N. zei:

energie besparende taken uit te voeren

Om energie besparende taken uit te voeren heb ik het volgende gedaan.

 

Ik heb mijn Vu+ en TV achter een Shelly Plug aangesloten.

Nadat ik `s avonds TV heb gekeken zet ik de Vu+ in deep sleep

 

Met een Linux script kijk ik vanaf 24:00 uur tot 04:00 uur om de 20 minuten of de Vu+ uit staat d.m.v. een ping naar zijn IP adres.

Indien de Vu+ niet is te bereiken schakel ik de Shelly Plug uit, zodat de TV en Vu+ stroomloos zijn.

 

Om 17:45 uur start ik een script dat kijkt of er na 17:00 uur leven in huis is.

Ik doe dit met een deursensor op de koelkast, maar een pir kan ook.

Indien iemand aanwezig, dan schakel ik de Shelly Plug aan en de apparatuur krijgt stroom.

De TV gaat in stand-by mode en de Vu+ start op.

 

Indien ik toch overdag TV wil kijken, kan ik de Shelly Plug fysiek handmatig aanzetten of met de Shelly App

 

Pli op DM800, VU+ DUO  en DM8000 met 4xDVB-S2, Wave Frontier T90

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi, ik doe in de nacht etc. iets vergelijkbaars met deep standby maar het gezin gebruikt de VU+ ook veel voor radio-ontvangst, ik wil daarom de aangesloten audioapparatuur (ook) op basis van standby mee aan/uit laten schakelen, daarom heb ik de behoefte aan een flow-trigger op basis van wel/niet standby nodig. De richtiing zoals Badmeester die aan gaf spreekt mij bijzonder aan maar ik ben toch handiger met de soldeerbout dan met programmeren dus ga met enkele componenten en een smart-implant de flow triggeren. 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me wel af, wat verbruikt het minste....

Een moderne tv die in stand-by staat of de Shelly.

 

Ik heb de nieuwe woning van de dochter voor een stuk ook "slim" gemaakt.

Als je dan nagaat wat elke dimmer, lampensturing, rolluikbediening, weerstation....in stand- by verbruikt...dat loopt ook op.

Maar ze denken vaak dat een slim huis handig is.

 

Mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Het verbruik van de Shelly 1 is opgegeven als 0,4 Watt.

Per jaar is dat 3,4 kWh.

 

Deep standby vermogen van de Vu+ is 0,5 Watt

Sleep mode is beduidend hoger verbruik

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens Shelly < 1 watt,

Ik wil eigenlijk maar zeggen dat sommigen hun huis vol hangen met slimme schakelaars om wat te besparen.

Maar of dat veel uithaald bij recente toestellen...

Veel tv's zitten al lager dan 0,5 watt in standby. 

Tenzij je ze vanop afstand wil kunnen inschakelen. 

 

SmartSelect_20240225_221602_Chrome.jpg

aangepast door jeevanhoof

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar je neemt dan ook geen Shelly's om stroom te besparen maar om een lui huis te maken.

Lampjes die vanzelf aan en uit gaan noem ik niet slim.

 

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder
Op 25-2-2024 om 08:32, badmeester zei:

Vraag de powerstate op :

http://ip_adres_van_reciever//web/powerstate

Het antwoord is dan true of false :

<e2powerstate>
<e2instandby> true </e2instandby>
</e2powerstate>

 

Homey info: https://forum.athom.com/discussion/1847/how-can-i-trigger-a-flow-by-the-powerstate-of-enigma2-zgemma-set-top-box

Dit lijkt mij verreweg de beste optie.

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Ik ken helaas de homey niet. In home assistant zou ik dit zo voor je kunnen maken.

 

Zou met een homey ook simpel moeten kunnen lijkt mij.

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 25-2-2024 om 04:20, Big fellow zei:

Fotodiode of LDR voor de standby led plakken?

Bij de VuUno4k staat die led juist aan in deep standby, voor standby en "aan" kun je de led uit schakelen via de GUI, superirritante eigenschap als die box op een slaapkamer staat ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...