Ga naar inhoud


Russen hacken Eutelsat? hahaha vast ja. Maar leuk nieuwbericht van de leken van nu.nl


Aanbevolen berichten

Inmiddels staat het bericht op talloze sites waaronder ook een groot techneuten forum. Daar wordt ook vrij laconiek gereageerd inclusief de link naar de bekende maar al wat jaren oude videoclip. Waar echter niemand in slaagt is het opmerken van een belangrijk detail: De eerste 6 seconden baby TV zijn storingsvrij. In de Russische videoclip zijn herhaaldelijk blocking artefacten zichtbaar. Dit kan wijzen op resten van het oorspronkelijke uplink signaal dat een aantal dB onder het zgn hack signaal stoort. Bij een hack aan de studio zijde zou je dit niet zien.

 

Daarnaast is het natuurlijk onzin dat het Russische signaal gecodeerd moet zijn. Elke satelliet ontvanger accepteert FTA dus alleen de uplink parameters moeten kloppen inclusief de transport stream parameters.

 

Wat ik wel graag wil weten is welk logo in de videoclip zichtbaar is. Het lijkt een opname van een andere zender. 

 

Er is ook een Portugese website met dit nieuws die iets meer nadruk leggen op informatie van Eutelsat.

Link naar reactie
Delen op andere sites


@Eduard07 Inderdaad heeft Iran ervaring met uplinks storen. Maar nog nooit een kopie met andere content?

 

Hoe dan ook, het lijkt me zeker mogelijk mits de transponder correct omgaat met een 10 tot 15 dB hoger ingangssignaal. De satelliet beheerder kan hier ongetwijfeld op reageren met een afschakeling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

28 minuten geleden, OFDM zei:

Inmiddels staat het bericht op talloze sites waaronder ook een groot techneuten forum. Daar wordt ook vrij laconiek gereageerd inclusief de link naar de bekende maar al wat jaren oude videoclip. Waar echter niemand in slaagt is het opmerken van een belangrijk detail: De eerste 6 seconden baby TV zijn storingsvrij. In de Russische videoclip zijn herhaaldelijk blocking artefacten zichtbaar. Dit kan wijzen op resten van het oorspronkelijke uplink signaal dat een aantal dB onder het zgn hack signaal stoort. Bij een hack aan de studio zijde zou je dit niet zien.

 

 

Dat heb ik gisteren ook bedacht na het zien van het filmpje alleen weten we niet of dit filmpje echt is, er kan ook iemand aan de knoppen zitten die snel van kanaal of frequentie veranderd. Bovendien je zegt jaren oude videoclip.

 

En tevens zouden Dorcel TV en Brazzers en nog een paar zenders dan ook last hebben moeten ondervonden. (zelfde TP)   

 

Ik kom een beetje op het punt van, zijn er meer mensen die het opgemerkt hebben ? of gaan we af op 1 mogelijk gemanipuleerd filmpje.

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
37 minuten geleden, OFDM zei:

Dit kan wijzen op resten van het oorspronkelijke uplink signaal dat een aantal dB onder het zgn hack signaal stoort. Bij een hack aan de studio zijde zou je dit niet zien.

Wanneer je een uplink signaal stoort zouden alle tv programma's van die transponder gestoord moeten zijn.

 

Ik zie niet alleen de pakketten voor baby tv zou kunnen overnemen en de andere data in de stream ongemoeid zou kunnen laten.

Het signaal zo dus gehackt moeten zijn ergens in de toevoer voordat de stream geplext wordt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Eduard07 zei:

usland is sowieso bezig met een programma waarbij ze satellieten kunnen verstoren, overnemen of uitschakelen. Daar zijn ze al een aantal jaren mee bezig, en deze overname is daar peanuts bij:

https://www.nationalgeographic.nl/rusland-blaast-satelliet-op-en-brengt-daarmee-ruimtevaart-in-gevaar

 

Het verstoren van satellieten is trouwens ook de hobby van Ruslands grote vriend Iran. Al bijna 2 decennia:

Iran stoort koerdische satelliet zenders.

