Ga naar inhoud


Waar komt de vocht op de binnenkant van oud dubbelglas vandaan?


Miauw

Aanbevolen berichten

Er is een één en ander veranderd in mijn huurwoning, maar wat mij niet helemaal duidelijk is waarom er in de woonkamer aan de onderkant van het raam condens aan de binnenkant van oud dubbelglas is ontstaan, in de keuken is een brandklep in een luchtkanaal gezet, gevolg is zwaar overlast van schimmel.

 

Even een korte uitleg hoe ik woon:

 

Ik woon in een portiekflat op de begane grond met een kruipruimte eronder, sinds diverse veranderingen zoals hierboven beschreven heb ik enorme problemen in de woning. Er is niets aan isolatie gedaan, wel brandkleppen in de keuken, douche en toilet die allemaal op het zelfde kanaal met de buren boven en daarboven aangesloten zitten. Tevens heb ik centrale verwarming in de woning gekregen waardoor de lucht juist droger zou moeten zijn, echter werkt deze niet naar behoren.

 

Bij een bepaalde koude temperatuur buiten beslaan alle bagane grond woningen aan de binenkant, maar de woningen daarboven niet.

 

De trek is uit de keuken flink gedaald, het klinkt sinds de aanpassing als een echoput. De trek is ook uit het toilet vandaan, daar is geen raam, dus kost het de grootste moeite om het na een grote boodschap weer fris te krijgen.wat voorheen niet het geval was. De badkamer is behoorlijk vochtig geworden, zo vochtig dat dag en nacht het raampje open moet blijven staan, dat is met de milde winter heel apart, laat staan met een goede winter.

 

Ik kan de hele dag ramen open zetten, maar dan stook ik voor de mussen, dat er even goed gelucht moet worden begrijp ik wel, maar ik krijg de combiketel niet op temperatuur waardoor een lastige situatie is ontstaan.

 

Bij andere bewoners doet de centrale verwarming het wel goed, bij mij niet, maar blijkbaar staat dat er dus los van.

 

Het lijkt er sterk op dat de circulatie in de woning anders geworden is, ik gebruik alleen de radiatoren in de woonkamer en slaapkamer, een heel klein beetje in de keuken.

 

Een badkamer van 2m2 verwarmen, een keuken waar ik kook of alleen wat eten en drinken uit haal, en een gang waar ik alleen doorheen loopt verwarmen als ik daar toch zeer beperkt ben.

 

Even terug naar waarom op etage 1 en 2 geen last van vochtige ramen in de huiskamer hebben en op de begane grond niet waar een kruipruimte onder de portiek flat zit, weet iemand hoe dat mogelijk zit?

 

aangepast door Miauw

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Miauw wijzigde de titel naar Waar komt de vocht op de binnenkant van oud dubbelglas vandaan?

De vochthuishouding, als waterdamp opgelost in de warme lucht condenseert tegen koudere oppervlakten.

Dat is het prinicpe en gebeurd bij slecht geisoleerde woningen maar al te vaak als de ventilatie niet op orde is.

In nederland is dauerluftung verplicht natuurlijk via roosters of per warmtewisselaar in de WTW installatie.

Verder is het helemaal een kwestie van verduurzamen door de verhuurder. Daar ben jij als leek gewoon niet bevoegd toe en de leek begrijpt meestal ook niet wat de gevolgen zijn van kieren dichten en verkeerd isoleren.

suc6

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

En verder blijkt uit je verhaal dat de ventilatie na het installeren van de brandkleppen niet meer goed werkt.

Ook klaag je over de combiketel die niet meer op temperatuur komt.

 

Zaken waar je de technische dienst van je verhuurder over dient in te lichten, zij zullen moeten vaststellen of die brandkleppen goed werken en je combiketel repareren.

 

Dus ga met je verhuurder aan de slag.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Betreffende Mucormycose heeft de verhuurder de zorgplicht dat gelijk aan te pakken en "schimmel in de woning" te bestrijden daar je er behoorlijk ziek van kan worden.

