Ga naar inhoud


De supertoren!


ceesv

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Interessante film met uitleg over een multi-purpose zendmast.

 

 

  • Bedankt 2

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

En het vervolg, deel 2.

 

 

  • Bedankt 2

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Die staat in dit onderwerp, op bladzijde 8.

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog nooit zo'n groot filter gezien: De FM zender combiner vanaf 10:15 beslaat een hele zaal!! Ik zou graag de specificaties horen zoals de doorgangsdemping voor de zender die de hele keten doorloopt. Werkelijk gigantisch dit.

 

Het filter dat Markelo ooit gebruikte voor Hilversum 1, 2, 3 en 4 was ruim 1 m3 (slechts..) maar dat was geen cascade maar een stervormig type.

Daarvan was het input vermogen 4x 10 kW terwijl ik in de video 30 kW hoorde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is zeker flink hoger dan de gemiddelde behoorlijke mast van zo'n 300 meter. Voor langegolf kan ik mij er iets bij voorstellen als je een echt hoog rendement wil bereiken, echt noodzakelijk lijkt me dat weer niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, OFDM zei:

Dat is zeker flink hoger dan de gemiddelde behoorlijke mast van zo'n 300 meter. Voor langegolf kan ik mij er iets bij voorstellen als je een echt hoog rendement wil bereiken, echt noodzakelijk lijkt me dat weer niet.

Zo begin zeventiger jaren speelden vast andere (politieke, prestige) factoren mee om zoiets te bouwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over lange golf, dat kennen (kenden) we niet echt in nl.

Eens even wat lezen op wikipedia, zo kwam ik dit tegen :

https://en.wikipedia.org/wiki/Longwave#List_of_long-wave_broadcasting_transmitters

Een mooi overzicht van de mast hoogten.

En verder ook leuk om te lezen.

Wat een enorme installaties zijn daar voor gebouwd ! En dito energieverbruik  :-/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jazeker, die ken ik, ik heb nog een krantenknipsel in het jongensradioboek zitten over het omhalen van de mast ( de lange jaap ? ).

Maar dat was niet voor omroep en men kwam er voor dat het goed functioneerde al achter dat het veel eenvoudiger kon.

( iemand in de Haag (?) op de korte golf )

Ik was al een aantal keren daar op de locatie in radio kootwijk, maar nog steeds alleen de buitenkant gezien. Maar binnen is er ook niets meer te zien van de oude apparatuur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, kees321 zei:

Over lange golf, dat kennen (kenden) we niet echt in nl.

In den Belgiek ,

Destijds jaren 80 , babyfoons afstelbaar tussen 140 khz & 155 khz , wel eens getest 😁

 

Op 9-3-2024 om 22:48, ceesv zei:

Interessante film met uitleg over een multi-purpose zendmast.

Absoluut , ook al ben ik geen technieker , enkel een luisteraar 🙂

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...