 

Tuurlijk. Maar dat is iets anders. Wij kunnen het ook overigens. Gaat mij er om dat ze dit soort berichten naar buiten toe brengen als feiten, terwijl als je het leest je merkt dat ze het helemaal niet weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Het eerste wat er sneuvelt in een oorlog is de waarheid.

Wie wat gedaan heeft is speculeren.

  • Bedankt 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eens. Das ook weer waar. Ik vond het iig leuk om te delen omdat het over de sat gaat. Hebben wij sowieso meer verstand van dan de gemiddelde NL. Zie ook de commentaren bij nujij. Dingen als hotbird niet beveiligd las ik en super oude satelliet uit de jaren 80 (terwijl er in 2022 een nieuwe gelanceerd is). Etc etc. Afijn. We wachten het wel af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, ceesv zei:

Wanneer je een uplink signaal stoort zouden alle tv programma's van die transponder gestoord moeten zijn.

 

Ik zie niet alleen de pakketten voor baby tv zou kunnen overnemen en de andere data in de stream ongemoeid zou kunnen laten.

Het signaal zo dus gehackt moeten zijn ergens in de toevoer voordat de stream geplext wordt.

Uiteraard maar het is de vraag of de andere klanten dit ook opmerkten. Wat mij ook in het oog springt is UA TV op dezelfde transponder. Misschien was dat het hoofddoel en is het filmpje met een paar service ID's uitgezonden?

 

Als het in de toevoer wordt gehackt verwacht ik geen blocking artefacten. Dat lijkt me trouwens moeilijker vanwege toegang.

 

In deze link, even in Translate plakken, wordt beter ingegaan op details van Eutelsat.

 

https://observador.pt/2024/04/05/propaganda-russa-no-baby-tv-rede-de-satelites-eutelsat-nao-revela-origem-do-ciberataque-mas-mantem-alto-nivel-de-vigilancia/

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, OFDM zei:

Uiteraard maar het is de vraag of de andere klanten dit ook opmerkten. Wat mij ook in het oog springt is UA TV op dezelfde transponder. Misschien was dat het hoofddoel en is het filmpje met een paar service ID's uitgezonden?

 

Als het in de toevoer wordt gehackt verwacht ik geen blocking artefacten. Dat lijkt me trouwens moeilijker vanwege toegang.

 

In deze link, even in Translate plakken, wordt beter ingegaan op details van Eutelsat.

 

https://observador.pt/2024/04/05/propaganda-russa-no-baby-tv-rede-de-satelites-eutelsat-nao-revela-origem-do-ciberataque-mas-mantem-alto-nivel-de-vigilancia/

 

Die blokken krijg je altijd met coderingsdingen/decodering. Kan ook met de codec te maken hebben, maar hier ga ik uit van encryptie. Of dat het is. Geen idee. Moet je onderzoeken.


De engelse vertaling van het hoofdartikel van bovenstaande:

 

The children's channel Baby TV broadcast Russian propaganda for a few minutes on March 28, in a cyber attack against Eutelsat (European Satellite Telecommunications Organization), the third largest satellite operator in the world. In response to the Observer, the official source of the French company confirms the existence of “external radio frequency interference” that had an “impact on some services”.

However, Eutelsat did not reveal who was behind the attack . “We cannot comment on the origin of the external interference at this time”, assumed the same source. The company guarantees, however, that the “Eutelsat teams are fully committed” to ensure that a similar episode does not happen, maintaining a “high level of vigilance”.

“A small number of content customers distributed in Europe were affected by this interference” , continues the same source, who assures that an investigation is being carried out to clarify the episode. “All measures to mitigate the impact of affected services” are still being implemented.