Ik kan me voorstellen dat het een oude portiekflat is met shuntkanalen voor de afvoer van rookgassen zoals bijvoorbeeld een geiser in de keukens, voordat je een combiketel kreeg, maar waarvan het kanaal zelf niet geisoleerd is en er in het kanaal de condens / water natuurlijk op de laagste verdieping een voedingsbodem vormt voor schimmel. Let wel schimmelsporen komt in elke woning voor en als het de juiste voedingsbodem vindt wordt het problematisch.

Maar dat moet je onmiddelijk melden opdat er maatregelen getroffen worden door de verhuurder, het is immers zeer waarschijnlijk een systemische fout die niet doordacht is en of voorbereid door een bouwfysicus.

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Het zou niet de eetlrste keer zijn dat een onderaannemer fouten maakt bij de verbouwing.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die brandklep / schimmelvorming klinken als een zaak voor je verhuurder en eventueel je rechtsbijstand!

 

Dat je CV niet warm wordt kan echter ook andere oorzaken hebben zoals bv een luchtbel ergens of een pomp die niet meer lekker is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Dank voor alle antwoorden.

 

Ik zie dat ik bepaalde informatie niet (goed) geplaatst heb:

 

Mijn huurwoning komt uit 1954, heeft dubbelglas en kunststof kozijnen uit 1984 koud in het hout uit 1954 en heeft energielabel G, volgens mij inmiddels G - - - als het geen Z moet zijn, helaas bestaat dat niet.

 

De eerste zeer beperkte opknapbeurt was i.v.m. uitgestelde sloop/nieuwbouw in 2008, toen is de eerste schimmel op het plafond in de badkamer ontstaan, de tweede zeer beperkte opknapbeurt is in 2023 gedaan i.v.m. dat ze niet meer weten wanneer de sloop zal plaatsvinden, isoleren doen ze niet i.v.m. dat het toch plat gaat, onduidelijk is wanneer, echter moet voor 2030 mijn huurwoning aan de nieuwe eisen voldoen, dus dekken ze zich in zodat ze volgens hun verzekering voldoen.

 

Sinds de schimmel in de keuken terecht is gekomen neemt het een flinke vlucht, er is geen houden meer aan. Het vochtgehalte in de keuken zit volgens mijn weerstationnetje regelmatig op 95%, dan moet ik deze daar weghalen en de batterijen er even uithalen om opnieuw te kunnen laten meten, maar eerst nog even ontvochtigen. Inmiddels zit de schimmel ook in de keukenkastjes en laat de plaklaag van het geperste hout los, het hout zet ook inmiddels uit, dus einde keuken, ik heb geen voedingsmiddelen meer in mijn keuken staan op in de koelkast en vriezer na, want ik moet de inhoud wel goed koel houden.

 

Het keukenraam is 24 uur per dag aan de binnenkant nat, ik lucht zoals ik altijd al gedaan heb, maar sinds de tweede beperkte opknapbeurt met weinig resultaat. Sinds er brandkleppen in de keuken, badkamer en toilet zitten heb gigantisch last van de luchtvochtigheid, deze is enorm toegenomen. Tijdens het mooie weer van afgelopen jaar merkte ik nog weinig van de vochtigheid i.v.m. dat het mooi weer was, dan gaan de ramen toch open, maar met kou gaan ze eerder dicht, echter is de centrale verwarming pas in oktober aangelegd, in november moest mijn gashaard afgesloten worden en begon de ellende langzaam op te stapelen.

 

Zoals vrijwel iedereen moet ik op mijn stookkosten letten, verwarmen van badkamer van 2m2 waar ik beperk kom is zinloos, zo ook de keuken waar ik alleen eten klaarmaak en drinken pak, ik kook op gas, want er is geen perilex 2 fase aansluiting aanwezig, warm wordt het vanzelf zodra ik kook of met de afwas bezig ben, dan gaat als het buiten niet te koud is al snel een raam open, een klein raampje is overdag vaak open waarvan de deur mits het niet te koud is open staat om te kunnen luchten, ook voor het lucht van de keuken.

 

De schimmel in de keuken lijkt nu ook de voegen van de tegels te hebben bereikt, nog niet heel erg, maar fris is anders, daarvoor had ik met veel moeite het schimmel tussen de tegels van de badkamer weg gekregen wat inmiddels weer terug lijkt te komen.

 

De onderhoudsmonteur voor de combiketel is van een ander bedrijf die het aangelegd heeft, hij kon mij vertellen dat de combiketel, maar ook alle radiatoren in de woning naast ze zeer slecht aangelegd zijn, compleet niet ingeregeld zijn, ik hoor de radiatorknoppen herrie maken als de combiketel draait, dat heb ik nog nooit ergens gehoord. Het inregelen van de complete centrale verwarming kost volgens de onderhoudsmonteur van de combiketel minstens 2 uur, het is duidelijk dat dat niet gebeurt is, maar daar gaat de onderhoudsmonteur voor de combiketel niet over, deze vroeg zich af of de werknemers van het bedrijf die het aangelegd hebben tijdens het aanleggen dronken of aan de drugs waren, het is slechter dan slecht aangelegd, van vakwerk is totaal geen sprake.

 

Ik heb bijna een flink dossier klaar, want ik heb een advocaat na een dreigbrief van de betreffende woningcorporatie in de arm genomen. De centrale verwarming werkt immers niet goed, bestaande waterleidingen zijn beschadigd, en daarnaast ook verbogen, het lijkt wel of ze apenspel in vooral mijn keuken en badkamer hebben gedaan. Gezien de woning niet goed op temperatuur komt, al zet ik alle radiatoren open, heb ik eerst geweigerd mijn gashaard weg te laten halen, door de dreigbrief van de woningcorporatie heb ik na juridisch advies van 4 verschillende mensen een advocaat in de arm genomen. Ik heb in overleg met de advocaat medewerking verleend de gashaard af te sluiten waarbij de gas afvoer via de schoorsteen ergens op handbereik afgesloten is met een afwerk plaatje op de zichtbare aansluiting. De gasaansluiting is met een soort staaf van ongeveer 12 centimeter afgedopt, een kleine afdopdop heb ik ernaast gevonden, die paste er niet goed op. Deze hangt naar voren, maar als er iemand perongeluk op gaat staan zal deze afbreken, met een juiste afdopdop is dat onmogelijk.

 

Voor de gashaard afgesloten werd, heeft deze flink aan gestaan, toen was het nog aangenaam warm binnen, toen ze weg waren zakte de temperatuur en sindsdien kan de centrale verwarming het niet aan. Ik heb volgens mij advocaat aan de regels die de woningcorporatie heeft gesteld voldaan, het is veel inventariseren wat er allemaal in mijn huurwoning aan de hand is, maar zo kan de advocaat wel goed met mijn dossier die bijna af is aan de gang.

 

Ik had i.v.m. de eerst uitgestelde sloop van 2006 naar 2014 zoiets van, het gaat toch plat, dus leef met bepaalde gebreken na de beperkte opknapbeurt in 2008, maar nu 10 jaar later na de aangekondigde sloop ben ik er helemaal klaar mee, laat de advocaat die ik in de arm genomen heb er op los gaan, wel met een volledig dossier aan klachten met terug werkende kracht, dan hadden ze maar hun afspraken na moeten komen.

 

Ik heb alle papieren met afspraken die van belang zijn bewaard, de woningcorporatie heeft haar zaken niet op orde, daar mag de advocaat binnenkort mee aan de slag gaan, ook met al het bewijsmateriaal wat ik intussen verzameld heb.

 

Het loopt qua verhaal wat door elkaar, ik heb hulp bij het verduidelijken van het dossier, want het moet wel kloppen.

 

Ondanks dat ik een advocaat ingeschakeld heb zijn tips welkom, want er is nog wel meer aan de hand, echter kan ik mij daar openbaar nu nog niet over uitlaten, dit forum is immers zonder in te loggen te lezen en mogelijk te herleiden.

 

aangepast door Miauw

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

stoken helpt om de schimmel tegen te gaan....je brengt door niet/heel weinig te stoken en door koken op gas steeds meer vocht in huis....ga elektrisch koken, soms is bij een grootgrutter een 2 pits inductie kookplaat te koop voor ca 80€, kan gewoon met stekker in geaard wcd....ben je iig de waterdamp van het op gas koken grotendeels kwijt....

aangepast door wanderer
  • Like 1

Samsung 40D6510WS

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Miauw, vraag die advocaat eens of jullie een terzake kundige, gediplomeerde bouwkundig ingenieur / bouwfysicus op de rekening kunt zetten ten koste van de woningbouwmaatschappij als bijdrage aan het dossier.