In turn, an official source from Baby TV confirmed to Observador the existence of two “unexpected interruptions in the transmission” of the channel. “These outages occurred while our content was being distributed via satellite operator Eutelsat.”

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
Zojuist, OFDM zei:

Als het in de toevoer wordt gehackt verwacht ik geen blocking artefacten.

Ik heb geen idee hoe de aanvoer van baby TV is georganiseerd.

Naast de uplink van de transport stream naar de satelliet zal het signaal vaan Babytv van elders worden aangevoerd.

Of dat met bijvoorbeeld een straalverbinding gaat is mij onbekend, maar zo een straalverbinding zou ook overgenomen kunnen worden.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, ceesv zei:

Ik heb geen idee hoe de aanvoer van baby TV is georganiseerd.

Naast de uplink van de transport stream naar de satelliet zal het signaal vaan Babytv van elders worden aangevoerd.

Of dat met bijvoorbeeld een straalverbinding gaat is mij onbekend, maar zo een straalverbinding zou ook overgenomen kunnen worden.

Zou kunnen. Maar hoe aannemelijk is dit in gradaties? Stel je pakt een cijfer 1-5 hoe moeilijk is het om zoiets te doen en hoe aannemelijk is het dat dit een fout is. Denk aan bij de studio een verkeerd bestand sturen. Ik denk dat het sowieso lastig is om te zeggen nu. We hebben niet vaak zoiets gezien. Technisch is het uiteraard mogelijk (maar zeer lastig).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Met kennis hoe het netwerk is georganiseerd en de juiste middelen is elke verbinding te hacken.

De technici zullen aan de hand van de verstoring en opgetreden beeldstoringen vrij precies kunnen vaststellen op welke plek in de keten het is misgegaan.

Maar dan weet je nog altijd niet wie ervoor verantwoordelijk is geweest.

 

Maar het aloude adagio " Wie heeft er voordeel van" mag een indicatie zijn.

Blijft de vraag wat je wilt bereiken op een zender met baby's als doelgroep.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In het Portugese artikel wordt gesproken van externe interferentie. Dat klinkt voor mij als hoogfrequent maar Eutelsat houdt de kaken misschien terecht stijf dicht.

 

Ik denk dat UA TV het doel was met de rest als bijvangst. Dat zou het incident op een rare manier wat minder spannend maken want Rusland is immers al jaren in pest oorlog met Ukraïne. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

29 minuten geleden, OFDM zei:

Uiteraard maar het is de vraag of de andere klanten dit ook opmerkten. Wat mij ook in het oog springt is UA TV op dezelfde transponder. Misschien was dat het hoofddoel en is het filmpje met een paar service ID's uitgezonden?

 

Als het in de toevoer wordt gehackt verwacht ik geen blocking artefacten. Dat lijkt me trouwens moeilijker vanwege toegang.

 

In deze link, even in Translate plakken, wordt beter ingegaan op details van Eutelsat.

 

https://observador.pt/2024/04/05/propaganda-russa-no-baby-tv-rede-de-satelites-eutelsat-nao-revela-origem-do-ciberataque-mas-mantem-alto-nivel-de-vigilancia/

 

 

Die link is waardeloos,  daar zeggen ze dat een minimaal aantal europse huishoudens er last van heeft gehad.  Nou als dit de aanvoer van baby-TV is voor heel europa betekend dit dus ook dat op alle aanbieders die dit kanaal in hun pakket doorgeven hetzelfde gezien moeten hebben, lijkt me niet minimaal. 

 

Overigens zat net te denken, er was ook ooit 1 TP op Hotbird waar ze in de satelliet de mux kunnen samenstellen?  Nu weet ik niet meer hoe dat heet.  Maar het komt er op neer dat je dan  SCPC uplink hebt van diverse locaties en die op de satelliet tot 1 MCPC mux worden samengevoegd.  

 

Kijk als het die TP is dan wordt het mogelijk een ander verhaal....

 

 

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...