Want meer punten aanvoeren kan alleen na analyse ter plekke.

 

p.s. misschien staan de brandkleppen niet open maar dicht dan is er ook geen afvoer van lucht en dus waterdamp.

of er nesteld een duif op je afvoerkanaal bovendaks 😁

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
Op 18-3-2024 om 11:24, ceesv zei:

Het zou niet de eetlrste keer zijn dat een onderaannemer fouten maakt bij de verbouwing.

Gezien de reactie van de onderhoudsmonteur lijkt er bij de aanleg van de kleppen en verwarming alles mis gegaan zijn.

Een ongezonde situatie.

 

Een elektrisch kookplaatje gaat dit niet oplossen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja ik heb hetzelfde gezien bij de dakdekkers die al voor de 6e keer weer een vloeibare dichting drop hebben gesmeerd.

prutsers

Helpt niks en de woningbouw opzichter komt zelf ook helemaal niet kijken of de reparatie deugdelijk was uitgevoerd.

Dat gaat allemaal via bonnetjes online, dus je weet het al.

 

Afgelopen zomer 2022 hebben ze een loopvlak met tegels aangebracht rondom de dakrand en daarbij de loodslabben opstanden naar de liftopbouw platgeslagen.

Die loodslabben zullen in gescheurd zijn.

 

Het is mij compleet worst of de tent wegrot heb ik de laatste keer aan de telefoon gezegd. En verder onderneem ik geen actie meer.

Maar dat is alleen ter ilustratie van de werkwijze mbt corporaties en uitvoerende firma's.

aangepast door Tonskidutch
typo blauw

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, wanderer zei:

stoken helpt om de schimmel tegen te gaan....je brengt door niet/heel weinig te stoken en door koken op gas steeds meer vocht in huis....ga elektrisch koken, soms is bij een grootgrutter een 2 pits inductie kookplaat te koop voor ca 80€, kan gewoon met stekker in geaard wcd....ben je iig de waterdamp van het op gas koken grotendeels kwijt....

Je moet natuurlijk wel blijven ventileren bij het koken. Of het nu op gas is (wat inderdaad zuurstof in huis verbruikt) of elektrisch. Maar dat impliceer je hier waarschijnlijk ook. 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden, Tonskidutch zei:

Afgelopen zomer 2022 hebben ze een loopvlak met tegels aangebracht rondom de dakrand en daarbij de loodslabben opstanden naar de liftopbouw platgeslagen.

Die loodslabben zullen in gescheurd zijn.

Onlangs vernomen van iemand die een jaren 30 woning heeft dat het opnieuw (laten) voegen van de buitenmuren een aanmerkelijk verschil opleverde in het vochtniveau/percentage binnenshuis.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
4 uren geleden, Miauw zei:

Mijn huurwoning komt uit 1954, heeft dubbelglas en kunststof kozijnen uit 1984 koud in het hout uit 1954 en heeft energielabel G,

De isolatiewaarde van dat glas zal laag zijn, vandaar de condens aan de binnenzijde.

Op 18-3-2024 om 02:18, Miauw zei:

in de keuken is een brandklep in een luchtkanaal gezet, gevolg is zwaar overlast van schimmel.

Door de (foutieve?) montage van die brandklep is de schimmel ontstaan, er zal geen ventilatie meer zijn.

 

4 uren geleden, Miauw zei:

Het vochtgehalte in de keuken zit volgens mijn weerstationnetje regelmatig op 95%,

Met dit als gevolg, gecombineerd met het ontbreken van isolatie, is schimmel voorgeprogrammeerd.

 

Vroeger werd zo een woning onbewoonbaar verklaard, het is een gevaar voor je gezondheid.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 hebben ze hier aan het Viegenpark, Maastricht west, meerdere portiek etage flatjes laten slopen maar daar leefden tot het allerlaatste moment nog huurders terwijl in de woning onder hen de planten mossen en struiken door de houten vloeren groeiden. Uit interesse heb ik de gemeente destijds gevraagd hoe dat zit met onbewoonbaar verklaren van iemand zijn vastgoed.

Dat kan enkel als er instortingsgevaar vastgesteld is. Leve Prins Bernhard HOEZEE

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...